لغو ۳ کنسرت موسیقی در ۴۸ ساعت

نویسنده
نازنین کامدار

» بازی مخالفان دولت در زمین فرهنگ

در روزهایی که اختلاف نظر جناح تندروی جمهوری اسلامی با دولت حسن روحانی بر سر مسائل فرهنگی به اوج خود رسیده و منجر به صدور دومین کارت زرد مجلس برای وزیر ارشاد اسلامی شده، لغو پیاپی چند کنسرت در شهرهای مختلف ایران  طی دو روز گذشته، آنهم پس از صدور دستور ویژه علی جنتی در این خصوص، حکایت از آن دارد که جناح محافظه کار عزم خود را برای زمینگیر کردن دولت در حوزه فرهنگ جزم کرده است.

دو روز قبل،لغو کنسرت کیهان کلهر نوازنده سازهای سنتی در ایران که از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی صورت گرفته بود،موجب شد تا علی جنتی با وجود احتمال گرفتن کارت زرد دوم از مجلس، دستور ویژه ای برای جلوگیری از لغو کنسرت ها صادر کند؛ دستوری که طی دو روز گذشته، دستکم دو بار دیگر نادیده گرفته شده است.

علی جنتی گفته بود: “ما هم با نیروی انتظامی و هم با وزیر کشور در این مورد صحبت کرده‌ایم.ما به آنها گفته‌ایم چون خودمان کاملا رعایت حدود شرعی را می‌کنیم مواردی که مجوز داده می‌شود را استانداران، فرمانداران و نیروی انتظامی باید حمایت کنند و نگذارند افرادی خودسر باعث شوند کنسرت‌ها لغو شود که آنها گفته‌اند از این تصمیم حمایت می‌کنیم.حدود پنج شش ماه است این صحبت‌ها را کرده‌ایم و در خیلی جاها واقعا آقایان استانداران و نیروی انتظامی حمایت کرده‌اند و نگذاشته‌اند که کنسرت‌ها لغو شود اما بعضی عناصر ذی‌نفوذ هستند که گاهی دخالت می‌کنند و این موضوع مورد تأیید ما نیست.تاکنون در این رابطه مستقیما با قوه قضائیه صحبت نکرده‌ایم زیرا عمدتا خود استانداران و فرمانداران به عنوان نماینده دولت هستند که باید با دستگاه قضایی و حتی بعضی نیروهای مسلح صحبت کنند”.

با وجود این اظهارات، کنسرت کیهان کلهر که زمان برگزاری آن از مدت ها پیش تعیین شده بود، فرصت اجرا پیدا نکرد و مسئولان وزارت ارشاد نیز نتوانستند مقامات انتظامی را برای برگزاری مجدد آن قانع کنند.

به دنبال این ماجرا حسین نوش‌‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی دیروز بی آنکه بداند همزمان با اظهاراتش دو کنسرت دیگر یکی در تهران و دیگری در رشت لغو شده اند، از عملکرد مسئولان انتظامی و امنیتی در باره لغو کنسرت کیهان کلهر انتقاد کرد.

او گفت: “متاسفانه برخی حد و مرز مسئولیت و اجرا برایشان مشخص نیست؛ درنتیجه اقداماتی را انجام می‌دهند که موجب بدبینی مردم هم می‌شود. ما به نیروی انتظامی به عنوان نهادی امنیتی و همچنین نهادی قضایی نیازمندیم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم.اما گاهی این سوال به وجود می‌آید که آیا آنها مسئول لغو یا صدور مجوز هستند که باید بگویم خیر؛ به هیچ وجه آن‌ها چنین مسئولیتی ندارند.وظیفه نیروی انتظامی تامین امنیت اماکن است و مسئولیت مجوز کنسرت با آن‌ها نیست.ما ضمن اینکه از همکاری و زحمات نیروی انتظامی بسیار ممنون هستیم؛ امیدواریم که همکاری‌های خود را صمیمانه‌تر انجام دهند تا مسائل موجب بدبینی مردم نشود.باز هم تاکید می‌کنم که نیروی انتظامی هیچ مسئولیتی در قبال صدور، تایید و یا لغو مجوزها ندارد و صرفا قرار است برای برگزاری بهینه کنسرت در شرایط امن به ما کمک کنند”.

همزمان با اظهارات او اما، رسانه های داخلی از لغو کنسرت گروه “همای” در تهران خبردادند و اعلام کردند که این کنسرت با دستور مقام قضایی لغو شده است.

در گزارش فرارو در اینباره آمده بود: “کنسرت پرواز همای که قرار بود پس از هشت سال به مدت پنج شب در تهران روی صحنه برود‌، لغو شد.طبق اعلام شرکت برگزارکننده، این کنسرت بنا به دستور مقام قضایی لغو شده است‌.همچنین توسط شرکتی که اقدام به بلیت‌فروشی این کنسرت کرده‌، اعلام شده که مبالغ بلیت خریداران تا هفت روز کاری به حساب آن‌ها عودت خواهد شد.قرار بود امشب ۲۰ خردادماه اولین شب اجرای این هنرمند در تالار وزارت کشور برگزار شود.

خواننده این کنسرت با نام هنری “پرواز همای” نیز پس از اعلام لغو کنسرت، در یادداشتی چنین نوشت: “اگر من در گذشته اشتباهی داشته‌ام، پذیرفته‌ام و آمده‌ام که جبران کنم.صبور باشید، امروز و آینده‌ام را ببینید و سپس تصمیم بگیرید.نمی‌دانم این همه اصرار برای تخریب من از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ من پاسخ اعتماد نظام را، پاسخ محبت مردم را و پاسخ انتقاد اهالی موسیقی و منتقدان را فقط روی صحنه می‌توانم بدهم، چرا این فرصت را نداشته باشم؟ ناحق به من تهمت ضد انقلاب می‌زنید؟ من فرزند این انقلاب هستم و تا زنده‌ام وفادار به این سرزمین خواهم ماند”.

ساعتی پس از این رویداد، سایت های خبری از جمله عصر ایران از لغو یک کنسرت دیگر، اینبار در رشت خبر دادند.

این سایت نوشته است: “کنسرت وحید تاج و گروه «پایور» برای بار دوم در شهر رشت لغو شد.قرار بود ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت‌ماه کنسرت گروه «پایور» به سرپرستی سعید ثابت در شهر رشت برگزار شود که کنسرت به‌دلیل نامعلوم لغو و به ماه خرداد موکول شد.تاریخ دومی که برای کنسرت تعیین شد، ۲۱ خردادماه بود؛ اما باز هم اعلام شد که این کنسرت لغو شده است”.

این کنسرت ها در حالی لغو شده اند که کنسرت خواننده دیگری به نام بنیامین بهادری نیز هفته گذشته و پس از تجمع عوامل لباس شخصی در تربت جام، کنسل شده بود.

این خواننده که با صدا و سیما نیز همکاری دارد، در واکنش به لغو کنسرت اش در تربت جام در شبکه اینستاگرام نوشت: “کنسرت تربت جام کنسل شد.به علت دوری مسیر تعداد مخالفان حدود ده برابر موافقان بود.دوستان برگزار کننده در حال تلاش هستند برای برگزاری این کنسرت طی یکی دو هفته آینده در جایی خیلی نزدیک‌تر به قلب خراسان اگر چه در حیطه اختیارات و مسئولیت ما نبود ولی از طرف گروه بنیامین موزیک به برگزار کنندگان محترم تأکید کردیم؛ بلیط‌ها به همون آسونی که خریداری شده، پس داده شود و رضایت همه عزیزانم تأمین”.