پرونده بی حجابان در قوه قضاییه

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» دو میلیون نفر از نیروی انتظامی تذکر گرفته‌اند

“با توجه به آماری که در مراکز پلیس امنیت به دست آمده است ۱۸هزار و ۸۱ مورد تا به امروز از موارد مربوط به حجاب به مراجع قضایی ارجاع و در مجموع ۲۲۵ هزار و ۱۳۴ مورد نیز تعهد و اعزام به مراجع قضایی داشته‌ایم.” این را سعید منتظرالمهدی٬ معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام کرده است. آمار اما به اینجا ختم نمی‌شود. به گفته این مقام ناجا حدود ۲ میلیون و ۹۱ هزار و ۷۹۸ نفر نیز مورد تذکر و ارشاد شفاهی از سوی نیروهای انتظامی قرار گرفته‌اند. به گفته منتظرالهدی بیشترین اخذ تعهد‌ها در مورد حجاب مربوط به استان تهران با ۴۰ هزار نفر بوده و کمترین میزان هم به کهکیلویه و بویراحمد اختصاص داشته است. پلیس ایران در حالی این آمار را اعلام کرده که زنان زیادی برخورد انتظامی به دلیل نوع پوشش را نقض آشکار حقوق خود می‌دانند و به حضورگشت‌های ارشاد درخیابان‌های شهر اعتراض دارند. سردار رادان اما گفته است: “طرح امنیت اخلاقی تا زمانی که دغدغه‌های مردم رفع نشود ادامه دارد.” رادان تنها مسئولی نیست که برخورد با “بدحجابی”را دغدغه مردم می‌داند. مسئولان مختلف انتظامی و کشوری بارها عنوان کرده‌اند که گشت‌های ارشاد بنا به خواست مردم در خیابان حضوردارند. سید مرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیش‌تر به روز گفته بود: “مردم این دغدغه (برخورد با “بدحجابان”) را با ما که نمایندگانشان هستیم در میان گذاشته‌اند. قطعا ۷۰ در صد مردم با جلوگیری از فساد و فحشا موافق هستند، حالا ۳۰ درصد هم شاید مخالف باشند که این‌ها همان‌هایی هستند که هنجارشکنی می‌کنند و ترویج کننده فساد هستند.”

 

وزیرکشور: گشت ارشاد با “شبکه‌های ابتذال” برخورد کند

اجتناب از برخوردهای انتظامی با مساله پوشش در سال‌های اخیر به یکی از خواست ‌های بسیاری از شهروندان، بخصوص زنان در ایران بدل شده است. برخی کاندیداهای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز با توجه به همین، تلویحا یا صراحتا مخالفت خود را با دخالت نیروهای انتظامی در مساله حجاب و برخوردهای خشن اعلام کرده بودند. حسن روحانی هم در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود: “نخواهم گذاشت ماموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف هستند.”

حالا اما پس از گذشت چند ماه از ریاست‌جمهوری، شاهدان عینی از حضور گشت‌های ارشاد در سطح شهرها خبر می‌دهند؛ گشت‌هایی که پس از یک دوره حضور کمرنگ در زمان برگزاری انتخابات و سپس انتخاب حسن روحانی، با حضوری پرتعدادتر و برخوردی خشن‌ به خیابان‌ها و مراکزعمومی بازگشته اند و باز جسته و گریخته با شهروندانی که پوششان را باب میل نمی‌بینند برخورد می‌کنند. در همین راستا رحمانی فضلی وزیر کشور در پاسخ این سئوال که آیا گشت ارشاد با همان رویکرد برای موضوع عفاف و حجاب در جامعه حضور خواهد داشت، گفته است: “یکی از وظایف نیروی انتظامی برای امنیت اجتماعی و مصونیت کل جامعه تعیین شده است و باید با مواردی از آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند برای جامعه ناامنی و نگرانی ایجاد کند، برخورد کند.”

وزیر کشورهمچنین گفته است: “طبق آمار مطرح شد که سه‌چهارم مواردی که گشت ارشاد با آنان برخورد کرده، بدون تشکیل پرونده و با راهنمایی و ارشادات حل شده است. این برخوردها برای ایجاد امنیت اجتماعی لازم است، اما باید با مواردی که تحت عنوان شبکه‌های ابتذال هستند، برخورد شود.”

