راهپیمایی 22 بهمن؛ با یا بدون معترضین

نویسنده
نازنین کامدار

» روز بررسی می کند

از بامداد پنجشنبه گذشته، نهادها و رسانه های وابسته به دولت بر حجم اقدامات خود برای ایجاد رعب و وحشت در شهروندان با هدف  تلاش برای جلوگیری از هرگونه راهپیمایی اعتراض آمیز در روز 22 بهمن ماه افزوده اند.این در حالیست که علاوه بر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نیز همگان را “علیرغم برخی اختلاف سلیقه ها” به شرکت گسترده در سالگرد انقلاب 57 فراخوانده اند.

بنا به گزارش ها از تهران، اعدام دو جوان به نام های محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور در صبحگاه روز پنجشنبه سر آغاز به کارگیری سلسله ترفندهای مختلف برای ایجاد وحشت در بین مردم  بود. در همین راستا روز گذشته نیز دادگاه 16 تن به اتهام محاربه، تبانی برای براندازی جهوری اسلامی، اقدام علیه امنیت کشوروچند مورد اتهامی دیگر از جمله بوق زدن، عبور از خیابان و غیره، در دادگاه ویژه ای به صورت علنی برگزار شد تا در قالب آنچه متهمان به عنوان “دفاعیه” در این دادگاه طرح کردند، به شهروندانی که قصد دارند در سالگرد 22 بهمن و در اعتراض به انتخابات و وقایع پس از آن تجمع و راهپیمایی کنند، هشدار داده شود که با هرگونه تجمعی خارج از خواسته های مقامات حکومتی برخورد خواهد شد.

همچنین در اقدامی بی سابقه، متهم ردیف دوم  پرونده تجمع روز عاشورا که از آن تاریخ تا کنون در بازداشت و تحت بازجویی قرار دارد از “تلاش عده ای برای فتنه انگیزی در روز 22 بهمن” خبر داد.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، این متهم پس از قرار گرفتن در جایگاه خطاب به قاضی پرونده اش خبر داد که: “برخی‌ها به دنبال برنامه‌ریزی برای آشوب در 22بهمن هستند و از همه می خواهم که جلوی این اقدامات گرفته شود”.

در همین حال، سایت دادستانی تهران شب گذشته از ارسال پرونده 37 بازداشتی دیگر به دادگاه های انقلاب خبر داد که قرار است پرونده این افراد “خارج از نوبت” رسیدگی و منجر به صدور حکم شود.

بنا به نوشته این پایگاه، 5 تن از این افراد متهم به محاربه و افساد فی الارض هستند.

در اقدامی دیگر، خبرگزاری فارس به نقل از “خبرنگار حوزه مجازی” خود از بازداشت بیش از “150 اغتشاشگر روز عاشورا که توسط مردم” شناسایی شده اند خبر داد.

فارس نوشته است: “پس از حوادث تلخ روز عاشورا که با خروج میلیونی مردم در روز 9 دی مواجه شد، دستگاه‌های مسئول با انتشار برخی تصاویر مربوط به اغتشاشگران از مردم خواستند به شناسایی و دستگیری آنها کمک کنند.به دنبال این درخواست بیش از 150 نفر از این افراد در اثر تماس‌های مردمی شناسایی و بلافاصله بازداشت شده‌اند.از افرادی که به تازگی بازداشت شده‌اند فیلم‌ها و تصاویر جدیدی به دست آمده که به شناسایی تعداد بسیار بیشتری از هتاکان آشوبگر منجر خواهد شد”.

در همین حال حسین همدانی، فرمانده جدید سپاه محمد رسول الله، سپاهی که پس از راهپیمایی 25 خرداد گذشته از سوی شورای عالی امنیت ملی، مسئول امنیت شهر تهران شده است در سخنانی به بهانه “جشن های پیروزی دهه فجر” گفت که: “سپاه نماینده مردمی است که در 9 دی اتمام حجت کردند و ختم غائله را خواستند”.

وی افزود: “ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم چیزی به عنوان موج سبزی که رنگ و بوی بیگانه داشته باشد، در روز 22 بهمن خودی نشان دهد. البته همه ما سبز هستیم و ملت ما در 22 بهمن 1357 هم سبز بود، اما نه سبزی که بوی بیگانه بدهد”.

این فرمانده نظامی ادامه داد: “اگر کسی در راهپیمایی روز 22 بهمن اعتراض کند از مردم ایران نیست و عامل بیگانه است و خواسته یا ناخواسته حرف دشمن را می‌زند. در روز 22 بهمن اگر صدا یا رنگی غیر از صدای انقلاب اسلامی باشد از صف مردم بیرون رانده می‌شود و اگر عده قلیلی این کار را بکنند به شدت با آنان برخورد می‌شود. افرادی که تا قبل از 9 دی متوجه نبودند و فکر می‌کردند می شود حرکتی انجام داد بعد از حضور مردم در 9 دی باید متوجه شده باشند روز 22 بهمن روز اعتراض نیست، روز یکپارچگی است”.

از سوی دیگر، ارگان های رسانه ای و تشکل های وابسته به دولت در اقدامی هماهنگ از روز گذشته بار دیگر آنچه را “برخورد با سران فتنه” می نامند، خواستار شده اند.

بنا به نوشته سایت رجا نیوز، از رسانه های حامی احمدی نژاد، تشکلی ناشناخته به نام “ستاد مردمی دفاع از حقوق ملت ایران” روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده که خواستار برخورد با سران فتنه قبل از 22 بهمن ماه است.

