۲۵ بهمن و صف بندی رسانه های حکومتی

نویسنده
نازنین کامدار

» راهپیمایی مردمی احتیاج به مجوز ندارد

پس از آنکه محسنی اژه ای دادستان کل کشور، راهپیمایی روز 25 بهمن ماه را “جدا کردن صف خود از دولت و ملت” و “اقدام سیاسی” نامید، رسانه های حکومتی در رویکردی تازه به تحریک هواداران جنبش سبز و رجز خوانی در مورد حضور معترضان در روز بیست و پنج بهمن پرداختند.
در همین راستا سایت رجا نیوز در گزارش اصلی روز گذشته خود با حمله به معترضان به نتیجه انتخابات و “باغی” (خوارج) نامیدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی و چاقوکش نامیدن شهروندان شرکت کننده در راهپیمایی های سال 88، فراخوان راهپیمایی پیش رو را مضحک دانست و علت این توصیف را عدم نیاز به مجوز در صورت مردمی بودن راهپیمایی دانست.

رجانیوز نوشت: “درخواست مجوز برای راهپیمایی مردمی! آن هم توسط دو عنصری که در هر جمع مردمی که حاضر می شوند، با قدرت اسلحه‌ی محافظان از خشم مردم فرار می کنند و در زندان قهر مردم محبوسند، مضحک است. این دو بازی خورده‌ی دنیاطلب باید بدانند خیزش مردمی و جنبش اجتماعی به زور بیانیه و درخواست مجوز وارد محاجه با حاکمیت نمی شود، بلکه اگر جریانی نه زاییده‌ی تبلیغات رسانه های استکباری و توهم چند عنصر بازی خورده‌ی سیاسی که ریشه در بدنه مردم داشته باشد، مانند ایام انقلاب و حرکت‌های عظیم مردم مصر و تونس و نماز جمعه‌ی 15 بهمن 89 و 29 خرداد 88 در سرما و گرما و در برابر گلوله و… به خیابان می آید و آرمان خود را محقق می کند، همان‌طور که مردم در نهم دیماه به خیابان‌ها آمدند و نسخه آشوب را به هم پیچیدند”.

جهان نیوز، ارگان نزدیک به بسیج نیز در گزارشی که در واکنش به “ساندیس خور” نامیده شدن لباس شخصی ها نگاشته شده، ضمن درج عکس چند بسیجی که در حال خوردن ساندیس هستند، به مهدی هاشمی پرداخته و نوشته است: “یکی از دانشمندان دانشگاه آزاد واحد لندن که مدتی است از وطن دور مانده، به همراه همکاران خود در آن مرکز با انجام تحقیقات بر روی جلبک ها به این نتیجه رسیده اند که «جلبک سبز» اثر سوئی در روند رشد سایر جانداران خواهد داشت. دکتر مهدی هاشمی که نخواست نامش فاش نشود و نخواست که نامش به اختصار (م.ه) نوشته شود، در گفتگو با روزنامه «صبح آقا زاده ها» عنوان کرد: جلبک سبز در سالهای اخیر یکی از مهمترین آفات اجتماعی بود که تاثیرات منفی بسیاری در وحدت جامعه داشته است. ما در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده ایم که در مقابل جلبک، ساندیس همواره توانسته است که وحدت گروه های مختلف جامعه را افزایش دهد. همچنین آمارها نشان داده است که وجود ساندیس در راهپیمایی های مردمی می تواند به مراتب تعداد مردم را افزایش داده و به نظر ما این برای استقلال هر کشوری که مدت ها است پیروزی را شکست نداده لازم و ضروریست”.

اما در کنار سیاست تمسخر و تحریک هواداران جنبش سبز از سوی رسانه های افراطی، روز گذشته “همبستگی با مردم مصر” نیز به عنوان پسوند راهپیمایی حکومتی روز 22 بهمن تعیین شد و خبرگزاری های حکومتی از جمله فارس در مصاحبه با چند چهره ثابت،به برجسته کردن شعار “22 بهمن سالگرد انقلاب اسلامی و روز همبستگی با ملت های مصر و تونس” پرداختند.

افزودن شعار حمایت از مصر و تونس پس از دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی از مردم برای شرکت در حمایت از اعتراضات مردمی تونس و مصرصورت گرفته است.

تحرکات رسانه های حکومتی در واکنش به فراخوان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در حالی شدت گرفته است که نیروهای امنیتی با بازداشت یک عضو بنیاد باران، جلوگیری از دیدار جمعی از دانشجویان با مهدی کروبی، برپایی ایست  های بازرسی شبانه و ارسال پیامک های تهدید آمیز از سوی وزارت اطلاعات، سعی در ایجاد رعب و وحشت در شهروندان با هدف جلوگیری از راهپیمایی 25 بهمن دارند.هنوز وزارت کشور که متولی صدور مجوز راهپیمایی است نسبت به نامه موسوی و کروبی واکنشی نشان نداده است.