مادر عماد بهاور: فرزندم ۳ سال زندان طلب دارد!

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» سه زندانی؛ تبعید، اعتصاب و نامه‌ آزادی

با نقض حکم عماد بهاور و کاهش حکم او به ۲ سال، نامه آزادی این زندانی سیاسی صادر شده است. طاهره طاهریان، مادر عماد بهاور به “روز” می گوید که در رسیدگی مجدد به پرونده فرزندش حکم از ۷ سال به ۲ سال کاهش یافته است.

او توضیح می دهد: حکم به وکیل و خود عماد ابلاغ نشده و از جزئیات بی خبر هستیم؛ فقط می دانیم که شده ۲ سال. دیروز هم من دادستانی بودم که نامه آزادی عماد صادر شد و به زندان اوین فرستادند. رفتیم مقابل زندان اما او را آزاد نکردند، برگشتیم و حالا منتظر آزادی او هستیم.

عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی و عضو ستاد میرحسین موسوی، از بازداشت شدگان پس از انتخابات ۸۸ است که ۲۳ خرداد ۸۸ بازداشت و ۷ مرداد ۸۸ و پس از تحمل ۴۶ روز زندان انفرادی با قرار وثیقه آزاد شد. او سپس ۲۲ اسفند ۸۸ بار دیگر بازداشت و از سوی قاضی صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد. این حکم از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تایید شد. فریده غیرت، وکیل عماد بهاور همان زمان در مصاحبه با “روز” گفته بود که اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در نهضت آزادی سه اتهام موکل اش است که در مورد هر سه اتهام، اشد مجازات و علاوه بر آن به عنوان مجازات تتمیمی ۱۰سال محرومیت از حقوق اجتماعی برای او در نظر گرفته شده‌است.

مهر ماه ۹۲ اما با پذیرش تقاضای اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور، حکم عماد بهاور در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر از ۱۰ سال به هفت سال کاهش یافت.

به گفته مادر عماد بهاور، دیوان عالی کشور بار دیگر حکم را نقض کرد و این بار در بررسی مجدد، حکم از ۷ سال به ۲ سال کاهش یافت. این در حالی است که عماد بهاور بیش از ۵ سال است که در زندان به سر می برد و بر اساس حکم صادر شده، او ۳ سال بیش از محکومیت اش در زندان است.

 

تبعید حکیمه شکری به قرچک ورامین

همزمان اما خانواده‌ی حکیمه شکری از انتقال او به زندان قرچک ورامین خبر داده به “روز” گفتند که این زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین وضعیت خوبی ندارد.

حکیمه شکری از حامیان مادران عزادار است که ۱۴ آذر ماه ۸۹ در جریان تولد امیرارشد تاجمیر، از جانباختگان عاشورای ۸۸، در بهشت زهرا بازداشت و سه ماه بعد با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. خانم شکری از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شده؛ حکمی که در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد و او در حال حاضر، در حال سپری کردن محکومیت خود است.

او در بند نسوان زندان اوین زندانی بود اما روز دوشنبه به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. خواهر خانم شکری در مصاحبه با “روز” می گوید: وضعیت اش اصلا خوب نیست. وضعیت قرچک ورامین را که همه می دانند. هیچ زندانی سیاسی آنجا نیست و او را برده اند میان زندانیان معتادین. از طرفی به شدت سرد است و سرماخورده.

خواهر حکیمه شکری می افزاید: وقتی حکیمه را از زندان اوین به قرچک منتقل کرده اند حتی اجازه نداده اند او لباس ها و وسایل اش را با خود ببرد. نه پولی نه لباس و نه وسیله ای دارد. تا حدی که حتی نمی توانسته به ما زنگ بزند و بگوید که کجا و در چه وضعیتی است. دیروز برادرم ملاقات کوتاهی با او داشت می گفت وضعیت روحی اش خوب است اما در کل وضعیت خوبی ندارد. قرار است برای او در این زندان شماره حساب باز کنیم که برایش پول واریز کنیم.

حکیمه شکری به گفته خواهرش از انتقال به قرچک ورامین اطلاعی نداشته: “وقتی می خواهند زندانی را جابجا کنند به خود او هم نمی گویند کجا و برای چی می برند. برای همین حکیمه هم خبر نداشته می خواهند به قرچک ببرند. بدون وسایل اش او را از بند خارج کرده و تبعید کرده اند. اصلا نمی دانیم چرا؛ فقط شنیده ایم به خاطر اعتراض حکیمه به وضعیت زندان و عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان او را تبعید کرده اند. ما یکشنبه با او در اوین ملاقات کرده بودیم و دوشنبه او را تبعید کردند. من خبر را از سایت ها خواندم و رفتم دادستانی. آقای خدابخشی به من گفت چنین چیزی صحت ندارد و سایت ها دروغ می نویسند و به سایت ها اعتماد نکنید. بعد گفت که اگر قرار باشد منتقل کنند من باید دستور بدهم که چنین دستوری نداده ام. اما برادرم که به زندان اوین مراجعه کرد گفتند درست است و به قرچک منتقل کرده اند. دیگر ماندیم چه بکنیم”.

خواهر حکیمه شکری می گوید: خواهر من تنها به دلیل همراهی و دلجویی از مادرانی که بچه های شان به ناحق کشته شدند زندانی شده. ما افتخار می کنیم که او در چنین راهی قدم برداشته، او که کاری نمی کرد فقط از مادران کشته شده ها دلجویی می کرد و این باعث افتخار ماست؛ هیچ کجای دنیا هم چنین چیزی جرم نیست، حتی در کشور خود ما و در قوانین کشور ما هم جرم نیست.

حکم این حامی مادران عزادار به گفته خانواده اش ۷ ماه دیگر پایان می یابد. خواهرش می گوید: اگر اذیت نکنند و مشکل ایجاد نکنند او باید ۷ ماه دیگر آزاد شود، اما حالا تبعیدش را به مادرم هنوز نگفته ایم. مادرم بیمار است و اگر این را بشنود از پا درمی آید. نمیدانیم کجای دنیا چنین ظلم هایی می کنند و به خاطر همدردی، کسی را زندان می برند، اما چه کاری دیگر از دست ما برمی آید.

حکیمه شکری در جریان مراسم تولد امیرارشد تاجمیر، یکی از کشته شدگان عاشورای ۸۸، در بهشت زهرا بازداشت و متهم به جاسوسی، ارتباط با سایت های خارج از کشور و شعار نویسی روی پول شده و در نهایت به ۳ سال زندان محکوم شده است.

 

اعتصاب غذای امیر حکمتی

همزمان خانواده امیر حکمتی از اعتصاب غذای او در زندان اوین خبر داده اند. براساس اعلام سارا میرزایی حکمتی، برادرش از ۲۵ آذر ماه دست به اعتصاب غذا زده است.

امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار سابق نیروی دریایی امریکا است؛ او مرداد ماه سال ۹۰ در ایران بازداشت شد و پی گیری های دولت امریکا از ایران برای آزادی این شهروند امریکایی که پدر و مادرش ایرانی هستند تاکنون راه به جایی نبرده است. خانواده اش می گویند برای دیدار با مادربزرگش به ایران سفر کرده و پیش از سفر به ایران از دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن اجازه گرفته؛ او دو هفته پس از ورود به ایران اما بازداشت و متهم به جاسوسی و محکوم به اعدام شد هرچند حکم اعدام او نقض شد اما با محکومیت ۱۰ سال حبس تعزیری بیش از ۳ سال است که در زندان اوین به سر می برد.