کرایه تاکسی ۲۵ درصد افزایش یافت

نویسنده
فیروزه متین

» موج تازه گرانی از راه رسید

سرانجام افزایش ۴۷ درصدی بهای بنزین در ایران، تاثیر خود را بر بهای حمل و نقل عمومی نیز گذاشت و در اولین گام کرایه تاکسی از دیروز به طور رسمی ۲۵ درصد نسبت به زمان مشابه در سال قبل افزایش یافت.

 مدتها بود که در سطوح مختلف مدیریت شهری و کشوری، بر سر میزان افزایش بهای کرایه وسایل نقلیه عمومی بحثی طولانی جریان داشت و طرفین ارقامی بین ۱۰ تا ۴۰ درصد را به عنوان پایه افزایش نرخ کرایه مطرح می کردند، اما در نهایت این دولت بود که تصمیم آخر را گرفت و کرایه ها را ۲۵ درصد گران کرد.

در همین باره، خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: “از امروز (دیروز) نرخ کرایه سال ۹۳ تاکسی‌ رسماً افزایش یافت و برچسب‌های جدید مبنای افزایش کرایه تاکسی‌هاست. به طور میانگین نرخ کرایه تاکسی در تهران ۲۵ درصد افزایش یافته است. تاکسیرانان موظفند بر اساس نرخ های جدید کرایه ها را محاسبه کنند. بدین ترتیب مبنای افزایش کرایه تاکسی ها برچسب های نصب شده بر روی شیشه جلوی تاکسی هاست که به طور متوسط بر اساس تصویب شورای اسلامی شهر تهران در سال جاری ۲۵ درصد است. لایحه نرخ کرایه تاکسی ها در سال ۹۳ پیش از سال جدید به شورای اسلامی شهر ارسال شد و پس از بررسی در کمیسیون های تخصصی با افزایش میانگین ۲۵ درصدی در تاکسی های تهران مصوب و برای تایید به فرمانداری ارسال شد که به علت تداخل با اعلام نرخ جدید حامل های انرژی از سوی دولت، به درخواست استانداری تا ۱۶ اردیبهشت به تعویق افتاد”.

به نوشته ایسنا، سید حسین هاشمی، استاندار تهران هم در جمع خبرنگاران؛ افزایش بهای کرایه را تایید کرده و گفته است: “اختلاف نظر در افزایش قیمت وجود دارد، طوری که شهرداری معتقد است که افزایش قیمت تاکسی و وسایل نقلیه باید همزمان اجرا شود.بسیاری از مسئولان معتقد هستند که افزایش کرایه‌ها باید در ماه آینده اجرا شود، این در حالی است که افزایش کرایه‌ها از امروز (دیروز) اجرا خواهد شد. نرخ کرایه تاکسیرانی و اتوبوسرانی با افزایش ۲۵ درصدی اعمال خواهد شد”.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در خصوص اجرایی شدن افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی گفته است: “براساس مصوبه قبلی شورای شهر مبنی بر افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی با تایید فرمانداری این مصوبه از امروز ابلاغ و اجرایی شد. براین اساس از امروز نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در مترو به میزان ۱۵ درصد، اتوبوس ۲۰ درصد و تاکسی به میزان ۲۵ درصد به صورت میانگین افزایش خواهد داشت که در برخی خطوط با توجه به طول مسیر این میزان کمتر و یا بیشتر خواهد بود. همچنین توزیع برچسب تاکسی ها نیز همزمان با اجرایی شدن این مصوبه از امروز آغاز شده و افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نیز از امروز پایانی است”.

روزنامه کار و کارگر هم در مطلبی با نام “موج گرانی تازه از راه رسید”، درباره افزایش کرایه ها نوشت: “کارشناسان و مسئولان، یکی از عوامل تاثیر گذار در میزان نرخ تورم را نرخ کرایه تاکسی های شهری می دانند و افزایش نرخ کرایه های تاکسی های شهری منجر به رشد نرخ تورم می شود. هر ساله با شروع سال جدید در ۳ ماهه اول سال نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری درصدی افزایش می باید که امسال این افزایش قیمت همراه است با افزایش نرخ بنزین که نرخ آزاد آن از ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. و بی شک افزایش بهای کرایه تاکسی ها و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی تاثیر خود را بر تورم طی ماه های آینده نشان خواهند داد به طوری که می توان گفت گرانی تازه شروع شده است!”

 

در همین ارتباط روز گذشته استانداری تهران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد با هرگونه افزایش بیش از ۲۵ درصد کرایه ها برخورد خواهد شد و شماره تلفنی نیز جهت ثبت شکایت های مردم تعیین شده است.

افزایش رسمی قیمت کرایه ها در حالیست که بر اساس گزارشها، طی روزهای گذشته بسیاری از تاکسی داران بدون مجوز از سوی نهادهای رسمی اقدام به افزایش کرایه ها کرده بودند و همین امر موجب اعتراضاتی به تاکسیرانی شده بود.

در همین باره، سایت اقتصاد نیوز، در گزارشی نوشت: “کرایه های تاکسی به گونه ای افزایش یافته که همشهریان با تماس های مکرر خود با پایگاه خبری تحلیلی کارون پرس، نسبت به این وضعیت بسیار ناراحت و ناراضی بودند ؛چرا که در این بین اراده ای از سوی مسئولان امر برای کنترل این وضعیت نابسامان کرایه ها وجود ندارد.افزایش قیمت ها از قبل از عید شروع شده و وقتی که رانندگان دیدند بازرسان تاکسیرانی نسبت به این افزایش ها عکس العملی نشان نمی دهند به این روال ادامه دادند و نتیجه این شد که به خود اجازه می دهند در هنگام و قبل از سوار شدن مسافر، مبلغ کرایه را اعلام می کنند”.

گفتنی ست، سهم تاکسی ها از حمل ونقل عمومی در کلان شهرهای ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. این در حالیست که بر اساس آمار سازمان ترافیک شهرداری، در تهران روزانه ۱۴ میلیون سفر درون شهری انجام می شود.

به زودی بهای بلیت مترو نیز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و بهای اتوبوس هم ۱۵ تا ۲۰ درصد گران خواهد شد تا حلقه افزایش کرایه ها تکمیل شود.