وعده های اقتصادی دولت در آستانه 25 بهمن

نویسنده
نازنین کامدار

» با وجود عدم تامین منابع مالی

با وجود آنکه دولت پیش از این اعلام کرده بود قسط دوم یارانه های 80 هزار تومانی دوماهه را “در اواسط اسفند” به حساب سرپرستان خانوار اریز خواهد کرد، روز گذشته از واریز این پول به حساب ها حداکثر تا قبل از 28 بهمن و “اختصاص سهمیه بنزین نوروز” خبر داد.

سردار صادق محصولی وزیر  فعلی رفاه و مجری انتخابات خرداد 88 دیروز، آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از اینکه قسط دوم یارانه‌ نقدی به صورت مرحله‌به‌مرحله واریز خواهد شد یا یکجا، گفت: “اینکه واریز یارانه‌ نقدی مرحله به مرحله صورت می‌گیرد یا یکجا چندان مهم نیست، بلکه مهم این است که قطعا قبل از 28 بهمن، یارانه‌ نقدی در حساب سرپرستان خانوار خواهد بود”.

محصولی در حالی مامور ارائه وعده واریز یارانه دوم شده بود که اطلاع دقیقی درباره جزئیات و مراحل عملیاتی این واریز نداشت و در پاسخ به سوالات خبرنگاران مجبور شد با اعتراف به عدم اشراف خود به موضوع، آنان را به مدیرعامل سازمان هدفمندسازی ارجاع دهد.

محصولی گفت: “بنده اطلاع دقیقی درباره نحوه واریز ندارم و این موضوع را از مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و یا سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت بپرسید تا شما را راهنمایی کنند”.

گفته می شود تغییر برنامه واریز یارانه نقدی دوم بی ارتباط با فراخوان رهبران جنبش سبز به راهپیمایی 25 بهمن نیست. آگاهان معتقدند دولت احمدی نژاد می کوشد با واریز پول نقد به حساب سرپرستان خانوار و افزایش فشار به بخش تولید و خدمات با هدف کنترل مصنوعی نرخ تورم از میزان نارضایتی های اجتماعی بکاهد.

دولت درحالی وعده واریز قسط دوم یارانه های نقدی را داده است که هنوز منابع تامین آن را که قرار بود در بودجه سال 90 مشخص شود درتاخیری بی سابقه به مجلس ارسال نکرده است و هنوز معلوم نیست پشتوانه دولت در این واریز از کدام منابع درآمد خواهد بود.

این در حالیست که یک هفته پس از آنکه سازمان بازرسی کل کشور از تخلف 12 میلیارد دلاری دولت احمدی نژاد از طریق عدم واریز این مبلغ به صندوق توسعه ملی خبرداد، معاون وزیر اقتصاد و دارایی، اصغر ابوالحسنی هستیانی از بدهی 38 هزار و 800 میلیارد تومانی دولت به بانک ها خبر داد.

بنا به نوشته خبرگزاری مهر این مقام وزارت اقتصاد و دارایی گفته است: “رقم مطالبات بانک های دولتی در اسفند ماه با 37 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

او افزوده است: “۷۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت نیز پیشتر به صورت  تهاتری پرداخت شده است”.

هم اکنون و با انتشار گزارش های تکان دهنده از نابسامانی گسترده دولت در حوزه اقتصاد، معلوم نیست که احمدی نژاد و کابینه اش با کدام  پشتوانه بر واریز قسط دوم یارانه های نقدی اصرار دارند؛ اقدامی که به باور اقتصاددانان منجر به بروز بهمن تورمی در اوائل سال آینده خواهد شد.

روز گذشته همچنین اعلام شد که با وجود گذشت سه ماه از اجرای قانون حذف یارانه سوخت، دولت سهمیه ای را به عنوان “سهمیه نوروزی” در نظر گرفته است که این اقدام نیز به اعتقاد بسیاری با هدف جلب رضایت عمومی در آستانه 25 بهمن ماه صورت گرفته است.

بنا به نوشته ایسنا، سردار محمد رضا رویانیان، رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور، دیروز و بدون آنکه زمان واریز و یا میزان سهمیه  بنزین نوروزی را تعیین کند، به خبرنگاران گفته است: “دولت سهمیه ای خارج از برنامه تعیین شده و به دلیل نوروز به مصرف کنندگان اختصاص می دهد”.

وی افزوده است: “سهمیه‌ای که برای نوروز اختصاص می‌یابد، افزون بر سهمیه ماهانه بنزین خودروهاست”.