۲۴ ساعت باقی مانده به پایان

۲۴ نیوز
۲۴ نیوز

» گزارش ۲۴ نیوز از امکان تمدید مذاکرات

به گزارش صبح یکشنبه فرانس پرس و به نقل از یک دیپلمات ایرانی، چند ساعت قبل از پایان ضرب الاجل تعیین شده برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، تهران در نظر دارد مذاکرات را تا یک سال آینده تمدید کند.

ازسوی دیگر، روز یکشنبه در حدود ۲۰۰ نفر در تهران گردهم آمدند و از حق “مسلم” ایران برای دستیابی به انرژی اتمی دفاع کردند.

این تظاهرات، که یکی از معدود گردهمایی های مجاز ازسوی حکومت طی چند ماه اخیر بوده، در مقابل رآکتور تحقیقاتی تهران انجام شد. دسترسی به این مرکز در حالت عادی برای رسانه ها ممنوع است.

تظاهرکنندگان که اکثراً “دانشجو” بودند، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: “انرژی اتمی حق مسلم ماست”، “در راه پیشرفت توقف ممنوع”، “تحریم ها اثر ندارند”.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، طی چند ساعت اخیر چهار بار با نخست وزیر اسراییل، بنیامین نتانیاهو، ملاقات کرد تا وی را در جریان روند تحولات در مذاکرات وین قرار دهد.

کری همچنین با همتایان ترک و کشورهای حوزه خلیج فارس ملاقات کرد.

آقای کری اظهار داشت که “اختلافات بزرگ […] و اختلافات شدید”ی با ایران وجود دارد. وی در ادامه گفت همه “سخت تلاش کردند” تا دریچه امیدی پیدا شود.

فرانک اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز دراین خصوص گفت: “ما هیچ وقت تا این حد به توافق نزدیک نشده ایم، ولی هنوز فاصله زیادی تا توافق وجود دارد […] بحث پیرامون اینکه آیا می توانیم به نتیجه ای برسیم، درحال حاضر به طور کامل باز است.”

با این حال، به گفته یک منبع دیپلماتیک اروپایی، هیأت ایرانی حاضر در وین هیچ گونه اختیاری برای نهایی کردن یک توافق ندارد.

 

شکست در مذاکرات به نفع اسراییل است

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات، امور استراتژیک و روابط بین المللی اسراییل، روز یکشنبه در پاسخ به سؤال رادیو دولتی “کول اسراییل” بار دیگر به تکرار مواضع اورشلیم پرداخت. او گفت: “ما کاملاً هوشیاریم، زیرا دورنمای هیچ گونه توافق مناسبی را که بتواند توان هسته ای ایران را مهار کند نمی بینیم.”

به گفته اشتاینیتز، نکات بسیاری وجود دارند که هیچ گونه توافقی روی آنها نیست؛ به عنوان مثال، توقف تمامی زیرساخت های هسته ای ایران. به علاوه، “آژانس اتمی تأکید کرده که تهران قصد فریبکاری دارد. پس در این شرایط چگونه می توان توافقی را به امضاء رساند؟”

ولی خویشتن داری اشتاینیتز درخصوص مداخله نظامی احتمالی ازسوی اسراییل علیه تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی در صورت شکست در مذاکرات و ادامه یافتن برنامه اتمی ایران کاملاً مشهود است.

او در این رابطه می افزاید: “الزاماً عملیاتی وجود نخواهد داشت، زیرا ممکن است تا چند ماه آینده توافقی امضاء شود.” او درعین حال این موضوع را تکذیب نکرد که به تعویق افتادن توافق به نفع اسراییل خواهد بود.

اشتاینیتز در مصاحبه ای با هفته نامه فرانسوی “لوپوئن” در تاریخ ۱۲ نوامبر، اعلام کرد: “ما امیدواریم که توافقی منعقد شود، ولی به شرطی که این توافق کامل و رضایت بخش باشد. همان طور که باراک اوباما گفت، نرسیدن به توافق، بهتر از رسیدن به یک توافق نامناسب است. و آنچه که درحال حاضر روی میز قرار دارد، یک توافق نامناسب است. و اگر طی دو هفته آینده تغییر قابل توجهی در موضع ایران صورت نگیرد، توافقی نیز صورت نخواهد گرفت.”

 

چارچوب تعریف شده توافق نهایی

در جناح ایران، یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی نیز به فرانس پرس گفت که “اختلاف میان دو طرف همچنان بزرگ است”. او گفت که “اکنون یک تصمیم سیاسی” باید ازسوی تمامی دولت های درگیر در این پرونده اتخاذ شود.

گروه شش کشور و ایران درتلاش اند تا قبل از روز دوشنبه شب به توافقی که بتواند به ۱۲ سال درگیری و تنش بین المللی خاتمه دهد دست یابند.

مشکلاتی که درحال حاضر وجود دارد کارشناسان را برآن داشته تا در صورت نبود تفاهم در روز دوشنبه، یک توافق مقدماتی جدید را پیش بینی کنند. بدین ترتیب دو طرف زمان دیگری را برای ادامه مذاکره پیرامون جزئیات یک راه حل کامل مشخص خواهند کرد.

این درحالی است که فرضیه تمدید مذاکرات روز پنج شنبه به طور رسمی ازسوی جان کری در پاریس مورد نفی قرار گرفت.

ولی یک دیپلمات آمریکایی در وین به فرانس پرس اظهار داشت: “ما پیشاپیش درخصوص تمدید مذاکرات با نمایندگان ایرانی صحبت نخواهیم کرد […] ولی بی شک درحال حاضر درتلاشیم تا بهترین راه را برای پیشروی انتخاب کنیم.”

نکات مورد اختلاف میان ایران و گروه شش کشور شناخته شده است: از یک سو، روند لغو تحریم ها، و ازسوی دیگر، توان ایران در میزان غنی سازی اورانیوم.

کنگره آمریکا با اعمال سری جدید تحریم ها علیه ایران موافق است و از ماه ژانویه، رقبای جمهوریخواه باراک اوباما کل کنگره را تحت کنترل خود خواهند گرفت و قدرت مانور رییس جمهور آمریکا را به شدت محدود خواهند کرد.

شکست در وین همچنین باعث تضعیف مواضع رییس جمهور “میانه رو” حسن روحانی خواهد شد و این درحالی است که باورپذیری او در گشایش به سوی قدرت های جهانی و موفق شدن در این راه نهفته است.

خواست جامعه بین المللی این است که تهران توان هسته ای خود را کاهش دهد تا امکان هرگونه انحراف نظامی ازبین برود. تهران تأکید می کند برنامه اتمی اش صرفاً اهداف صلح آمیز دارد. خواست ایران این است که حقِ داشتن یک برنامه کامل اتمی صلح آمیز برای این کشور به رسمیت شناخته شود و تحریم های اقتصادی لغو شوند.

منبع: ۲۴ نیوز، ۲۳ نوامبر