ایران تا ۳ سال آینده به بمب دست خواهد یافت

نویسنده

» گزارش ال پائیس از منابع پنتاگون

ریکاردو مارتینز

به گفته رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، جمهوری اسلامی تا سه سال آینده به بمب دست خواهد یافت. واشنگتن معتقد است که هنوز زمان برای متقاعد کردن ایران مبنی بر چشم پوشی از جاه طلبی های اتمی اش وجود دارد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا درحال اتخاذ تدابیر تحریم کننده جدیدی هستند، و این درحالی است که روسیه نیز از فروش موشک های ضدهوایی S-300 به حکومت اسلامی منصرف شده است.

گیتس روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: “اکثر مردم فکر می کنند که مسؤولان جمهوری اسلامی نمی توانند حداقل تا یک یا دو سال آینده به تسلیحات اتمی دست یابند. من می گویم که برآورد سرویس های اطلاعاتی بین یک تا سه سال است.”

البته این مدت زمان به توان استفاده از این تسلیحات مربوط نمی شود، ولی آنچه همگان را نگران کرده این است که “شاید جمهوری اسلامی در شرایطی قرار گیرد که بخواهد از این تسلیحات استفاده کند”. رییس پنتاگون در پاسخ به این سؤال که چرا ترکیه در این زمینه رأی مخالف داده گفت: “رأی مخالف ترکیه مرا مأیوس کرد.” او می افزاید: “ولی متحدان همیشه روی همه چیز موافق نیستند.”

گیتس خاطرنشان کرد: “ما، حتی اسراییلی ها، فکر می کنیم که هنوز زمان کافی برای اینکه تحریم ها به نتیجه برسند داریم و همین روند را ادامه خواهیم داد.”

ازسوی دیگر، روسیه خیلی سریع به نقشه انزوای بیشتر جمهوری اسلامی ملحق شد. ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، در دیدار روز گذشته خود از الیزه به نیکولا سارکوزی گفت که در راستای تصویب قطعنامه سازمان ملل علیه ایران، مسکو فروش موشک های S-300 به تهران را متوقف کرده است. این نوع موشک ها دارای یک سیستم دفاع ضدموشکی و ضدهوایی هستند که در اصابت به هواپیماهایی که در ارتفاع کم پرواز می کنند کارآیی بالایی دارند. این درحالی است که استفاده از این موشک ها توسط دولت تهران، ایالات متحده و اسراییل را کمی نگران کرده بود، زیرا در آن صورت، حمله احتمالی علیه تأسیسات هسته ای ایران می توانست ناموفق باشد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای اجرائی کردن مفاد  قطعنامه های سازمان ملل [ و احیانا تحریم های بیشتر علیه ایران] در لوکزامبورگ به مذاکره خواهند نشست. مسایل مربوط به انرژی، بازرگانی، حمل و نقل و مالی از اهداف این نشست هستند: ممنوعیت سرمایه گذاری و عدم انتقال فنآوری به بخش های نفتی و گازی؛ جلوگیری از فروش تجهیزاتی که می توان از آنها استفاده مضاعف کرد [صلح آمیز و نظامی]؛ بایکوت نقل و انتقالات دریایی و هوایی و ایجاد محدودیت برای بانک های جدید ایرانی.

 

منبع: ال پائیس، ۱۲ ژوئن