فقط 28 درصد نمایندگان طرفدار احمدی نژادند

نویسنده
مریم زمانی

» اختلاف انتخاباتی در فراکسیون اصولگرایان

اعلام تصمیم فراکسیون اصولگرای مجلس برای صدور بیانیه انتخاباتی به نفع احمدی‌نژاد که به نوشته سایت الف با “اکثریت ضعیف” تصویب شد، اعتراض دهها نماینده مخالف را در پی داشت که مخالفت خود را با شیوه‌هایی همچون شرکت نکردن در رای‌گیری، حضور نیافتن در جلسه با رئیس‌جمهور و اعلام تمایل به نامزد رقیب احمدی‌نژاد نشان دادند.

بعد از ظهر روز یکشنبه تحولات مهمی در جناح اصولگرا رخ داد.  ابتدا مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان مجلس تشکیل شد تا درباره انتخاب هیات رئیسه برای سال دوم فعالیت مجلس و نیز موضع‌گیری این فراکسیون در قبال انتخابات تصمیم‌گیری کند.  ساعتی بعد از این جلسه هم گروهی از نمایندگان اصولگرا به دیدار رئیس دولت رفتند تا به گفته فاطمه آلیا، نماینده وابسته طیف به دولت، با احمدی‌نژاد “تجدید میثاق” کنند.

به‌کارگیری این اصطلاح که دیروز آلیا به ایرنا گفت و شب قبل هم محمدتقی رهبر از روحانیون مجلس نیز در جلسه مذکور به احمدی‌نژاد گفته بود، اعتراض سایت محافظه‌کار “تابناک” را به دنبال داشت که به طیف احمدی نژاد اخطار داد: “این عبارت صرفا درباره امام راحل، شهدا و رهبر انقلاب به کار می‌رود.”

اما این تنها اعتراض درون‌جناحی به تصمیم انتخاباتی فراکسیون اکثریت مجلس هشتم نبود؛ بلکه حتی رئیس و نایب‌رئیس این فراکسیون نیز به همراه بیش از پنجاه نماینده از شرکت در جلسه با احمدی‌نژاد خودداری کردند تا مخالفت خود با این حمایت انتخاباتی را به این شکل ابراز کرده باشند.

لاریجانی و باهنر که هر دو پیش‌تر با حمایت این فراکسیون از احمدی‌نژاد مخالفت کرده بودند، به همراه احمد توکلی و حداد عادل در جلسه نمایندگان با رئیس دولت اصولگرا شرکت نکردند تا تنها 120 نماینده در این دیدار حضور داشته باشند.

احمدی‌نژاد هم در جلسه با نمایندگان اصولگرا به این اعتراضات واکنش نشان داد و برداشت خود را از انتخابات دهم این‌گونه بیان کرد که: “به فضل الهی در انتخابات ریاست‌جمهوری موانع از پیش پای انقلاب برداشته می‌شود و یاران حقیقی انقلاب مشخص خواهند شد.”

حال 75 نماینده مجلس که در فراکسیون اصولگرا به احمدی‌نژاد رای ندادند، به علاوه‌ی 15 نماینده‌ای که در جلسه بودند اما حاضر نشدند در این رای‌گیری شرکت کنند، در کنار بیش از 100 نماینده‌ای که در فراکسیون اکثریت عضو نیستند، باید منتظر باشند تا از سوی تریبون‌های رسانه‌ای دولت به خروج از جمع “یاران حقیقی انقلاب” متهم شوند.

 

اکثریت ضعیف به نفع احمدی‌نژاد

جلسه یکشنبه عصر فراکسیون اصولگرایان دو نتیجه داشت: شکست جناح حامی دولت در کاهش آرای لاریجانی و باهنر، و پیروزی شکننده آنها در جلب نظر مثبت فراکسیون برای اعلام حمایت از احمدی‌نژاد با ذکر نام.  اما چگونه نظر مثبتی؟

سایت محافظه‌کار “الف” که به احمد توکلی چهره منتقد دولت در طیف اصولگرا منتسب است، دیروز گزارش داد که فراکسیون اکثریت با “اکثریت ضعیفی” تصمیم گرفته از احمدی‌نژاد حمایت کند.  بر اساس این گزارش 170 نماینده در این جلسه حاضر بوده‌اند که 80 تن از آنها (کمتر از نصف حاضران) به حمایت از احمدی‌نژاد رای داده‌اند و 75 نماینده نیز با چنین حمایتی مخالف بوده‌اند.

با این حساب 15 تن از حاضران نیز در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند که کار آنها را می‌توان نوعی مخالفت جدی‌تر از رای منفی به احمدی‌نژاد تلقی کرد.  از سوی دیگر تنها 80 نماینده از مجموع 284 نماینده فعلی مجلس هشتم به حمایت از احمدی‌نژاد پرداخته‌اند که این به معنای حمایت 28 درصدی مجلس از رئیس دولت نهم است.

