فروش بتل فیلد ۳ ممنوع شد

نویسنده

» گزارش لوموند از بازی بمباران تهران

جمهوری اسلامی فروش و عرضه بازی مشهور بتل فیلد ۳ را ممنوع اعلام کرد. این بازی که در ماه اکتبر وارد بازار شده بود، به ویژه یک حمله هوایی به پایتخت ایران، ازجمله عملیات نفربرها و جنگنده های آمریکایی را به تصویر می کشد. شخص اول بازی کننده نقش یک تفنگدار نیروی دریایی را بازی می کند.

به نقل از هفته نامه “عصر ارتباط” که تخصص آن کامپیوتر و بازی های کامپیوتری است، یکی از مسؤولان وزارت اطلاعات دراین خصوص گفت: “فروش این بازی غیرقانونی برای تمامی فروشگاه های کامپیوتری ممنوع شده است.” به گفته شرکت “الکترونیک آرت” سازنده این بازی، در هفته اول ورود به بازار ۵ میلیون نسخه از بتل فیلد ۳ به فروش رفته است.

شرکت الکترونیک آرت به مانند دیگر شرکت های عمده سازنده نرم افزار یا بازی های ویدئویی در ایران نماینده فروش ندارد. ولی این بازی ها یا نرم افزارها کم و بیش به صورت غیرقانونی وارد ایران می شوند و در سطح گسترده ای در سراسر این کشور که حق چاپ در آن رعایت نمی شود قابل دسترس اند. این اولین باری است که فروش یک بازی به طور رسمی در ایران ممنوع اعلام می شود. سران حکومت جمهوری اسلامی به طور مرتب فرهنگ غرب را به انتقاد می گیرند و همواره تلاش کرده اند تا تولید محلی بازی های “اسلامی” را ارتقاء بخشند.

سناریوی بازی که تا این حد توسط حکومت تهران مورد مؤاخذه قرار گرفته تنها بخش کوچکی را به ایران اختصاص می دهد. به علاوه اینکه نبردها میان نیروهای آمریکایی و عوامل یک سازمان تروریستی نفوذ کرده به داخل ایران انجام می شود. 

گروهی از جوانان ایرانی نامه ای در اینترنت قرار داده اند و در آن پیامی را که توسط این بازی منتقل می شود محکوم کرده اند. آنها در این نامه که تاکنون پنج هزار نفر آن را امضاء کرده اند آمده: “ما می فهمیم که سناریوی یک بازی کامپیوتری تنها تخیلات است، ولی معتقدیم که این بازی توسط ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته تا جامعه بین المللی را از ایران بترساند.”

منبع: لوموند، ۲۸ نوامبر