۲۵ درصد زاغه نشین، یک درصد صاحب کاخ های میلیاردی

نویسنده
نازنین کامدار

» کاخ های "نوکیسه گان" در تهران

در حالی که بر اساس آمار شاخص توسعه انسانی سازمان ملل درسال ۲۰۱۴، بیش از ۲۵ درصد مردم ایران در زاغه ها زندگی می کنند، رسانه های خبری اخیرا تصاویری از خانه ها و کاخ هایی در تهران منتشر کرده اند که هر یک بیش از ده ها میلیارد تومان قیمت دارند.

روز گذشته چندین سایت خبری گزارشی تصویری با عنوان “خانه های میلیاردی در تهران” منتشر و جملگی تاکید کردند که این ساختمان ها بیش از آنکه به خانه شباهت داشته باشند، شبیه قصرها و کاخ هایی هستند که مشخص نیست با درآمد های معمول در ایران و با توجه به وجود بحران اقتصادی چندین ساله، از طریق کدام فعالیت تولیدی سالم، توسط صاحبان شان ساخته شده اند.

از جمله این سایت ها،بهارنیوز بود که با انتشار عکس های این خانه های میلیاردی نوشت: “همه ساختمانهای شهر به یک قد‌ و‌ اندازه نیستند. بعضی ساختمان‌ها از دایره تعریف ساختمان خارج‌اند؛ قصرهایی که بین ساختما‌نهای شهر قد کشیده‌اند. این قصرها وصله‌هایی هستند که با ساختمان کناری همخوانی ندارند”.

baharnews. ir/vgld5z09. yt0o5yl22xa6y. h. html

این رسانه ها اطلاعات بیشتری درباره قیمت های احتمالی این بناهای مجلل در تهران منتشر نکرده اند. اما شبکه اجتماعی آپارات با انتشار چند ویدئو از درون برخی از این خانه ها و نشان دادن امکانات فوق العاده آنها از قبیل باند فرود هلیکوپتر، سالن بدنسازی و ماساژ، سالن بولینگ، زمین گلف و تنیس و … ، از بهای ۲۳ الی ۱۸۰ میلیارد تومانی آنها بر اساس گزارش برخی از بنگاه های ویژه خرید و فروش قصرهای شخصی در تهران خبر داده است.

در این شبکه همچنین، تصاویری از خانه ۱۸۰ میلیاردی علی انصاری، سرمایه دار حامی محمود احمدی نژاد که به “سلطان مبل” شهرت دارد، منتشر شده است. انصاری که هم اکنون صاحب چند موسسه مالی و اعتباری و بانک “آینده” است، هفته گذشته با کمک ارتباطات خود در کانون های قدرت، مانع انحلال بانک آینده که به گفته بانک مرکزی دارای “تخلفات گسترده مالی” است، شد.

رشد قارچ گونه این خانه-ـ کاخ ها در سطح شهر تهران، موجب شده تا برخی از شرکت های پیمانکار ساخت و ساز و دکوراسیون نیز،به فکر ارائه خدمات ویژه به دارندگان این کاخ ها بیافتد.

هم اکنون در اینترنت بیش از ده ها سایت با عنوان “خدمات ویژه خانه های لوکس” وجود دارد که ارقام نجومی ای را برای تجهیزات رفاهی و بهداشتی و تفریحی ویژه این خانه ها در معرض فروش قرار داده اند.

سایت تهران لوکس، از جمله این سایت هاست که در قبال دریافت مبالغ کلان، به ساخت و تجهیز این بناها می پردازد.

این سایت همچنین صفحه ویژه ای باعنوان “زندگی مجلل برای ستاره ها” راه اندازی و اعلام کرده با توجه به اینکه سلبریتی ها و ستاره ها و هنرپیشگان و فوتبالیست ها “مشغولیت کاری” زیادی دارند، بهتر است یافتن خانه ای که در “شان و منزلت” شان باشد را به گروه تخصصی تهران لوکس بسپارند.

این سایت، علاوه بر ارائه خدمات ویژه به ثروتمندان و ستاره ها، برای افرادی که به تازگی به جمع علاقه مندان به زندگی لوکس پیوسته اند، پیشنهاد خرید خانه ارائه می کند.

در یکی از آگهی های موجود در این سایت آمده است: “از جمله خانه های میلیاردی در تهران ، مجتمع مسکونی شربت دار است که یکی از مجتمع های لوکس واقع در منطقه شمال شهر تهران به حساب می آید. این مجتمع توسط آقای مهندس شربت دار در منطقه زعفرانیه ساخته شده است. مجتمع زیبا و خوش ساخت شربت دار با سبک نئوکلاسیک دارای ۱۲ طبقه که شامل ۹ طبقه مسکونی و ۳ طبقه مشاعات است، می باشد. هر طبقه دارای دو واحد مسکونی است که مجموعا ۱۸ واحد را تشکیل می دهد. مشاعات و امکانات این ساختمان شامل لابی مبله شده با متراژی در حدود ۲۰۰ مترمربع، سالن اجتماعات، استخر بسیار زیبا، سونا، جکوزی و حیاط می باشد. واحد نمونه ی این ساختمان که در تصاویر زیر نمایش داده شده است، مساحتی در حدود ۲۶۰  مترمربع دارد و در طبقه هفتم  واقع شده است. هر مترمربع از این واحدهای مسکونی ۱۳میلیون تومان ارزش گذاری شده است که بر اساس افزایش طبقات، سه درصد افزایش قیمت خواهند داشت، بنابراین قیمت این واحد در حدود ۴میلیارد تومان برآورد شده است. این واحد نمونه دارای چهار اتاق خواب (۲ اتاق مستر)، ۴ سرویس بهداشتی، ۳ حمام،یک آشپزخانه و ۲ بالکن به متراژ ۱۰ متر می باشد. هر واحد از این ساختمان ظرفیت پارک ۲ خودرو را دارد و در مجموع تعداد کل پارکینگ این مجتمع ۳۶ می باشد. نمای این ساختمانِ سازه فلزی، از سنگ تراورتن است و سیستم گرمایش و سرمایش آن چیلر است. قیمت: فقط ۴ میلیارد تومان”.

