رشد ۳ درصدی نرخ تورم در کمتر از ۴۸ ساعت

نویسنده
نازنین کامدار

» نهادهای دولتی آمارهای هم را نقض می کنند

دو روز پس از آنکه بانک مرکزی، نرخ  تورم تیرماه را 16.4 درصد اعلام کرد، مرکز آمار ایران به سکوت سه ماهه خود در ارائه آمار رسمی پایان داد و نرخ تورم در تیرماه را19.5 درصد اعلام کرد.

مرکز آمار که از دو ماه قبل به عنوان تنها مرجع قانونی اعلام آمارهای اقتصادی تعیین شده در حالی با اختلاف سه درصدی نرخ تورم تیرماه را اعلام کرده که دو روز قبل بهمنی مدعی شده بود نرخ تورم با وجود افزایش یک درصدی نسبت به خرداد ماه، سیر نزولی شتاب تورم را داشته است.

ادعایی که هم اکنون با آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، نه تنها غیر واقعی تلقی شده بلکه دیگر وعده های بانک مرکزی را نیز زیر علامت سئوال برده است.

بهمنی گفته بود: “نرخ تورم در خردادماه 1.2 درصد افزایش یافته بود اما در تیرماه این نرخ کمتر از 1 درصد افزایش یافت و در حالی که مطابق پیش بینی ها باید به 16.6 درصد می رسید اما خوشبختانه نرخ تورم تیرماه 16.3 درصد رقم خورده است که 9 دهم درصد رشد کاهنده نسبت به خرداد ماه را نشان می دهد”.

این درحالیست که بر اساس آمار روز گذشته، شتاب نرخ تورم نه تنها 1 درصد و نزولی نشده بلکه به بیش از ۳ درصد افزایش یافته و پیش بینی ها درباره انفجار تورمی در ماه های پیش رو را تقویت کرده است.

بنا به نوشته سایت الف، نرخ رسمی تورم تیرماه از زبان موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان شده و علت این نحوه از انتشار آمار نرخ تورم نیز بنا به گفته وی به دلیل “تصور رئیس مرکز آمار ایران مبنی بر کفایت ارائه آمار به رئیس جمهور و نمایندگان” بوده است.

ثروتی درباره نرخ تورم و اختلاف آن با ادعای بانک مرکزی می گوید: “در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه با عادل آذر، رئیس مرکز آمار، نرخ بیکاری حدود 13.5 درصد و تورم 12 ماهه منتهی به تیر ماه 19.6 درصد اعلام شد، اما بانک مرکزی نرخ تورم را 16.3 درصد محاسبه کرده که به نظر می‌رسد اختلاف در نحوه محاسبه این شاخص است”.

اما ادعای این نماینده مجلس مبنی بر “اختلاف در نحوه محاسبه” موجب نشد تا انتقادی از بانک مرکزی و رییس کل آن صورت نگیرد؛ سایت آینده، در گزارش اصلی خود با عنوان آقای رییس کل! می دانید چرا کسی حرف شما را باور نمی کند؟، این ارتباط  چنین نوشت:” برغم آنکه بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود دیگر متولی اعلام نرخ تورم نیست، محمود بهمنی با تاکتیکی حساب شده میان خبرنگاران رفت و اعلام کرد با وجود آنکه نرخ تورم در تیر ماه امسال نسبت به خرداد حدود یک درصد افزایش یافته است، اما سرعت افزایش نرخ تورم کاهش یافته است.با وجود این شگرد محمود بهمنی برای اعلام افزایش نرخ تورم، نمایندگان مجلس، مطبوعات و رسانه ها در عین آنکه اظهارات وی را زیر سئوال برده و از بالاتر بودن نرخ واقعی تورم نسبت به نرخ اعلامی سخن گفتند، اما همین نرخ تورم اعلام شده را نیز مغایر با وعده ها و پیش بینی های اعلام شده از سوی بانک مرکزی ارزیابی کردند”.

