ایران و امریکا می خواهند ۳ آذر جشن هسته ای بگیرند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید که جمهوری اسلامی و امریکا می خواهند مذاکرات هسته ای تا قبل از ۳ آذر به نتیجه برسد و سوم آذر ماه جشن هسته ای بگیرند. احمد بخشایشی در مصاحبه با “روز” از “سیگنال” هایی می گوید که به نظر او برآیند این است که مذاکرات هسته ای به نتیجه خواهد رسید.

او همچنین معتقد است که ایران همواره خواهان رابطه با امریکا بوده و نامه باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و همکاری دو کشور در قضیه داعش می تواند نقطه عزیمتی برای ارتباطات بیشتر بین دو کشور باشد.

دور جدید مذاکرات هسته ای از روز گذشته در مسقط پایتخت عمان آغاز شده است. محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و امریکا و کاترین اشتون، معاون اول رئیس اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گروه ۵+۱ امروز نیز به مذاکرات خود پیرامون برنامه هسته ای ایران ادامه خواهند داد. تنها چند روز پیش از آغاز این مذاکرات، رسانه های امریکایی خبر از ارسال نامه ای محرمانه از سوی رئیس جمهور امریکا به رهبر جمهوری اسلامی طی ماه گذشته داده بودند. براساس اعلام روزنامه وال استریت ژورنال محتوای نامه باراک اوباما در باره امکان همکاری مشترک میان دو کشور علیه گروه داعش است. مسئولین دو کشورتاکنون درباره این نامه توضیحی نداده اند اما رفته ام سراغ احمد بخشایشی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از او درباره این نامه و همچنین مذاکرات هسته ای سئوال کرده ام. اودر ابتدا می گوید که هنوز صحت و سقم نامه مورد تایید نیست و “شاید یک بهانه روانی باشد که روزنامه ها دست گرفته اند و گفته اند آقای اوباما به رهبر معظم انقلاب نامه نوشته اند. شاید اهداف شان ایجاد یک جنگ روانی باشد. نه طرف ایران و نه طرف امریکا به صورت رسمی حاضر نشده اند اعلام کنند این نامه بوده یا نه”.

او سپس توضیح می دهد که در صورت صحت ارسال چنین نامه ای از سوی باراک اوباما به آیت الله خامنه ای چند سناریو پیش رو است: اول اینکه آقای اوباما با چنین نامه ای می خواهد بگوید که داعش دشمن ایران و همچنین دشمن امریکا است و اگر به توافق هسته ای برسیم می توانیم در زمینه داعش هم اشتراک نظر پیدا کنیم. همانطور که در عراق یک مدت اشتراک نظر پیدا کردیم و در قضیه طالبان هم اشتراک نظر و اشتراک منافع پیدا کردیم. یعنی به نحوی این نامه می خواهد فشار ایجاد کند که توافق در قضیه هسته ای صورت بگیرد ولو اینکه ایران امتیاز زیادی بدهد. سناریوی دوم هم این است که حالا فارغ از این توافق هسته ای، ایران با امریکا می توانند در بعضی مواقع یکسری همکاری داشته باشند. درست است که ۳۲ سال از انقلاب می گذرد و امریکا آنچه را که شرط فشار بوده آورده که ایران را ساقط و رهبران ایران را منکوب کند ولی نتوانسته. ولی در این ۳۲ سال ایران و امریکا خیلی فراز و فرود داشتند. در عین اینکه هیچ ارتباطی نداشتند خیلی هم ارتباط هایی برای شان ایجاد می شد چون منافع مشترک داشتند. آقای اوباما فهمیده که هر چه داعش را هوایی بزند نتیجه نمی دهد و این فقط ایران است که وقتی وارد عراق می شود از طریق کمک به ارتش عراق و ساماندهی و.. می تواند آنجا را از دست داعش دربیاورد. حالا شاید خارج از بحث توافق هسته ای می تواند همکاری در این زمینه به وجود بیاید. در گذشته هم ما با امریکا همکاری داشتیم در قضیه طالبان، در قضیه عراق و جاهای مختلف. یکی از ایرادات هم این است که ما با امریکا در افغانستان کار کردیم و ایران و دولت خاتمی را محور شرارت نامید و این هم دستمزد ما بود. سومین سناریو هم این است که بالاخره آقای اوباما متوجه شده که نمی تواند جمهوری اسلامی را از بین ببرد و حکومت همچنان حکومت مقاومی است در خاورمیانه که لنگرگاه ثبات است و خیلی پیشرفت کرده. نمی تواند ایران را از بین ببرد یا منزوی یا منفعل کند. بنابراین بهتر است که رابطه ای با ایران برقرار کند اگرچه فشارهای زیادی از طرف عربستان سعودی و از طرف اسرائیل به امریکا وارد شود.

