۲۴۰ بیمارستان نیمه کاره رها شده اند

نویسنده
نازنین کامدار

» دولت پول ندارد، مردم کمک کنند

در حالی که به گفته مقامات دولتی، کشور هم اکنون به افزایش دستکم ۶۰ هزار تخت بیمارستانی جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شهروندان نیاز دارد، قائم مقام وزارت بهداشت دیروز از نیمه کاره رها شدن ساخت ۲۴۰ بیمارستان در کشور خبر داد و خواستار مشارکت “خیرین” در این خصوص شد.

درخواست از خیرین برای تکمیل بیمارستان های نیمه کاره در شرایطی مطرح می شود که بنا به گفته چندی پیش یک مقام وزارت بهداشت، هزینه تکمیل این طرح ها ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

بنا به گزارش ایرنا، سیدمحمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: “۲۴۰ بیمارستان نیمه تمام در کشور و در استان تهران نیز بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی فرسوده داریم و با توجه به مشکلات مالی دولت، راهی جز کمک های مردمی برای اتمام آنها موجود نیست. برای تکمیل آنها هیات وزیران مصوب کرده که از کمک خیرین استفاده کنیم. خیرین می توانند این بیمارستانها را تکمیل کنند و بهره برداری را نیز متکفل شوند یا بهره برداری از آن را به وزارت بهداشت بسپارند”.

او افزوده است: “واقعیت این است که فاصله بین آنچه امروز به عنوان مراکز بهداشتی - درمانی در کشور در اختیار داریم با آنچه که باید باشد خیلی زیاد است و با توجه به محدودیتهای بودجه ای دولت، وزارت بهداشت برای تامین اعتبارات مورد نیاز با مشکلات زیادی مواجه است و تنها راه حل موجود مشارکت خود مردم است. به عنوان مثال در استان تهران ۱۳ هزار تخت بیمارستانی داریم که ۱۰ هزار تخت آن فرسوده و نیازمند بازسازی است و فقط سه هزار تخت بیمارستانی مناسب در تهران داریم. محدودیت های زیادی برای بازسازی و ساخت بیمارستان در کشور داریم، به همین خاطر، در موارد بسیار زیادی بیماران به علت کمبود تخت، امکان پذیرش در بیمارستان دولتی را پیدا نمی کنند و باید پشت نوبت بمانند”.

آمار تکاندهنده ۳ هزار تخت بیمارستانی غیر فرسوده برای پایتخت ده میلیون نفری ایران در حالی مطرح می شود که چندی پیش سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان نیز از فاصله ۴۰ ساله کشور با شرایط مطلوب بهداشتی و درمانی خبر داده و گفته بود: “در صورتی که دولت‌ها و مجلس‌ها همراه باشد تا رسیدن به نظام سلامت مطلوب حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز است. به عنوان مثال در مورد کمبود تخت‌های بیمارستانی باید گفت با آهنگ فعلی، دولت‌ حداقل ۴۰ سال زمان می‌خواهد تا بتواند نیاز کمبود به تخت را با استاندارد ۶.۲ برطرف کند. در حوزه تامین نیروی انسانی نیز نگرانیم چون ۷۶ بیمارستان در حال آماده شدن است و رئیس جمهور درباره آنها دستور داده اما هنوز مجوز نیروی انسانی آنها صادر نشده است و نگرانیم اهمیت چنین مباحثی به تدریج کم شود”.

سخنان او پس از آن بود که محمد آقاجانی، معاون بهداشتی وزیر نیز از کمبود ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد و گفت: “با کمبود ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور مواجه هستیم و این در حالی است که اگر این تعداد تخت هم، راه اندازی شود، باید به فکر تامین پرستار برای این تخت ها بود”.

او افزوده بود: “۱.۵ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت کشور شامل بیمارستان های دولتی و خصوصی می شود و این وضعیت باعث شده تا مردم در صف انتظار قرار بگیرند. منابع دولت اصلا کفایت لازم را برای توسعه کامل خدمات بیمارستانی ندارد و ما باید از منابع غیردولتی هم برای توسعه بیمارستان های کشور استفاده کنیم. اگر بتوانیم شاخص تخت بیمارستانی را به حدود ۲.۷ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت برسانیم، در آن صورت می توانیم ادعا کنیم که یک وضعیت نسبتا مطلوب در توسعه بیمارستانی داریم. در واقع، مهمترین چالش های پیش روی طرح تحول نظام سلامت، کمبود نیروی انسانی، عدم توسعه یافتگی بیمارستان ها و کمبود تخت بیمارستانی است. برنامه بعدی توسعه بخش های ویژه بیمارستانی (آی سی یو) است. که در حال حاضر ۵۷۰۰ تخت آی سی یو در کشور داریم و به همین تعداد یعنی ۵۷۰۰ تخت آی سی یو، کمبود داریم. در سال جاری ایجاد ۲۲۰۰ تخت «آی سی یو» در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد که شامل بخش های ویژه بزرگسالان، کودکان و نوزادان است”.

همزمان با این اظهارات، سایت سلامت نیوز” نیز گزارشی به وضعیت بحرانی بیمارستان ها اشاره کرده و نوشته است: “مسئله پیرشدن جامعه ایرانی و رفتن به سمت مسن شدن،به همراه افزایش بیماری‌ها موضوعی است که درحال حاضر در سیاستهای نظام سلامت مطرح شده،موضوعی که برای رفع آن،نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساختهای لازم در مراکز درمانی، تجهیزات پزشکی و دارویی است. این درحالی است که بارها تأکید شده ۹۱ بیمارستان ۵۰ ساله، ۷۴ بیمارستان ۴۰ ساله، ۱۱۲ بیمارستان ۳۰ ساله، ۱۱۴ بیمارستان ۲۰ ساله و ۸۴ بیمارستان ۱۰ ساله در کشور وجود دارد.عمر دستگاههای پزشکی از جمله دیالیز و تخت بیمارستانی دیگر جای خود دارد؛ چراکه در بیمارستان های دولتی و خصوصی ۷/۱ تخت به ازای هر یک هزار جمعیت کشور وجود دارد.زمان بستری بیمار در بیمارستان‌ها کمتر از حد استانداردب است و ضریب اشغال تخت‌های ICU در بیمارستان‌های دولتی تهران حدود ۱۰۰ درصد است. این موضوع به این معنا‌ست که بسیاری از بیماران از تخت آی‌سی‌یو یا جا می‌مانند یا امکان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را پیدا نمی‌کنند. دسترسی محدود مردم به تخت‌های بیمارستانی باعث شده که زمان اقامت بیمار در بیمارستان‌های ما، کوتاه‌تر از استاندارد باشد. به‌عنوان مثال یک بیمار با نارسایی قلبی اگر قرار باشد ۷ تا ۱۰ روز در بیمارستان بماند برخی مواقع وی را طی ۲ تا ۳ روز مرخص می‌کنند”.

محمد هادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت هم چندی پیش گفته بود: “هم اکنون کمبود ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که برای تامین آن به ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است”.