کشف اورانیوم 27 درصدی در فوردو

نویسنده

» گزارش تلگراف از مشکل تازه ایران

آلکس اسپیلیوس

آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارشش در مورد برنامه های اتمی ایران گفت که در سایت فوردو در نزدیکی قم ردی از اورانیوم 27 درصد پیدا شده است.

این مقدار کمتر از اورانیوم 90 درصدی است که در برای ساخت سلاح اتمی بکار می رود. اما بالاتر از اورانیوم 20 درصدی است که تا به امروز تصور می شد، ایران در حال تولید آن است؛ مرحله ای که ایران بسرعت می تواند آن را در ساخت بمب اتمی بکار ببرد.

این گزارش امروز در میان 35 عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی پخش شد و یکی از دیپلمات ها در این باره می گوید: “سانتریفیوژ ها ممکن است در ابتدا میزان بالاتری را غنی سازی بکنند.” آژانس گفت که ایران اعلام کرده است که “ممکن است اورانیوم با غلظت بیشتری تولید شده باشد که این خارج از کنترل ما بوده است.”

با اینحال شواهد بدست آمده به این نگرانی دامن می زند که ایران از دور جدید مذاکرات بین المللی به دنبال خریدن زمان برای تولید سلاح اتمی است.

گزارش آژانس تایید می کند که ایران در سایت فوردو 350 سانتریفوژ به 700 سانتریفوی این سایت اضافه کرده است.

این اتفاق درست یک روز پس از دور جدید مذاکرات ایران و مجامع بین المللی افتاده است که احتمال بدست آمدن یک توافق در مذاکرات مسکو در تاریخ 17 ژوئیه را زیر سووال می برد.

تنها نکته ای که باقی می ماند این است که آیا ایران به خواسته های مجامع بین المللی در مورد متوقف کردن غنی سازی 20 درصدی و دادن اورانیومی که تا آن میزان غنی سازی کرده است، توافق می کند یا نه.

در مقابل، ایران انتظار دارد که برخی از تحریم های برداشته شود.

آمریکا و اتحادیه اروپا که متقاعد شده اند که ایران قصد تولید بمب اتم دارد، صادرات نفت ایران را هدف تحریم ها قرار داده اند و بانک های این کشور را از انجام معاملات محروم کرده اند. اتحادیه اور از روز 1 ژوئیه واردات نفت ایران را تحریم می کند در درهایش را به روی یک پنجم بازار ایران می بندد.

اما بعید است پیشنهاد های خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ایران را که همواره اصرار دارد برنامه های اتمی اش صلح آمیز است، راضی کرده باشد.

تحلیلگران معتقد هستند که ایران و قدرت های جهان نمی توانند بدون اینکه به توافق برسند، مسکو را ترک کنند. تریتا پارسی،  نویسنده کتابی در مورد سیاست آمریکا در مقابل آمریکا معتقد است که در دیدار بغداد یک “شکست  محاسباتی” صورت گرفته  است.

ایران سال گذشته غنی سازی اورانیوم 20 درصد را آغاز کرد و گفت که اورانیوم غنی سازی شده را در برای تحیقات پزشکی نیاز دارد، اگر چه مقدار اورانیوم تولید شده بیش از مقدار لازمی است که در این زمینه به آن نیاز هست.

فوردو، در داخل کوه قرار گرفته است و این نگرانی وجود دارد که در صورت حمله نظامی اسرائیل و آمریکا به تاسیاست اتمی ایران که در صورت شکست دیپلماسی احتمال آن هنوز وجود دارد، دسترسی به آن ممکن نباشد.

تلگراف، 25 مه