باراک اوباما بعد از انتشار خبر ارسال نامه محرمانه اش به رهبر جمهوری اسلامی از سوی جمهوری خواهان به شدت مورد انتقاد وفشار واقع شده؛ از این سو احمد بخشایشی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مخالفت برخی گروهها در داخل ایران با مذاکره با امریکا و ایجاد هرگونه رابطه ای میان دو کشور هم اشاره می کند و می گوید: یک گروههایی هم در داخل ایران هستند که معتقدند همه ابهت ایران به عدم رابطه با امریکا است و شان و ابهت ایران اگر با امریکا مذاکره کند پیش دوستان اش در جبهه مقاومت مثل سوریه و لبنان و.. می ریزد و نباید مذاکره کنیم. اما از یک طرف هم عده ای معتقدند پیامبر هم سفیرانی به نقاط مختلف می فرستاد و برخی مواقع سفیران پیامبر را تحقیر هم می کردند با این وجود او می فرستاد. ایران و امریکا بعد از ۳۵ سال به این نتیجه رسیده اند که هیچ کدام نمی توانند دیگری را از بین ببرند و بهتر است با هم رابطه داشته باشند تا ثباتی در خلیج فارس ایجاد کنند. امریکا هم فهمیده که ایران از نظر نظامی و پشتوانه لجستیکی خیلی قوی است. امریکایی ها رصد می کنند ایران را. ایران در لبنان و سوریه و حماس ودر عراق نفوذ شدید دارد. امریکا نتوانست نوری المالکی را بردارد اما ایران با یک حرکت مساله را مدیریت کرد. ایران جدیدا در یمن نفوذش خیلی قوی تر شده، از این مساله عربستان سعودی آزار می بیند و وقتی عربستان سعودی آزار می بیند یعنی امریکا آزار دیده.

این نماینده مجلس، نامه اوباما به آیت الله خامنه ای و همکاری ایران با امریکا بر سر قضیه داعش را نقطه عزیمتی برای بیشتر شدن ارتباطات دو کشور می خواند و می گوید: ایران همواره خواهان رابطه با امریکا بوده به شرطی که امریکا دست از زیاده خواهی بردارد. از اول هم قرار نبوده ایران همیشه با امریکا بجنگد. ایران علاقه دارد در سیاست خارجی ارتباطاتش در نظام بین الملل پذیرفته وشود و ایفای نقش کند اما نمی خواهد باج بدهد. از ابتدای پیروزی انقلاب هم حضرت امام می گفت مادامی که رابطه ما با امریکا، رابطه گرگ و میش است این رابطه را نمی خواهیم ولی اگر رابطه مساوی شود و امریکا دست از زیاده خواهی اش بردارد، تفاوت می کند. یکی از زیاده خواهی های امریکا هم بحث هسته ای است. واقعا به امریکا چه ربطی دارد که ایران می خواهد غنی سازی بکند یا نکند، چرا باید ایران تحریم شود؟ این زیاده خواهی است. اگر دست از این زیاده خواهی ها بردارد ایران خیلی راحت می خواهد ارتباط برقرار کند. امریکا هم فهمیده نمی تواند با ایران کاری بکند، هر چه می توانست کرد. جنگ ۸ ساله و صدام را تحریک کرد به ایران حمله کند، یا چراغ سبزی که در کردستان و ترکمن صحرا نشان داد یا هواپیمای ما را زد و.. همه اینها به نتیجه نرسید. امریکا هم به این نتیجه رسیده که باید رابطه باشد. اما این رابطه باید از سر برابری باشد.

او می افزاید: در دوره احمدی نژاد، احمدی نژاد مرتب نامه میداد به اوباما، اوباما نامه های احمدی نژاد را از نظر دیپلماسی نمی فهمید اما نامه هایی که آقای اوباما می فرستد شاید نظرش این باشد که بیش از این دیگر میخ به سنگ کوبیدن است. اگر اوباما این کار را کرده کار بسیار خوبی است به اضافه اینکه در قضیه داعش من فکر می کنم با هم باید همگون باشند.اگر نامه نوشته باشد باید در بحث داعش همکاری داشته باشند. قبلا هم همکاری داشتند و هیچ طوری هم نشد. اتفاقا می تواند نقطه عزیمتی بشود برای اینکه ارتباطات شان بیشتر شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره مذاکرات هسته ای که در حال حاضر در جریان است هم معتقد است که این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و دو کشور علاقه دارند که سوم آذر جشن هسته ای بگیرند. آقای بخشایشی می گوید: من سه سیگنال دارم که حاکی از این است که این مذاکرات به نتیجه می رسد. یکی اینکه آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران خیلی علاقه مند است این مذاکرات به نتیجه برسد و سبد دیپلماسی با سبد اقتصادی قرین شود و یک مقداری تجارت و رفت و آمد بیشتر شود. این خواست آقای روحانی است و فکر می کند اگر این مشکل حل شود ساختار تحریم ها شکسته می شود و ایران از لحاظ نظام بین الملل سرمایه گذاری در ایران می شود و رونق به وجود می آید. آقای اوباما هم خیلی علاقه دارد که به عنوان یک ارث جا بیندازد و در امریکا بگوید دستاورد من این بود که نگذاشتم ایران به بمب هسته ای برسد. این یعنی هم ایران هم امریکا دوست دارند. دومین سیگنال در مذاکرات گذشته آقای ریابکوف گفته بود که ۹۸ درصد مذاکره به اتمام رسیده دو درصد مانده تحریم و غنی سازی که به آخر برسد.سومین سیگنال صحبت آقای هاشمی بود که پیامی داده بود به امریکایی ها و اوباما که شما اشتباه می کنید اگر با این دولتی که برآمده از نخبگان فرهنگی است نتوانید بسازید با چه دولتی می توانید برسید؟

او در پایان می گوید: این ها سه سینگنال است و من فکر می کنم می خواهند سوم آذر یک جشن هسته ای بگیرند. هم در ایران هم در امریکا. تا سوم آذر هم اگر نرسند حتما مذاکرات ادامه خواهد یافت.