 

تشکیک در سلامت رای‌گیری

گزارش منابع خبری همچنین نشان می‌دهد که از 170 نفر حدود 147 نفر برای ریاست مجلس به لاریجانی و 118 نفر برای نایب‌رئیسی به باهنر رای داده‌اند.  این دومی به معنای شکست قاطع تلاش‌های طیف وابسته به دولت برای تغییر نایب‌رئیس مجلس و پایین کشیدن محمدرضا باهنر از سکوی هیات‌رئیسه است.

جالب اینجاست که نامزد پیشنهادی حامیان دولت برای نایب‌رئیسی، یعنی شهاب‌الدین صدر، تنها موفق به کسب 52 رای از مجموع 170 نماینده اصولگرای حاضر در جلسه شد.

اما این نتیجه، اعتراض تند مهدی کوچک‌زاده را برانگیخت که به خبرگزاری مهر گفت: “در این انتخابات رئیس کل 169 رای را از آن خود نمود در حالی که به نظر بنده تنها 120 نفر در این جلسه حضور داشتند.  در مجموع از این تعداد رای 22 رای باطله و تنها 147 رای مثبت اعلام شد …  خود من به دلیل کار فوری که داشتم نتوانستم تا انتها در جلسه بمانم وجلسه را ترک گفتم.”

این نماینده حامی دولت در حالی اتهام سنگین دست بردن در آرا را مطرح کرده که موضوع حمایت از احمدی‌نژاد با خودداری 15 نماینده از شرکت در رای‌گیری و با اختلاف تنها 5 رای از تصویب فراکسیون اصولگرایان گذشته است.

بدین ترتیب اگر موضوع اعتراض کوچک‌زاده و مخدوش بودن آرای جلسه روز یکشنبه صحیح باشد، این خدشه بیش از آرای هیات رئیسه، به آرای بیانیه حمایت از احمدی‌نژاد وارد خواهد بود.

 

ابراز وجود نمایندگان حامی موسوی

به نظر می‌رسد رسمیت یافتن جهت‌گیری فراکسیون اصولگرایان به نفع احمدی‌نژاد، چندان به نفع این جناح تمام نشده؛ چرا که بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن این خبر، نمایندگان حامی موسوی نیز در هر دو جناح حاضر در مجلس، فضایی برای ابراز وجود پیدا کردند.

دیروز سخنگوی فراکسیون اقلیت در مصاحبه با سایت این فراکسیون (پارلمان نیوز) ‌اعلام کرد که این فراکسیون در دو روز آینده به معرفی نامزد انتخاباتی خود خواهد پرداخت؛ نامزدی که از دیگر مصاحبه‌‌ها برمی‌آید کسی جز میرحسین موسوی نیست.

فراکسیون اقلیت پیش از این به اعلام موضع انتخاباتی نپرداخته و با برگزاری دو مرحله مذاکره با دو نامزد اصلاح‌طلب حاضر در صحنه، خواستار ائتلاف آنها و کنار رفتن یکی به نفع دیگری شده بود.  ولی اکنون با منتفی شدن این موضوع، تصمیم به اعلام حمایت از یک نامزد مشخص گرفته است؛ تصمیمی که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با موضع‌گیری فراکسیون اکثریت نباشد، خصوصا به این خاطر که بلافاصله پس از آن موضع‌گیری، اعلام شده است.

اما در طیف مقابل هم تحولات قابل توجهی بروز کرده است.  یک نماینده اصولگرا دیروز از این تحولات خبر داد و فاش کرد که: “تعداد زیادی از نمایندگان اصولگرای مجلس به برنامه‌ها و چارچوب‌های موسوی گرایش دارند اما فعلا زمان را برای اعلام عمومی مناسب نمی‌دانند.”

بهمن اخوان، نماینده تفرش و آشتیان که وجود این گرایش انتخاباتی در طیف اصولگرایان را فاش کرده، همچنین گفته خود او حاضر است بیانیه حمایت از موسوی را امضا کند و بسیاری از نمایندگان همفکر او نیز به موسوی اعتقاد قلبی دارند.

این چرخش مواضع برای مجموعه اصولگرایان مجلس می‌تواند هشداردهنده باشد و در صورت تداوم اعلام چنین مواضعی، باید منتظر یک انشعاب جدی در فراکسیون اکثریت مجلس هشتم بود تا فراکسیونی که به اندازه کافی از سمت حامیان احمدی‌نژاد ضربه خورده و یکپارچگی‌اش زیر سؤال رفته، این بار از سوی حامیان موسوی به چالش کشیده شود.  آیا چنین چیزی محقق خواهد شد؟