یک آزادی، 28 مرگ

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

همزمان با گرم شدن رقابتهای انتخاباتی، در این هفته 25 نفر در پی انفجار بمبی  در زاهدان کشته شدند، پنج نفرهم پس از بروز ناآرامی کشته شدند. سه نفر اعدام  گردیدند. قریب 160  تن بازداشت شدند. سه تن احضار گشتند و 800 فعال اجتماعی خواستار آزادی جلوه جواهری و کاوه مظفری شدند

در این هفته در زاهدان، انفجار بمبی در مسجد علی ابن ابیطالب، بیش از 25 کشته و دهها زخمی به جای گذاشت. همزمان فضای شهر ناآرام شد و در پی ناآرامیها هم دست کم پنج نفر در جریان یک آتش سوزی کشته شدند. بعلاوه به گفته مسئولان قوه قضاییه، حدود 150  تن هم بازداشت شدند. درست 36 ساعت پس از وقوع این انفجار، اعلام شد که سه نفر از عوامل دخیل در انفجار، در ملا عام اعدام شدند.

آنسوترهمزمان با گرم تر شدن فضای انتخاباتی در کشور، شماری بازداشت شدند. عماد بهاور، عضو هسته مرکزی “پویش حمایت از خاتمی و موسوی” از سوی مأموران دادگاه انقلاب تهران بازداشت شد. در تبریز 11 تن بازداشت شدند. سخنگوی قوه قضاییه هم اعلام کرد: “اتهام چهار نفر از این افراد تبلیغ علیه نظام، اتهام شش نفر تبلیغ علیه نظام و اجتماع برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و نگهداری مواد منفجره و سلاح و اتهام یک نفر معاونت در خرید و فروش سلاح جنگی است”.

و احضارها و محکومیتها هم در این هفته ادامه داشت: مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه، به معاونت امنیت دادگاه انقلاب احضار شد. دو فعال کرد به نام‌های آرمان محمدپور و بهزاد امین توکل به اتهام هواداری از احزاب کردی به دادگاه انقلاب سقز احضار  گردیدند. در همین حال، شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان سقز، جمال سلیمانی و علی خدرپور را به اتهام تبلیغ برای احزاب کردی به 6 ماه حبس تعزیزی محکوم کرد. یک زندانی بوکانی هم به نام یوسف رحمانی پور از زندان مهاباد به زندان اصفهان تبعید گردید.

آنطرفتر حدود 800 فعال اجتماعی و شماری از گروههای مدنی با صدور بیانیه ای خواستار آزادی جلوه جواهری و کاوه مظفری و نیز فعالان کارگری زندانی شدند. جلوه جواهری به اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در کمپین یک میلیون امضا متهم شده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران هم در نامه‌ای به آیت الله شاهرودی درباره تهدیدها علیه سلامتی و امنیت جانی منصور اسانلو در زندان، هشدار داد. در این بیانیه با تاکید بر اینکه “به طور جدی نگران جان آقای اسانلو هستیم” آمده: “منصور اسانلو در زندان رجایی شهر کرج همراه با جانیان خطرناکی که جان او را تهدید می کنند، در بازداشت به‌سر می‌برد و در نتیجه خطر مرگ و یا معلولیت ایشان را تهدید می‌کند”.

عفو بین الملل هم در گزارش سالانه خود ضمن انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی را “پیشگام اعدام نوجوانان بزه کار” در جهان معرفی کرد. اما قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور گفت: “در ایران اعدام وجود ندارد و محکومان به مرگ، قصاص می‌شوند و غربی‌ها باید میان اعدام و قصاص تفاوت قائل شوند”.

و بالاخره، مجید توکلی دانشجوی پلی تکنیکی که مدت ۱۱۵ روز در بازداشت و انفرادی بود، با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.