دستگیری 30 نفر، آزادی 3 زندانی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای مدعی شد که در جریان یک “سلسله عملیات پیچیده” سی نفر از اعضای شبکه “جنگ سایبری آمریکا” را دستگیر کرده است. همزمان سه روزنامه نگار آزاد و تعدادی دیگر بازداشت شدند.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران نوشته است: “سازمان جاسوسی آمریکا در سال 2006 با بودجه 400 میلیون دلاری کنگره نوع جدیدی از جنگ اطلاعاتی موسوم به جنگ سایبری را علیه ایران راه اندازی کرد”.

براساس ادعای این دادسرا “شبکه موسوم به ایران پراکسی بخشی از این پروژه بود که با بودجه بالغ بر 50 میلیون دلار توسط سازمان سیا و تحت پوشش دفتر وزارت امور خارجه آمریکا فعال گردید و تخلیه بانک های اطلاعاتی کشور، نفوذ و خرابکاری در سایت های اینترنتی ایران، مبارزه با فیلترینگ در داخل کشور، ایجاد امنیت برای شبکه مجازی علیه جمهوری اسلامی، ایجاد بستر امن تلفنی و دیتا برای مصاحبه با رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه تلویزیونی صدای آمریکا  و سایر رسانه های غربی در زمره ماموریت های شبکه ایران پراکسی بود”.

براساس اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران، “جاسوسی، به ویژه شناسایی دانشمندان هسته ای کشور، سازماندهی ایرانیان خارج از کشور، برگزاری تجمعات غیرقانونی، انتشار اخبار خلاف واقع از جمله کشته شدن هفتاد و دو نفر در حوادث پس از انتخابات، انتقال غیرقانونی متهمین و افراد مسئله دار و ایجاد پوشش امنیتی برای ورود به فاز اقدام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی، اهداف این شبکه جنگ سایبری که “دارای ارتباطات گسترده ای با بالاترین سطوح هیات حاکمه آمریکا است”.

دادسرای تهران سازمان سیا را متهم کرده که “در جریان حوادث پس از انتخابات بیش از هفتاد میلیون فیلتر شکن برای کاربران اینترنتی داخل سازماندهی کرده و با پرداخت حقوق ماهیانه قابل توجهی به عناصر داخلی در ایران جاسوسی می کرده است”.

در بخش دیگری از این اطلاعیه، آمریکا به راه‌اندازی شبکه‌ پوششی برای منافقین با عنوان شبکه فعالان حقوق بشر متهم شده و از صادق نقاش‌کار و بهروز جاوید تهرانی به عنوان بنیانگذاران شبکه فعالان حقوق بشر در سال ۱۳۸۴ نام برده شده که در جریان حوادث ۱۸ تیرماه دستگیر شدند.

این اطلاعیه از کیوان رفیعی، اجمال حسینی و احمد باطبی نیز به عنوان اعضای این شبکه یاد کرده و مدعی شده که  اعضای این شبکه از پیروان یکی از فرقه‌های ضاله هستند و پس از جذب افراد از طریق اینترنت، آنان را برای آموزش به مقر منافقین در عراق و دیگر کشورهای مورد نظر منتقل می‌نمودند.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران افزوده است: “کمیته وکلا و خبرگزاری هرانا از دیگر مجموعه‌های مرتبط می باشد که در یکی از آخرین اقدامات، عناصر این شبکه و با حمایت‌های برخی از کشورهای اروپایی در نشست موسوم به سازمان‌های غیر دولتی در ژنو شرکت داده و در آستانه نشست پنج به علاوه یک، به ارائه آمار و اطلاعات کذب، اقدام به فضا سازی روانی علیه جمهوری اسلامی نمود.”

براساس این اطلاعیه “انتشار اخبار خلاف واقع، حمایت خبری از ریگی و انجمن پادشاهی، انجام اقدامات ایذایی و هکری و نفوذ به سرور‌های دولتی، برنامه‌ریزی برای اختلال در سیستم مدیریت شهری و ایجاد پوشش امنیتی برای ورود به فاز اقدام مسلحانه” از جمله فعالیت های این شبکه بوده است.