رجا نیوز، این خبر را به نقل از سایت “جنبش سبز علوی” منتشر کرده است.

گفتنی است پس از تجمع اعتراض آمیز مردم در روز قدس، نیروهای شبه نظامی بسیج اقدام به تشکیل ارگانی به نام “جنبش سبز علوی” کردند که به گفته مطلعین مسئولیت بازداشت، ضرب و شتم معترضان را بر عهده دارد وبه لباس شخصی های عضو این ارگان اجازه  حمل سلاح گرم داده شده است.

“ستاد مردمی دفاع از حقوق ملت ایران” نیز که بنا به گزارش رجا نیوز، وابسته به این تشکل شبه نظامی است، از آنانی که “مردم مسلمان و دلسوزان کشور”خوانده، خواسته است به این ستاد برای شناسایی “عوامل فتنه در هر محله” یاری کنند.

در اطلاعیه این ستاد آمده است: “سردمداران آشوب ها، رهنمودهای دلسوزانه اخیر رهبر عزیز ملت ایران مبنی بر مرزبندی شفاف با دشمنان خارجی و تروریست‌ها را نادیده گرفته‌اند و کماکان درصدد فتنه‌‌انگیزی جدید هستند. به همین جهت ستاد مردمی دفاع از حقوق ملت ایران از همه دلسوزان کشور می‌خواهد با جمع‌آوری طومارهای شکایت علیه فتنه‌گران، آنان را به مرکز محلی این ستاد مردمی و یا نمایندگان این ستاد در مساجد مهم تهران برسانند تا در اسرع وقت این شکایات تسلیم قوه قضاییه شود تا فتنه‌گران نتوانند با تمسک به گذشت زمان سعی در فرار از چنگال قانون داشته باشند”.

در همین زمینه سایت آینده گزارش داده است که مقامات امنیتی تصمیم گرفته اند تا 5 متهم به محاربه را که مراحل دادرسی آنان هنوز تکمیل نشده است،  قبل از 22 بهمن ماه اعدام کنند.این سایت می افزاید: “تلاشهایی در جریان است تا اجرای اعدام این 5 نفر قبل از 22 بهمن در سطح شهر تهران، به ویژه مسیر خیابان انقلاب و آزادی انجام شود که موافقت یا مخالفت با این امر بر عهده رییس قوه قضائیه است”.

 آگاهان معتقدند که محافل امنیتی به این نتیجه رسیده اند که بر اساس تجربه تجمعات قبلی، صرف  تهدید کلامی قبل از راهپیمایی، موجب احساس وحشت در معترضان نمی شود و به همین دلیل باید از تدابیر دیگری از جمله اعدام برخی از بازداشت شدگان، تماس تلفنی با شهروندان به صورت تصادفی و تهدید آنان و در صورت اخذ مجوز از مقامات عالی رتبه، از طریق بازداشت رهبران معترضان موجب جلوگیری از راهپیمایی و تجمع مخالفان در سالگرد پیروزی انقلاب شوند.

 

آمادگی سبزها برای راهپیمایی

در برابر همه این تهدیدات، اخبار حکایت از تدارک وسیع مردمی برای شرکت در راهپیمایی 22 بهمن دارد و میر حسین موسوی و مهدی کروبی هم  دیروز پس از دیدار بایکدیگر، با اعلام محکومیت اعدام های اخیر از مردم خواستند تا در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند.پیش از این آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز مردم را به شرکت گسترده در راهپیمایی 22 بهمن فراخوانده و تاکید کرده بود: “دلسوزان و عاشقان نظام از همه گروه‌ها و طرف‌ها باید تلاش کنند راهپیمایی امسال روز عید ملی 22 بهمن، با آرامش و عظمت خاص خود برگزار شود چون هرگونه تعارض و خشونت در جهت خواست دشمنان خواهد بود.”

 رییس مجلس خبرگان رهبری از “همه‌ آحاد مردم، طرف‌ها و قشرها در سراسر کشور” دعوت کرده بود “با حضور حماسی در راهپیمایی روز عید ملی 22 بهمن، این روز را به مانور وحدت ملی برای حفظ نظام و حمایت از جمهوری اسلامی ـ علی‌رغم برخی اختلاف سلیقه‌ها ـ تبدیل و با این حضور و مانور سراسری، دشمنان خارجی را از دست‌یابی به اهداف شوم‌شان مایوس کنند”.

از سوی دیگر علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی هم ضمن تاکید بر اینکه “رسیدگی به اتهامات تمام افرادی که در اغتشاشات نقش داشته اند به جای خود محفوظ است” گفته است: “باید تلاش کنیم تا 22 بهمن امسال خاتمه ای بر تمام حوادث اخیر کشور باشد.”

علی مطهری گفته است: “22 بهمن امسال با سال های گذشته کاملا متفاوت بوده زیرا شرایط کشور یک شرایط خاصی است، من معتقدم که این راهپیمایی باید همراه با وحدت و آشتی ملی صورت گیرد….هم مردم و هم معترضان باید به صورت قانونی در کنار هم به راهپیمایی بپردازند، مردم ما رشد اسلامی خود را در این راهپیمایی نشان دهند و همچنین به اعتقاد من سران معترض نیز باید همراه با مقامات عالیرتبه کشورمان در این راهپیمایی حضور یابند.”