تلاش برای قطع اینترنت نسل ۳

نویسنده
نازنین کامدار

» دلواپسان پشت پرده جوک درباره آیت الله خمینی؟

در پی اعلام مخالفت نیروهای تندرو از جمله مکارم شیرازی با راه اندازی اینترنت پرسرعت نسل سوم (3G) و واکنش وزارت ارتباطات مبنی بر اینکه این خدمات از سوی اپراتورها ارائه خواهد شد، از روز چهارشنبه موجی از جوک در باره بنیان گذار جمهوری اسلامی در شبکه های اجتماعی از جمله شبکه وایبر و واتس آپ به راه افتاد که در فاصله کوتاهی به تولید رسید و شهروندان را متوجه سازماندهی شده بودن این اقدام کرد.

با سرعتی باورنکردنی از به راه افتادن این موج، سایت های نزدیک به جناح افراطی و نزدیک به گروه موسوم به دلواپسان نیز، با فریاد توهین به مقدسات، این تابوشکنی را نتیجه ارائه خدمات اینرتنت پرسرعت دانستند و حتی برخی از نمایندگان مجلس به وزیر ارتباطات دولت روحانی هشدار دادند که در صورت ادامه ارائه این خدمات، وی را در مجلس استیضاح خواهند کرد.

اما سوای این سایت ها و افراد، نهادهای حکومتی از جمله دادستانی کل و شورای عالی فضای مجازی نیز به محمود واعظی درباره ارائه این خدمات اعتراض کردند و مکارم شیرازی نیز که کوشش می کند تا با اظهارنظر مدام درباره شبکه های اجتماعی و ارتباطی خود را به روز نشان دهد، بار دیگر در برابر توضیحات وزیر ارتباطات موضع گیری کرد و از مفسده آمیز بودن این خدمات سخن گفت.

در مقابل، سایت ها و روزنامه های حامی دولت، بر توطئه آمیز بودن و سازماندهی موج به راه افتاده در شبکه های ارتباطی و اجتماعی تاکید کرده و آن را بخشی از سناریوی جریان افراطی برای زمین گیر کردن دولت حسن روحانی اعلام داشتند.

 پس از انتشار هزاران جوک و مطلب طنز درباره آیت الله خمینی در فاصله کمتر از سه روز، تلاش برای جلوگیری از فعال شدن باند پهن و دسترسی گسترده کاربران به بزرگراه مجازی به موضوع اظهار نظر تندروها و بخش هایی از حاکمیت بدل شد به طوری که محمدعلی اسفنانی عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، در سخنانی در واکنش به این موج با یادآوری بخش هایی از قانون مجازت اسلامی و مجازات های پیش بینی شده در آن برای توهین کنندگان به مقدسات اعلام داشت “اگر این رویه در شبکه‌های اجتماعی ادامه پیدا کند، این موضوع در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح خواهد شد و در این خصوص تصمیم‌گیری صریح و مشخصی اتخاذ می‌شود. با توجه به حساسیت این موضوع، در جلسه آینده بنده به عنوان یکی از اعضای این کارگروه و تحت عنوان درخواست‌کننده، بحث رسیدگی به این عمل خلاف قانون را مطرح خواهم کرد”.

 سخنان او، سرآغاز موج دیگری بود که این بار وزیر ارتباطات را در رسانه های حامی جریان افراطی نشانه رفت. به طوری که چند نماینده وابسته به پایداری احتمال استیضاح محمود واعظی را به بهانه افزایش خدمات اینترنت در ایران جدی دانستند.

خبرگزاری تسنیم، به نقل از لاله افتخاری، نماینده پایداری از تهران نوشت: “تا زمانیکه پیوست و ملاحظات فرهنگی خدمات این نسل تهیه و دیده نشده، نمی‌بایست به سمت استفاده از آن می‌رفتیم زیرا حکم چاقوی تیزی را دارد که تا کاربردهای آن مشخص نشود زیان‌های غیرقابل جبرانی را بر بدنه جامعه وارد می‌آورد. ارائه چنین اقدامی آثار بلند مدت بر روحیه افراد جامعه دارد و نباید به همین سادگی درباره آن رأی صادر می‌شد.هرگونه اقدامی که توسط وزارت ارتباطات و بدون توجه به نظرات شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته است باید متوقف شود. امیدواریم مسئولان اجرایی با پرهیز از شتابزدگی، فعالیت‌های قانونی انجام دهند چرا که در غیر اینصورت مجلس باز ناچار است از اهرم استیضاح استفاده کند”.