در عین حال هر سال، شروع فصل گرما، موعد اجرای طرح‌هایی است که نظارت بر پوشش، “ارشاد” و تنبیه آنهایی که حجاب اسلامی را رعایت نکرده‌اند را در بر می‎‌گیرد. چندی پیش سخنگوی وزارت کشورگفته بود که با توجه به نزدیک بودن فصل گرما، این وزارت‌خانه با همکاری نیروی انتظامی، برنامه‌هایی برای اجرایی کردن طرح عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر دارد.

 بازگشت گشت‌های ارشاد اما تنها خبرمربوط به مساله حجاب و آنچه طرح “امنیت اخلاقی” نام‌گذاری شده، نیست. هفتم اردیبهشت ماه نیز فرمانده نیروی انتظامی استان مازندران با اشاره به آغاز “طرح دریا” از خرداد ماه سال جاری، از “برخورد پلیس با زنان بدحجاب و برهم‌زنندگان امنیت اخلاقی در خلال اجرای این طرح” خبر داده بود. مسعود جعفری‌نسب با تاکید بر اعمال جریمه نقدی برای “بدحجابان و بدپوششان” گفته بود: “متاسفانه عده‌ای از افراد بر هنجارشکنی و پوشش خلاف عرفشان اصرار و پافشاری دارند و ما معتقدیم برای برخورد با این افراد باید تدابیر خاصی از سوی قوه قضائیه اتخاذ شود.”

منتظر المهدی معاون اجتماعی ناجا هم اخیرا گفته است: “اجرای طرح کنترل ناهنجاری‌ها بخصوص در جاده‌ها در بعضی از موارد خاص و اجرای طرح‌های سالم سازی سواحل از موضوعات مورد نظر نیروی انتظامی است.”

 

وزارت کشور حجاب استاندارد معرفی کند

“اصلا طبیعت زن هم میل به خودنمایی و تبرج دارد و این منهای تربیت دینی است و در طبیعت زن وجود دارد.” این را علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اجتماعی کشور درباره وضعیت فعلی حجاب در کشور گفته و ادامه داده است: “ظاهر جامعه باید درست باشد و با نظام خانوادگی اسلام سازگار باشد، این نظام می‌گوید هرگونه التذاذ جنسی منحصر در کادر خانواده است و جامعه باید محیط کار باشد و هرگونه تحریک جنسی در سطح جامعه ممنوع است”.

 او خواستار معرفی حجاب استاندارد از سوی وزارت کشور هم شده است: “معتقدم وزارت کشور باید اولا حجاب استاندارد را معرفی کند که این حجاب از نظر ما چیست و به غیر از چادر این باید اعلام شود که مثلا مانتو نباید بالای زانو باشد.”

علی مطهری در این سخنانش در حقیقت عقاید طیف قابل توجهی از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی را منعکس می‌کند؛ مقاماتی که حجاب برایشان یک اصل غیر قابل چشم‌پوشی است. مریم حسینی‌خواه فعال حقوق زنان و پژوهشگر سازمان عدالت برای ایران پیش‌تر به روز گفته بود : “با وجود اینکه جمهوری اسلامی حجاب را به یکی از اصول اساسی خود تبدیل کرده و مخالفت با آن هزینه زیادی در پی دارد، اما اگر یک خواست عمومی برای اعتراض به حجاب اجباری وجود داشته باشد، حکومت مجبور به عقب نشینی می شود و حداقل اینکه سخت گیری ها در این رابطه و آزار و اذیت زنان به خاطر حجاب کمتر می شود. متاسفانه گروه های سیاسی و مدنی کمتر به این موضوع توجه می کنند و از همان روزهای نخستین پس از انقلاب و اولین اعتراض های گسترده زنان، این حرکت بدون حمایت مردان و گروه های سیاسی و مدنی جلو رفت و در نهایت هم زنان مجبور به پذیرش این سرکوب شده و حجاب به آنها تحمیل شد.”