این بیانیه در پایان افزوده: “تعدادی از اعضای شبکه فعالان حقوق بشر در حال حاضر، در خارج از کشور به‌سر می‌برند که مقام‌های قضایی تلاش می‌کنند تا آنها را از طریق پلیس بین‌الملل دستگیر کنند”.

 

آزادی ها

لیلی فرهادپور، وحید پوراستاد و سمیه مومنی سه روزنامه نگاری هستند که روز گذشته آزاد شدند. عبدالله صدوقی، روزنامه نگار آذربایجانی و سید کوهزاد اسماعیلی، مسوول شعبه گیلان سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) نیز دو روز پیشتربا قرار وثیقه آزاد شده بودند.

لیلی فرهادپور روزنامه نگار و عضو کمیته مادران صلح با قرار وثیقه آزاد شده است. این روزنامه نگار اول بهمن ماه امسال چند روز پس از یازداشت فرزندش بهرنگ تنکابنی، از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

وحیدپوراستاد روزنامه نگار و حقوقدان نیز که روز ۲۰ بهمن و به دنبال دستگیری بسیاری از روزنامه نگاران وفعالان سیاسی قبل از مراسم ۲۲ بهمن دستگیر شده بود، با قرار کفالت آزاد شده است.

سمیه مومنی، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان نیز  ۱۸ بهمن ماه در منزل و توسط نیروهای امنیتی بازداشت  شده بود که روز گذشته با قرار کفالت آزاد شد.

سید کوهزاداسماعیلی نیز با قرار وثیقه آزاد شده است؛ براساس گزارش وب سایت ادوار نیوز این فعال دانشجویی که در بامداد روز ۱۳ آبان بازداشت شده بود، پس از تحمل ۱۰ روز حبس در سلول انفرادی از زندان آزاد اما تنها یک روز پس از آزادی، برای اجرای حکم ۴ ماه حبس تعزیری خود به زندان لاکان رشت منتقل شد.

حکم ۴ ماه حبس وی، در سال ۸۶ از سوی دادگاه عمومی شهر رشت به اتهام نشراکاذیب صادر شده بود.

در مدتی که سیدکوهزاد اسماعیلی مشغول گذراندن دوره حبس خود بود، دادگاه دیگری مجددا برای وی تشکیل و وی را به اتهام نشراکاذیب و تبلیغ علیه نظام به ۳ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم توسط دادگاه بدوی صادر شده و قابلیت تجدیدنظر دارد.

همچنین عبدالله صدوقی، روزنامه نگار آذربایجانی روز چهارشنبه ۱۹ اسفند ۸۸ پس از تحمل ۵۲ روز بازداشت و 21 روز اعتصاب غذا به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد.

 

بازداشت ها

همزمان عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی برای بار چهارم در طی یکسال گذشته بازداشت شد. این فعال سیاسی هفته گذشته و در پی احضار برای ارائه آخرین دفاع در مورد پرونده بازداشت اصلاح طلبان به دادگاه انقلاب، هنگام خروج از دادگاه توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد اما به دلیل عدم موافقت قاضی پرونده با صدور حکم بازداشت پس از ۲۴ ساعت مهلت قانونی آزاد شده بود.

به گزارش وب سایت میزان خبر، پس از احضار مجدد بهاور به دادگاه انقلاب وی روز چهارشنبه گذشته نیز در دادگاه حضور یافته و از اتهامات وارده دفاع کرده بود، اما در آخرین ساعات چهارشنبه مامورین نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات به ساختمان محل سکونت وی هجوم آوردند و در اقدامی غیرقانونی علاوه بر بازرسی منزل شخصی وی، ضبط اموال و توهین و تهدید خانواده، بدون در دست داشتن حکم ورود، اقدام به بازرسی منازل دیگر همسایگان و ضبط برخی اموال شخصی آنان کردند.

سرانجام صبح روز شنبه عماد بهاور در حالیکه برای اعتراض به این رفتار غیر قانونی ماموران به دادگاه مراجعه کرده بود برای چهارمین بار بازداشت شد.

هم اکنون عماد بهاور، امیر حسین کاظمیان و مهندس فرید طاهری از اعضای نهضت آزادی در بازداشت به سر می برند.

از سوی دیگر برخی خبرها از بازداشت صاحب صفحه بابک خرمدین در فیس بوک حکایت دارند.

