ایران دریچه ای به روی ۲۵۰ میلیون

لا لیبر
لا لیبر

» رییس اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با لا لیبر

ایران پس از سال ها انزوا اکنون پس از اتخاذ یک دیپلماسی باز، راه خود را به سوی جامعه بین المللی هموار کرده است. لغو بخشی از تحریم های بازرگانی بین المللی باعث ایجاد فرصت هایی برای شرکت های خارجی شده. غلامحسین شفیعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، روز چهارشنبه و پنج شنبه در سفر خود به بروکسل به همراه هیأتی متشکل از ۷ بازرگان، به سؤالاتی دراین خصوص پاسخ داده است.

 

روابط  بازرگانی ایران  با بلژیک چگونه است؟

در حوزه فن آوری های جدید پزشکی بیش از همه است. ایران به بهبود وضعیت بهداشت و سلامت مردم و زیرساخت های مربوط به آن بسیار اهمیت می دهد. و این مستلزم ساخت و نوسازی مراکز پزشکی و کلینیک هاست.  حمل و نقل عمومی نیز حوزه ای مهم است. با توجه به تحولات جدید در منطقه، دولت ایران معتقد است که شبکه حمل و نقل باید گسترش یابد. بلژیک دراین خصوص تجربه زیادی دارد. خط آهنی که چین را به آسیای مرکزی و ایران متصل می کند، درواقع وضعیت جدیدی برای منطقه رقم خواهد زد. از این منظر، ایران نباید به عنوان بازاری درنظر گرفته شود که تنها ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد. ایران در بازارهای افغانستان، آسیای مرکزی، قفقاز و عراق حضوری چشمگیر دارد و درواقع دریچه ای است به روی یک بازار ۲۵۰ میلیون نفری. و بلژیک نیز برای ایرانی ها  به مثابه دریچه ای است به روی بازار اروپا.

 

به نظر می رسد برای رسیدن به بهترین نتایج باید منتظر نتیجه مذاکرات اتمی میان ایران و قدرت های جهانی بود. آیا  از اینکه ماه گذشته طرفین به توافق نرسیدند ناامید شدید؟

خیر نا امید نشدم. مطمئنم که این مشکلات حل و فصل خواهد شد. اینکه این مسأله هر چه سریعتر حل و فصل شود برای جامعه بین المللی بسیار حائزاهمیت است. من آینده روشنی برای این مذاکرات می بینم.

 

آیا ممکن است این تمدید اخیر مذاکرات، ایران را به دردسر بیندازد؟ آیا بهتر نبود که این توافق هر چه سریعتر انجام می شد؟

بی شک بهتر این بود که این توافق هرچه سریعتر انجام شود. ولی این موضوع  ایران را به دردسر نینداخته. ما همچنان امیدواریم.

 

تحریم ها برای اقتصاد ایران مشکل آفرین بوده. اگر این طور بوده، در چه حوزه هایی بیشترین تأثیر را داشته؟

بی شک تحریم ها تأثیر داشته است. ولی در ایران همه چیز فعالانه درحال انجام است و تحریم ها نتوانسته اقتصاد ایران را از حرکت بازدارد. کسب و کار همچنان ادامه دارد. ایران  به سوی کشورهای دیگری رفته  و توانسته با آنها کار کند [به ویژه چین]. کسانی که اخیراً به ایران سفر کرده اند همین عقیده را دارند. درحالی که نا امنی بر کل منطقه سایه افکنده، ایران همچنان امن است.

 

چه تحولاتی پس از لغو بخشی از تحریم ها در ماه ژانویه به دست آمده است؟

تأثیرات آن بسیار مثبت بوده. حوزه هایی مانند حمل و نقل، بیمه، و دریانوردی از لغو تحریم ها سود بردند. صادرات ایران در این مدت در حدود ۳۰ درصد رشد نشان می دهد.

 

رییس جمهور روحانی مبارزه علیه فساد مالی در ایران را آغاز کرده؛ به ویژه علیه شرکت های دولتی که به شکلی انحصاری  امور را در دست دارند…

ایران قانون جدیدی به تصویب رسانده که بهبود وضعیت بازرگانی در آن لحاظ شده. براساس آن، قرار است تسهیلاتی در روند بازرگانی، صدور مجوز برای سرمایه گذاری، و شفافیت سازی در فعالیت های اقتصادی ایران درنظر گرفته شود. شرکت های تک قطبی دولتی در دنیای اقتصاد، درواقع راهی به سوی فساد مالی اند. ایران می خواهد این شرکت ها را از میان بردارد. دولت از این محیط اقتصادی سربلند خارج خواهد شد. این ایده در سرلوحه امور قرار گرفته که اقتصاد باید در دستان مردم باشد. و این  می تواند میزان فساد مالی را به شکلی قابل توجه کاهش دهد.

 

پس اولویت در هموار کردن شرایط برای ایجاد شرکت های کوچک است؛ و این بخشی است که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به شدت صدمه دید…

دقیقاً همین طور است. حق با شماست. این یک تصمیم قطعی و نهایی است. ما خطاهای گذشته را تکرار نخواهیم کرد. قصد داریم پیشروی کنیم و خیلی سریع. اولین گام ازسوی رییس جمهور روحانی برداشته شده: داشتن روابط خوب با جهانیان. اکنون وقت آن است که قوانین مناسبی در داخل کشور وضع شود و مشارکت آحاد مردم نیز در آن لحاظ گردد.

لا لیبر، ۱۲ دسامبر