به راه افتادن این دست خدمات و جدا شدن صف ثروتمندان ازدیگر شهروندان حتی در سایت های تبلیغات مسکن، برای روزنامه دنیای اقتصاد که از طرفداران اقتصاد بازار است، جالب توجه بوده به طوری که از پدیده جدیدی به نام “خانه های مارک دار” خبر داده است.

این سایت در گزارشی با عنوان “همه چیز درباره خانه‌های مارک دار پایتخت” نوشته: “در آگهی فروش یکی از آپارتمان‌های لوکس شمال تهران آمده است: “فروش خانه‌های مارک‌دار!” فروشنده این آپارتمان‌ها درباره علت انتخاب این عنوان توضیح داد:ساختمان مارک‌دار مانند لباس‌ مارک‌دار می‌ماند. خریدار دیگر دغدغه کیفیت ندارد و به اعتبار سازنده، ملک مطلوبش را خریداری می‌کند”.

این سایت با یکی از دارندگان شرکت های ساخت و ساز و تجهیز خانه های مارک دارهم که البته نخواسته نام اش فاش شود، گفت و گو کرده و به نقل از او نوشته: “در تهران چند شرکت ساختمانی وجود دارد که آپارتمان‌هایی که توسط آنها ساخته می‌شود دارای کیفیت بالایی است، سازندگان این ساختمان‌های با کیفیت، در پی اثبات مرغوبیت ساخت، نشان گروه ساختمانی خود را در محدوده ورودی ساختمان روی دیوار آن حک کرده یا سبکی خاص را در پروژه‌های خود به صورت متوالی به کار می‌برند. به این ترتیب پیوندی مادام‌العمر میان گروه ساختمانی سازنده و ساختمان ساخته شده ایجاد می‌کنند و به این ترتیب ضامن کیفیت بالای سازه خود در تمامی جوانب آن خواهند بود. در گذشته موارد نادری وجود داشت که خریدار با سازنده ملک خود آشنا باشد اما چند سالی است که شاهد ظهور سازندگانی هستیم که با حک نام و نشان خود روی ساختمان کیفیت ساخت‌وساز خود را برای همیشه تضمین می‌کنند”.

دنیای اقتصاد، درباره ویژگی خانه‌های مارک‌دار هم افزوده: “با مروری بر قیمت این خانه‌ها در فایل‌های فروش به قیمت‌هایی بر می‌خوریم که با وضعیت فعلی بازار مسکن تناسب چندانی ندارند. آپارتمان‌هایی با ویژگی‌هایی همچون مبلمان‌های خارجی، استخرهای اختصاصی، حیاط سازی‌های منحصربه فرد با آبشار، برکه و آلاچیق، سالن بیلیارد یا سینمای سه‌بعدی با پارکینگ‌های اختصاصی و دید ۳۶۰ درجه به شهر و دیوارهای طلاکوب شده از جمله امکانات و ویژگی‌های خانه‌های مارک‌دار است. به عنوان مثال یکی از لوکس‌ترین پنت‌هاوس‌های طلاکوب شده پایتخت در خیابان فرشته با ۴۵۰ متر زیر بنا و ۸۰ متر تراس در طبقه پانزدهم یک ساختمان قرار گرفته که دارای سقفی گنبدی با ارتفاع بیش از 5 متر و پنج اتاق خواب است. قیمت این آپارتمان‌ها از متری ۱۲ میلیون شروع و تا بیش از ۳۰ میلیون ادامه دارد. به عنوان مثال یکی از آپارتمانهای مارک‌داری که اخیرا در محله زعفرانیه برای فروش گذاشته شده است متری ۲۵ میلیون قیمت‌گذاری شده است. طیف وسیعی از افراد مشتری پنت‌هاوس‌های تهران هستند، از کارخانه دارها و صاحبان شرکت‌های بزرگ گرفته تا پزشکان زیبایی، مغز و اعصاب و زمین داران شهرستان‌ها و بساز و بفروش‌ها. معمولا پول شارژ ماهانه پنت‌هاوس و واحدهای بزرگ آپارتمانی لوکس از ماهی یک میلیون تومان شروع می‌شود و بر اساس واحدهای رفاهی آن افزایش یا کاهش دارد. اجاره آپارتمان‌های لوکس تهران بسیار بالا است. به عنوان مثال اکنون در شمال تهران آپارتمان‌ها و برج‌های لوکسی است که برای اجاره آن حدود ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ماهی ۸ میلیون تومان اجاره دریافت می‌شود. پنت‌هاوس‌نشینی در تهران همه گیر نیست و افراد خاصی برای خرید این املاک اقدام می‌کنند”.

پدیده طبقه نوکیسه در ایران مدتیست که با افزایش حضور آنها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی از جمله راه اندازی صفحه ای با نام “ریچ کیدز”، اذهان عمومی را درگیر خود کرده است. به طوری که هم اکنون این پرسش که این دارایی ها از کدام منابع به دست دارندگان شان رسیده، پرسشی همگانی است که کسی جواب آن را نمی دهد.