پی‌گرد فرمانداری که برای پوتین و برلوسکونی شراب ۲۴۰ساله باز کرد

نویسنده

دادستان‌های اوکراین می‌گویند قصد دارند فرماندار و مدیر یک کارخانه شراب‌سازی را در کریمه به اتهام باز کردن یک بطری شراب ۲۴۰ ساله برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سیلیو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا، تحت تعقیب قانونی قرار بدهند.

آقای پوتین و برلوسکونی که دوستان یکدیگر هستند، تعطیلات آخر هفته خود را در خرابه‌های باستانی جزیره کریمه گذراندند.

این دادستان‌های اوکراینی می‌گویند آنها این شراب کهن را در کارخانه مشهور شراب‌سازی ماساندرا در کریمه نوشیده‌اند.

کارخانه ماساندرا پیش از این که روسیه، شبه‌جزیره کریمه را در ماه مارس ۲۰۱۴ (اسفندماه ۹۲) به خاک خود الحاق کند، از املاک دولتی اوکراین بود.

این در شرایطی است که روسیه، کنترل کامل کریمه را در دست دارد و مقام‌های قضایی اوکراین فعلا نمی‌توانند در آنجا کسی را تحت تعقیب قرار دهند.

بخش روسی رادیوی اروپای آزاد گزارش داده است که آقای برلوسکونی در جریان دیدارش از این کارخانه خواسته که کمی از این شراب ۲۴۰ ساله را امتحان کند.

یک شاهد عینی گفته است که یانینا پاوالینکوا، فرماندار و مدیر جدید کارخانه ماساندرا که از هواداران روسیه است یک بطری از شراب اسپانیایی شهر جرز د لا فرونترا را که متعلق به سال ۱۷۷۵ میلادی بود برای میهمان عالی‌رتبه خود باز کرد.

تلویزیون روسیه هفته گذشته تصاویری را پخش کرد که نشان می‌داد آقای برلوسکونی با دقت مشغول ریختن شراب از یک بطری غبار گرفته است و آقای پوتین مشغول گفتگو با خانم پاوالینکوا است.

همچنین تصاویر پخش شده نشان می‌دهد که میلیاردر ایتالیایی یک بطری شراب در دست دارد که گفته می‌شود مربوط به سال ۱۸۹۱ است.

روشن نیست که چه بر سر این بطری شراب آمده است اما این دادستان اوکراینی می‌گوید این شراب‌ بیش از ۹۰ هزار دلار ارزش داشته است.

آنها می‌گویند قصد دارند خانم پاولینکوا را به اتهام حیف و میل این اموال تحت تعقیب قرار دهند.

بی بی سی