اختلال در زندگی روزمره ۲۳ استان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» لغو پرواز، تعطیلی مدارس، مسدودشدن راه‌ها

بارش پی در پی برف و کولاک و کاهش شدید دمای هوا در روزهای گذشته، زندگی عادی مردم را در ۲۳ استان مختل کرده است. اختلال در حمل و نقل، قطع برق و گاز، مسدود شدن ده‌ها جاده ارتباطی مهم، تعطیلی مدارس در ۱۰ استان تنها بخشی از مشکلاتی است که مردم در روزهای گذشته با آن مواجه شده‌اند.

بارش شدید برف و یخبندان  مدارس در استانهای چهارمحال و بختیاری، مرکزی و اراک، قم، ایلام، البرز، استان سمنان، شاهرود، زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، گیلان را به تعطیلی کشانده است.

۱۲ محور مواصلاتی پر اهمیت در ایران مسدود شده است.

بسیاری از مسافران  بر اثر بسته شدن جاده‌ها در شهرهای مختلف همچنان سرگردان هستند هرچند برخی از آن از سوی نهادهای مربوطه به صورت موقت اسکان داده شده‌اند.

 مدیر عامل جمعیت هلال‌ احمر استان مرکزی، روز سه‌شنبه، ۱۷ آذر ماه گفته است: “در ۴۸ ساعت گذشته در محورهای استان به یک‌هزار و ۶۵۵ نفر از هموطنان اسکان اضطراری و به ۲ هزار ۷۴۹ نفر دیگر خدمات امدادی ارائه شد.”

وضعیت آب و هوا منجر به لغو یا تاخیر تعداد زیادی از پروازهای فرودگاه‎های تهران شده است.  ۵۱ پرواز فرودگاه مهرآباد در روز دوشنبه لغو شدند. در روز سه‌شنبه نیز بسیاری از هواپیماها با تاخیر پرواز کردند.

دمای هوا در برخی شهرها در استانهای غربی مانند خوی در آذربایجان غربی طی یک روز به ۱۸ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسیده است.

در تازه‌ترین اخبار از پیامدهای کاهش در دما در ایران، فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی اعلام کرده است که “به دلیل بارش برف، یخبندان و لغزندگی سطح جاده، محور بیرجند به قاین سه شنبه شب بسته شد.”

در همین حال رئیس پلیس راه استان البرز از بازگشایی خط شمالی آزاد راه کرج - قزوین خبر داده است.

استان البرز به نوشته خبرگزاری دولت، دارای یک هزارو ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است که ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های این استان است.

یاسر خالدی، سخنگوی مرکز مدیریت راه های کشور به خبرگزاری ایرنا گفته است: “موج بارش های اخیر که از ۱۳ آذر ماه سال جاری آغاز شد تردد در بسیاری از محورهای مواصلاتی کشور مختل کرد و بیش از ۲۳ استان کشور تحت تاثیر این بارش ها قرار گرفتند.”

تعطیلی مدارس و مختل شدن زندگی روزمره مردم در بسیاری از استان‌های کشور به دلیل بارش شدید و برف و کولاک درحالیست که زندگی مردم در بخشی دیگر از استانها نیز به دلیل شیوع آنفلوانزای خوکی با دشواری‌های زیادی روبرو شده است.