 

ممنوع الملاقاتی جعفر پناهی و محمد رسول اف

خانواده جعفر پناهی و محمد رسول اف از ممنوع الملاقات شدن این دو کارگردان سینمایی خبر دادند.

به گزارش پویا خبر، صبح دیروز، مسولان زندان زندان اوین به خانواده های جعفر پناهی و محمد رسول اف اجازه ملاقات ندادند.

بر اساس این گزارش، مسولان به خانواده های این چهره های برجسته سینمایی ایران گفته اند: “جعفر پناهی و محمد رسول اف در مرحله بازجویی قرار دارند و به دستور قاضی پرونده تا اطلاع ثانوی ممنوع الملاقات هستند.”

همچنین، روزپنجشنبه فریده غیرت از وکلای مدافع حقوق بشر (وکیل جعفر پناهی) و ایمان میرزازاده وکیل پایه یک دادگستری تهران (وکیل محمد رسول اف) با درخواست کتبی خواستار دیدار با موکلان خود شدند. اما به آنان اعلام شد که دو کارگردان زندانی در مرحله بازجویی قرار دارند و وکلا تا پایان مراحل قانونی بازجویی حق دیدار با موکلان خود را ندارند.

بنا به مدارک تکمیلی توسط خانم فریده غیرت وکیل جعفر پناهی هیچگونه سندی دال بر ساخت فیلم علیه حکومت ایران توسط این فیلمساز وجود ندارد.

متن کامل سناریو که نسخه ای از آن در اختیار قاضی پرونده است و نیز درسکانس های فیلمبرداری شده، نشان داده می شود که سوژه فیلم در مورد خانواده ای چهار نفری است که پدر پس از بازگشت از ماموریت با فرزند مجروح خود در خانه روبرو می شود.

 

سه سال حبس برای آذر منصوری

وکیل آذر منصوری از محکومیت معاون سیاسی حزب مشارکت به سه سال حبس تعزیری از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خبرداد.

محمدرضا فقیهی در خصوص آخرین وضعیت پرونده آذر منصوری به خبرگزاری ایلنا گفت: پس از پایان تحقیقات مقدماتی و صدور کیفرخواست برای موکلم، پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال و بعد از رسیدگی به اتهامات معاون سیاسی حزب مشارکت، وی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

وکیل منصوری ادامه داد: پس از صدور حکم موکلم در دادگاه بدوی در مهلت قانونی نسبت به تجدیدنظرخواهی اقدام کرده و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد اما تاکنون تعیین شعبه نشده است.

وی اتهامات آذر منصوری را اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات، تبلیغ علیه نظام، نشرکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی عنوان کردو گفت:‌ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب این اتهامات را از باب تعدد معنوی، اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی فرض کرده و به همین خاطر منصوری را به سه سال حبس محکوم کرده است.

فقیهی بابیان اینکه شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با درخواست تبدیل قرار موافقت نکرده است، ادامه داده: “بعد از آنکه در خواست تبدیل قرار به جایی نرسید، خواستار اعطای مرخصی به موکلم شدیم تا ایشان نیز بتواند در تعطیلات نزد خانواده خود باشد اما تاکنون برای این مورد نیز از سوی مقامات قضایی موافقتی صورت نگرفته است.”

 

آخرین وضعیت بدرالسادات مفیدی، اکبر منتجبی و احسان محرابی

پس از گذشت هفت روز از سپردن وثیقه برای آزادی اکبر منتجبی و احسان مهرابی هیچ خبری از آزادی آنان نیست.وب سایت کلمه گزارش داده که علی رغم انکه خانواده های این روزنامه نگاران در بند، هفته گذشته وثیقه های اعلام شده برای آزادی عزیزانشان را تامین کرده اند اما همچنان از آزادی آنها خبری نیست.علی رغم مراجعه و پیگیری خانواده این زندانیان  دادستانی و مسئولان اوین هیچ یک پاسخگوی دلیل عدم آزادی آنها پس از سپردن وثیقه نیستند.

در چنین شرایطی و با توجه به پیش رو بودن سال نو و ایام نوروز خانواده های این روزنامه نگاران  تحث فشار روحی شدید قرار دارند و امیدوارند عزیزانشان پیش از سال نو آزاد شوند.