علاوه بر وی، نصرالله پژمان فر از اعضای پایداری در کمیسیون فرهنگی هم به روزنامه خراسان گفته است:“وزارت ارتباطات درزمانی به ارائه مجوز نسل سوم تلفن همراه به سایر اپراتور ها اقدام کرده که هنوز پیوست فرهنگی خدمات نسل 3 ارائه نشده، درحالی که وزارت ارتباطات موظف است برای ارائه خدمات جدید ارتباطی از جمله خدمات نسل 3 تلفن همراه پیوست فرهنگی ارائه کند، در غیر این صورت اقدام خلاف قانون انجام داده است ومجلس نیزدر مقابل این اقدام خلاف قانون خواهد ایستاد”.

او افزود: “چنان چه وزارت ارتباطات اصلاح روش نکند، به ناچار با استفاده از اهرم های قانونی مجلس، با طرح سوال واستیضاح وارد عمل خواهیم شد و مطالبات خود را برای اجرای قانون، پیگیری خواهیم کرد”.

مکارم شیرازی نیز به سخنان هفته گذشته وزیر ارتباطات و با آدرس دادن از موج جوک درباره آیت الله خمینی، در سخنان تازه خود گفت: “اگر دشمن بتواند اخلاق، معارف و آموزه‌های اسلام را از جوانان بگیرد، بدون شک هم قرآن و اسلام سرنوشت مبهمی پیدا می‌کنند و هم نظام جمهوری اسلامی بی‌دفاع می‌شود. توصیه بنده به مسئولان نظام این است که سعی کنند رسانه‌هایی را در اختیار مردم و به خصوص جوانان قرار دهند که بدآموز نباشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید گوش به حرف این و آن نکند و بگوید که کشور را از علم و دانش سرازیر کردیم و پهنای باند اینترنت را نیز بالا برده‌ایم؛ بدون شک گسترش رسانه‌های بدآموز به نفع جوانان و مردم نبوده، بلکه به ضرر آنها است”.

او افزود:” امروز بخشی از رسانه‌ها ابزار گناه شده‌اند و در حال حاضر یک جوان به راحتی می‌تواند از اینترنت با انواع فیلم‌ها در ارتباط باشد و باید توجه داشت که فضای اینترنت باید سالم‌سازی شده و آنهایی که می‌گویند فضای اینترنت سالم‌سازی شده است، بیایند تا به آنها آلودگی‌های این فضا را نشان دهیم. برخی می‌گویند در ایران خشکسالی‌های پیاپی بیداد می‌کند، پس چرا نماز باران خوانده نمی‌شود؛ قرآن کریم به این افراد پاسخ می‌دهد که تنها عامل خشکسالی، افزایش گناه است. وقتی که گناه در جامعه افزایش یابد، مرگ و میرهای خطرناک، بیماری‌های صعب‌العلاج و خشکسالی نیز افزایش پیدا می‌کند و این آثار افزایش گناه در بسیاری از روایات بیان شده است”.

بر اساس این گزارش، همزمان با افزایش فشارها به دولت در خصوص موج جوک به راه افتاده درباره آیت الله خمینی، سایت “خبرآنلاین” در مطلبی به طور تلویحی پشت پرده این موج را در درون حکومت دانست.

این سایت نوشت:“پس از به تمسخر گرفتن برخی چهره‌های مطرح و بعضاً تاریخی و هشدارهایی که درباره عوارض چنین حرکت‌هایی داده شد، در روزهای اخیر شاهد ظهور فضایی توهین آمیز نسبت به امام خمینی بودیم؛ فضایی که در کمتر از چند روز به شدت گسترش یافت اما آیا این اتفاق بدون سازماندهی بوده یا اتفاقی که رخ داده، حساب شده بوده است؟هتاکان با تمرکز بر روی گفتارهای معمول یاران امام خمینی درباره ویژگی‌های ایشان، تلاش کردند از این ناحیه اقدام به توهین به جایگاه بلندمرتبه رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران نمایند و در همین راستا به یک باره صدها عنوان به یک ژانر مشخص در چند صفحه و فضای مشخص منتشر شد و در حال فراگیری بود که همان هشدارهای چهره‌های اخلاق گرا و برخی اقدامات، منجر به توقف گسترش این موج حداقل در دو روز اخیر شده است”. 