آینده افزوده است: “سال گذشته بانک مرکزی پس از آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، تورم را پس از اجرای این طرح حدود 15 درصد پیش بینی کرد و امروز که نرخ تورم 6 ماه پس از اجرای این طرح از 16 درصد گذشته و بر اساس همین روند تا آذر ماه و گذشت یک سال از آغاز اجرای هدفمندی یارانه مطابق با آمارهای بانک مرکزی به 25 درصد می رسد.در واقع بانک مرکزی با اعلام اینکه متوسط نرخ تورم در 12 ماه گذشته به بیش از 16 درصد رسیده و در تیر ماه حدود یک درصد نسبت به خرداد افزایش پیدا کرد، عملا اعلام کرده است افزایش قیمتها در تیرماه 1390 نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود 26 درصد بوده است.طبیعی است در صورتی که نرخ تورم همچنان در سطح 26 درصد باقی بماند، با گذشت هر ماه روند افزایش تورم کندتر شده تا به سطح 26 درصد برسد.بنابراین، این پیش بینی که تا سال آینده تورم یک رقمی شود، دقیقا برخلاف آمار رسمی بانک مرکزی است. چرا که بنابر آمار بانک مرکزی روند فعلی به گذشتن از مرز 20 درصد تورم در اواسط پاییز و تورم 25 درصدی تا انتهای سال می انجامد”.

این سایت در پایان می نویسد: “مقایسه این پیش بینی با بخش دیگر اظهارات رییس کل بانک مرکزی نیز جالب است. بهمنی در این بخش از اظهارات خود گفته است که بنابر پیش بینی بانک مرکزی نرخ تورم در تیر ماه باید به بیش از سطح کنونی می رسید.در واقع بهمنی در یک جا برای سفیدنمایی اظهار داشته است، بنابر پیش بینی بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه تیر بیشتر از 26 درصد فعلی و مثلا حدود 30 درصد می شد و نشد و جای دیگری اظهار کرده است که بنابر پیش بینی بانک مرکزی تورم در سال آینده تک رقمی می گردد. بنابراین یا این دو حرف متناقض است و یا آنکه در عالم محاسبات رییس کل، تورم بیشتر از 20 درصد یا 30 درصد تک رقمی است! به نظر می رسد جناب رییس کل بانک مرکزی باید در این نکته بیشتر تامل کند. چرا که اعتبار آمار و پیش بینی های بانک مرکزی روز به روز کاهش یافته و دیگر نه تنها منتقدان و کارشناسان مستقل، بلکه دستگاههای رسمی نظیر مجلس نیز در صحت این آمارها تردید دارند”.

رئیس مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی در سال 89 نیز گزارشی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرده اما موسی الرضا ثروتی، حاضر به ارائه آن به خبرنگاران نشده و گفته “مشابه نرخ رشد 88 است”.

گفتنی اینکه نرخ رشد اقتصادی در ماه های اخیر  به یکی از جنجال برانگیزترین  موضوعات سیاسی کشور تبدیل شده است. در یکسو محمود احمدی نژاد است که پس از حمله به بانک مرکزی مدعی رشد اقتصادی 10 درصدی، یعنی دو درصد بیش از اقتصاد بزرگ چین شد و در سوی دیگر مرکز پژوهش های مجلس است که آن را بسیار کمتر و در حد ۳ درصد دانسته است. در این بین نیزآمارهای متفاوتی ارائه شده است. بانک مرکزی در خرداد ماه و در همایش بانکی و ارزی از رشد اقتصادی 5،3درصدی سال 88 خبر داده بود و  وزیر اقتصاد نیز رشد اقتصادی سال 89 را حدود 5 درصد اعلام کرده بود.

اکنون معلوم نیست گفته  ثروتی مبنی بر “مشابه نرخ رشد پارسال” به کدامیک از این ارقام اشاره دارد.