زندگی با ۲۴۳ هزار تومان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتراض مربیان برای سومین روز متوالی

حدود ۱۰۰ مربی پیش‌دبستانی برای سومین روز متوالی و برای چندمین‌بار طی این سالها، با تجمع مقابل نهادهای دولتی، به اخراج ها، اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف، استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه استخدامی و توهین یک نماینده مجلس به آنان اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا شماری از این معلمان که عموما از شهرهای دیگر آمده‌اند دوشنبه شب را “مقابل وزارت آموزش و پرورش سپری کردند و سایر معترضینی که از شهرهای دیگر آمده‌اند دیشب به مرقد امام خمینی در بهشت زهرا رفتند.”

مربیان پیش دبستانی در اولین و دومین روز اعتراض خود مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش دست به تحصن زده بودند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران روز یکشنبه، ۱۶ شهریورماه، مقابل نهاد ریاست جمهوری به معترضان وعده داده شده بود که به مطالباتشان رسیدگی می شود.اما روز دوشنبه، ۱۷ شهریور ماه، محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش مربیان پیش دبستانی را تلویحا تهدید کرد که دیگر مقابل مجلس و نهاد ریاست جمهوری تجمع نکنند.

این مقام دولتی به مربیان پیش دبستانی گفته:“دیگر برای استخدام خود در آموزش و پرورش تجمع نکنید چرا که به جایی نمی‌رسید.”

با این حال تحصن مربیان پیش دبستانی روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور ماه نیز ادامه داشت.

یکی از معترضان به خبرگزاری ایلنا گفته است: “تا زمانی که آقای فانی در جمع ما حاضر نشود و تکلیف استخدام ما را روشن نکند، به تجمع ادامه می‌دهیم.”

حداقل ۳۰ هزار مربی پیش دبستانی در سراسر کشور از نیمه اول دهه ۸۰ به صورت آزاد برای وزارت آموزش و پرورش کار می‌کنند که علی رغم وعده‌های داده شده تاکنون استخدام نشده‌اند.

به گزارش ایلنا مربیان پیش‌دبستانی در بهترین حالت ۱۵ روز در ماه بیمه می‌شوند و کمتر از نصف پایه حقوق قانونی را دریافت می‌کنند.

یکی از مربیان پیش دبستانی ساکن در استان مرکزی که ۳۴ سال سن دارد و به عنوان نیروی آزاد برای وزارت آموزش و پرورش کار می‌کند، گفته است: “سال ۸۳ که به آموزش و پرورش وارد شدم، ۳۵ نفر شاگرد داشتم، ۳۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتم و ۱۵ روز در ماه بیمه می‌شدم. هر سالی هم که می‌گذشت، ۱۰ یا ۱۵ هزار تومان به حقوقم اضافه می‌شد، مثلا سال ۸۴، ۴۵ هزار تومان می‌گرفتم تا امسال که ۲۴۳ هزار تومان حقوق می‌گیرم.”

این اعتراضها بعد از آن شدت گرفت که نمایندگان مجلس با کلیات طرحی مخالفت کردند که در صورت تصویب نهایی آن وزارت آموزش و پرورش مکلف می‌شد مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی را به صورت حق‌التدریسی بکار گیرد.

در دو سال گذشته نیز مربیان پیش دبستانی چندین بار مقابل نهادهای دولتی تجمع کرده‌اند.

آنها در مرداد ماه ۸۹ با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی، خواستار رسیدگی “هر چه سریع‌تر” به وضعیت شغلی خود شده بودند، اگرچه آنزمان وزیر آموزش و پرورش به صراحت با مطالبات آنها مخالفت کرده و گفته بود: “هیچ‌گونه تکلیفی برای استخدام مربیان پیش دبستانی ندارد.”

در نظام گزینش استخدامی جمهوری اسلامی افراد “عضو بسیج و بستگان شهدا”، با امتیازاتی که دربخشنامه‌های مختلف به آن‌ها تعلق گرفته، در اولویت قرار دارند.این موضوع در کنار مواردی نظیر رسمی شدن موقعیت شغلی معلمان حق التدریسی در سالهای گذشته باعث اعتراضات پیاپی این قشر فرهنگی شده است.

 مربیان پیش دبستانی در دور جدید اعتراضات خود گفته اند: “به نمایندگی از حداقل ۳۰ هزار مربی پیش دبستانی کل کشور در واکنش به صدور بخشنامه اخراج مربیان پیش دبستانی، اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف این مربیان، استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه استخدامی و توهین آقای عسگری آزاد، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ـ که مربیان پیش دبستانی را بی‌سواد خوانده بود ـ در صحن علنی مجلس تجمع کرده‌اند”.