به نوشته این سایت “ آنچه این حرکت را نسبت به وقایع پیشین متمایز می‌ساخت، ظهور بدون دلیل چنین موجی و همچنین حجم وسیع محتوای عرضه شده بود. در واقع به عبارت ساده‌تر هر موجی نیاز به یک جرقه دارد تا در پی این جرقه چاشنی اولیه منفجر شود و سپس یک لایه وسیع تر از اشخاص حکم بمب را ایفا کنند و سپس موجی غیرقابل توقف شکل بگیرد”.

این سایت از زبان صاحب نظران افزود: “بسیار عجیب و مشکوک بود که بدون هیچ جرقه یا بهانه‌ای، چنین موجی شکل گرفت. به واسطه نوع شکل گیری و کیفیت گسترش قطعاً در بدو امر مدیریت شده و برنامه ریزی شده بود و توسط چند نفر بدون اتاق فکر نبوده، هرچند در لایه‌های بعدی ممکن است شاهد حرکات کور توسط برخی اشخاص بوده باشیم”.

سایت پارس که یکی از سایت های نزدیک به دلواپسان است، مدیریت موج جوک علیه آیت اله خمینی توسط نهاد های داخلی را جوسازی دانسته و نوشته است:“عنوان شده است که راه‌اندازی کمپین “ویژگی‌های بارز امام” توسط عوامل سایبری حاکمیت به این دلیل بوده است که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بتواند بهانه‌ای برای مسدودسازی نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی (OTT) بیابد. موضوعی که بیش از آن‌که به عنوان یک خبر جدی تلقی شود، به عنوان یک شایعه طنزآمیز در گروه‌ها دست به دست شد”. 

سایت نزدیک به پایداری برای رد نظریه دست داشتن تندروها در انتشار جوک ها درباره آیت الله خمینی و متهم کردن نهادهای نزدیک به دولت و اصلاح طلبان به پست یکی از کارکنان شبکه من و تو اشاره کرده و پرسیده که چرا هیچ تحرکی در روزهای اخیر ازسوی نهادهایی مانند دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهایی که وظایف فرهنگی را به دوش خود می‌کشند، در این باره دیده نشده. ”احتمالا باید منتظر بمانیم تا پای این حرکت تأسف‌بار، به پیامک‌ها و گفت‌وگوهای مردم باز شود تا همانند حرکت‌هایی که علیه شخصیت‌های بزرگی چون امام هادی، آیت‌الله جنتی، دکتر شریعتی، لقمان حکیم و دیگر شخصیت‌ها، پس از تمام شدن موج، اقدامات مقابله‌ای آغاز شود. زمانی که نوشداروست و پس از مرگ سهراب”.

حملات به دولت و راه اندازی موج برای بهانه سازی با هدف فشار بر دولت جهت مسدود شبک های اجتماعی موبایلی، با واکنش محمود واعظی، وزیر ارتباطات مواجه شده به طوریکه وی دیروز گفته است: “آنچه مربوط به دولت و وزارت ارتباطات می‌شود آن است که از نظر ما با ارائه این خدمات توسط اپراتورهای اول و دوم هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد به عبارت دیگر اکنون حدود دو سال است که رایتل با مجوز خدمات نسل سه را وارد کشور کرده است”.

به گزارش فارس، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولتهم در این باره، در یک برنامه تلویزیونی درباره گلایه اعضای شورای عالی فضای مجازی درباره این که در سیاست های کلان حوزه ICT باید از شورا تبعیت شود اما در اقدامات اخیر وزارت ارتباطات از جمله صدور پروانه نسل سوم تلفن همراه و تاخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، مستقل از شورا عمل شده است، گفته است: “این شورا، ضوابط، آیین نامه ها، خط مشی و سیاست های لازم را تصویب می کند و بدون تردید مصوبات شورا هرچه باشد از سوی رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد و همه موظف به اجرا هستند.وی ادامه داد: دبیر باید هر موردی راکه فکر می کنند لازم است، به شورا بیاورد. انتظار ما همین است که دبیر شورا موضوعات مهم را به ترتیب اولویت فهرست کند. هر شورایی که تشکیل می شود دبیرخانه ای دارد که آن دبیرخانه باید موضوعات را مطرح کند.وقتی موضوعی در شورا مطرح، رای گیری و تایید شد مگر می شود دستگاه اجرایی برخلاف آن عمل کند، بنابراین اینطور نیست که دستگاه ها بی توجه به شورا عمل کرده باشند”.