دلار از ۲۵۰۰ تومان پایین نمی‌آید

نویسنده
نیما فرح آبادی

» اخبار متناقض درباره بورس ارز

در حالی که مقام های اقتصادی جمهوری اسلامی هر یک نظری متفاوت درباره راه اندازی بورس ارز بیان می کنند، قیمت فروش دلار آمریکا در سطح شهر کماکان بیشتر از ۲۵۰۰ تومان است. دلار در پایان روز کاری گذشته در صرافی‌های تهران ۲۵۲۵ تومان فروخته شد. یورو ۳۳۳۰ تومان و پوند انگلستان نیز ۴۱۰۰ تومان به فروش رفت. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید نیز ۹۶۰ هزار تومان بود.

ثابت ماندن قیمت دلار بیشتر از ۲۵۰۰ تومان در حالی است که طرح تشکیل بورس ارز به عنوان آخرین راهکار پیشنهادی دولت محمود احمدی نژاد برای کنترل قیمت ارز مبهم باقی مانده است.

روز گذشته اگرچه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از منتفی شدن تشکیل بورس ارز خبر دادند اما یک عضو شورای عالی بورس با تکذیب هرگونه تصمیمی مبنی بر منتفی شدن تشکیل بورس ارز، از راه اندازی قطعی این بازار در آینده ای نزدیک سخن گفت.

غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، روز دوشنبه ۲۷ شهریور خبر داد که دولت و مجلس برای اصلاح بازار ارز تصمیم مشترک گرفتند “اما رییس‌جمهوری این تصمیم مشترک را اجرا نمی‌کند” زیرا”ظاهرا عده‌ای رای رییس جمهوری را برای راه‌اندازی بورس ارز زده‌اند.”

وی به خبرگزاری مهر گفت که “حدود یک ماه قبل یعنی اواخر ماه رمضان جلسه مشترکی با دولت داشتیم که در این جلسه بر سر راه‌اندازی بورس ارز تفاهم شد اما ابلاغ نشد.”

مصباحی مقدم در ادامه گفت که در جلسه بعدی مجلس و دولت “مقرر شد زمینه برای جذب ارز بخش خصوصی به قیمت روز منهای دو درصد فراهم شود و جهت‌گیری آن هم کاهش قیمت ارز باشد و این موضوع مورد توافق قرار گرفت و همه حاضران در جلسه امضا کردند.”

وی با اظهار اینکه رییس بانک مرکزی موضوع را روز جمعه به رییس جمهوری ارائه کرده گفت که “بنا بر این بود تا تصمیم گرفته و ابلاغ شود که هنوز هم خبری نیست و رییس جمهوری تصمیم نگرفته‌است.”

رییس کمیسیون برنامه در همین روز در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت نیز گفت که “هیچ یک از اعضای تیم اقتصادی دولت و مسئولان بانک مرکزی در مورد برنامه توقف عرضه ارز نقشی نداشته‌اند” و “ظاهرا عده‌ای رای رییس جمهور را برای راه‌اندازی بورس ارز زده‌اند.”

وی توضیحی در مورد هویت این عده و دلایل محمود احمدی‌نژاد برای اجرا نکردن تصمیم مشترک وزارت اقتصاد و مجلس برای راه‌اندازی بازار بورس ارائه نداد.

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز گفت که راه‌اندازی بورس ارز “فعلا از دستور کار خارج شده” و “به شکل قبل در دستور کار نیست”.

به گزارش ایسنا، آقای نهاوندیان دوشنبه ۲۷ شهریور افزود: “طرح‌های مکملی در دولت مطرح شده که با توجه به اینکه درآمد‌های ارزی نفتی در شهریورماه نسبت به مرداد‌ماه وضعیت بهتری داشته، امیدواریم این طرح‌ها نهایی شود.”

محمد نهاوندیان خبر داد که قرار است اجرای بورس ارز “مرحله بندی” شود و در “مرحله‌ مدیریت”، بانک مرکزی به عرضه‌ی بیشتر ارز در بازار آزاد بپردازد.

ظاهرا هدف از این اقدام، پایین آوردن قیمت ارز است که در هفته های گذشته، به میزانی بی سابقه در ایران افزایش یافته است.

 

مخالفت عسگراولادی؛ تکذیب یک بورسی

محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی چند روز پیش گفته بود که بورس ارز در “آینده ای نزدیک” راه اندازی خواهد شد.

به گفته مقامات اقتصادی، بورس ارز تحت نظارت دولت خواهد بود و در آن، خرید ارز به صورت پیش خرید یا پیش فروش، جای معاملات ارزی فیزیکی را خواهد گرفت.

چند شب قبل اما اسدالله عسگراولادی، از ثروتمند ترین تجار ایران،عضو قدیمی اتاق بازرگانی در مصاحبه ای تلویزیونی به انتقاد شدید از ایده راه اندازی بورس ارز پرداخت و آن را باعث ایجاد مانع بر سر راه تجارت بخش خصوصی دانست.

وی که برادر حبیب الله عسگراولادی از رهبران جمعیت موتلفه اسلامی است، در این برنامه گفت که راه اندازی چنین بورسی باعث می شود که تهیه ارز توسط تجار ایرانی با دخالت مستقیم دولت صورت بگیرد و این موضوع، بخش خصوصی را در مقابل تحریم های بین المللی آسیب پذیرتر می کند.

به گفته اسدالله عسگراولادی، دولت های غربی، با استناد به اتصال بورس ارز به دولت، ممکن است صادرکنندگان بخش خصوصی ایران را مرتبط با نهادهای حکومتی دانسته و در فهرست تحریم های بین المللی قرار دهند.

این در حالی است که محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای عالی بورس و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مهر درباره اخباری مبنی بر منتفی شدن راه اندازی بورس ارز، اجرای این برنامه را قطعی اعلام کرد و افزود: “در حال حاضر هیچ تصمیمی مبنی بر خارج شدن موضوع راه اندازی بورس ارز از دستور کار بانک مرکزی وجود نداشته و به طور حتم این بازار متشکل به عنوان یکی از ساختارها و مکانیزم های مدیریت بازار ارز بزودی راه اندازی خواهد شد.”

او با اشاره به نهایی شدن تشکیل بورس ارز در دولت، خاطر نشان کرد: “با توجه به توافق نهایی دولت با بانک مرکزی و سازمان بورس در مورد بورس ارز کمیته مشترکی برای پیگیری و بررسی این بازار تشکیل شده و مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا ضمن حمایت از این موضوع به شدت پیگیرآغاز فعالیت آن می باشد.”

پورابراهیمی افزود: “نرم افزار بورس ارز حدود ۱۰ روز قبل در شورای عالی بورس معرفی شده و ساختارها و بسترهای آن هم اینک آماده بهره برداری می باشد.”

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: “این در حالی است که با توافق هایی که صورت گرفته مدیریت و شاکله اجرایی بورس ارز بر عمده کمیته ارز ی بانک مرکزی نهاده شده است که مجلس به عنوان مطالبه خود از دولت و بانک مرکزی خواستار راه اندازی هرچه سریع تر این بازار است.”

پورابراهیمی در این زمینه که اظهارات رییس اتاق بازرگانی مبنی بر از دستور کار خارج شدن بورس ارز و مرحله بندی شدن آن تا چه حد جدی است؟ پاسخ داد: “چنین تصمیمی صحت نداشته و هرگونه اقدامی در این زمینه مخالف با نظر نهایی دولت در مورد لزوم راه اندازی بورس ارز است.”