از سوی دیگر بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران که پس از اتمام بازجویی هایش به بند عمومی زنان زندان اوین منتقل شده بود، دوباره به بند امنیتی ۲۰۹ بازگردانده شده است.

خانواده وی ضمن اظهار بی اطلاعی از دلیل بازگشت دوباره خانم مفیدی به این بند امنیتی، در باره بلاتکلیفی وی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی هرچه سریع تر وی شده اند.

انتقال دبیرانجمن صنفی روزنامه نگاران به بند ۲۰۹ می تواند به معنای از سرگرفتن دوباره بازجویی ها از وی و اعمال دور تازه ای از فشارها بر این روزنامه نگار زندانی و خانواده اش باشد.

مفیدی، روزنامه نگار و دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در تاریخ ۸ دی ماه امسال به همراه همسرش مهندس مسعود آقایی در منزل مسکونی اش بازداشت شد.همسر وی چند هفته پیش با قرار وثیقه آزاد شد.

 

یک سال حبس برای محمد اولیایی فرد

وکیل مدافع محمد اولیایی فرد از صدور مجازات یک سال حبس تعزیری برای موکلش از سوی دادگاه انقلاب خبر داد و گفت: حکم دادگاه بدوی هنوز به وکلای پرونده ابلاغ نشده است.

مسعود اولیایی فرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: موکلم که وکالت بهنود شجاعی را برعهده داشت در رابطه با این پرونده به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با یکی از رسانه‌های خارجی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی با بیان اینکه رای صادره از سوی دادگاه بدوی به هیچ یک از سه وکیل مدافع این پرونده ابلاغ نشده است، گفت: موکلم برای پیگیری پرونده یکی از موکلانش به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود که در آن جا برای اجرای حکم به واحد اجرای احکام انتقال داده شده است.

 

ملاقات با مشاور میرحسین موسوی

سید علیرضا بهشتی شیرازی، مشاور ارشد میر حسین موسوی پس از ۷۰ روز تحمل انفرادی روز پنج شنبه با خانواده خود ملاقات کرد.صدرا بهشتی پسر بهشتی شیرازی در توصیف این ملاقات به خبرنگار کلمه گفت: بابای شاد و بشاش من خاکستری و پیر شده بود اما مقاوم تر و استوار تر نیز شده بود.

وی گفته: آنچه که معلوم بود بابا خیلی اذیت و شکسته شده بود.

صدرا بهشتی ادامه داد: او یک جمله به من گفت که تا همیشه یادم می ماند؛گفت اگر زندانی بودن من باعث شود که به خدا نزدیکتر شوم من این زندان را به جان می خرم.

بهشتی شیرازی به خانواده اش گفته : با دیدن شما حالم بهتر شد.

بهشتی شیرازی در این ملاقات کابینی به خانواده خود گفته که در سلولش تنها یک قرآن دارد.بهشتی شیرازی دبیر هیات دولت دوران نخست وزیری میر حسین موسوی بود که با اعلام کاندیداتوری یک بار دیگر در مقام مشاور در کنار موسوی قرار گرفت.

 

تماس محبوبه کرمی

محبوبه کرمی در تماس تلفنی با خانواده از سلامت خود خبر داد.به گزارش ندای سبز آزادی، محبوبه کرمی در تماسی که برای دومین بار در ساعت هفت و نیم شب چهارشنبه نوزدهم اسفندماه با خانواده اش داشت، از سلامت خود خبر داد. اولین تماس محبوبه در اوایل هفته بود. او در تماس تلفنی با برادرخود، محسن کرمی، عنوان کرده که در بند ۲۰۹ اوین و به صورت انفرادی نگهداری می شود.

همچنین او اشاره کرده که هم اکنون تحت بازجویی است، در حالی که هنوز تفهیم اتهام نشده است. موارد بازجویی وی نیز در ارتباط با حوادث اخیر بوده است.

محبوبه کرمی از فعالان کمپین یک میلیون امضاء است که برای پنجمین بار، در ۱۱ اسفند ماه بازداشت شد. به گفته محسن کرمی، بار گذشته که محبوبه کرمی بازداشت شده بود، مادر وی که سرطان داشت به دلیل نگرانی و فشار ناشی از بازداشت محبوبه به بیمارستان منتقل شد و ۱۵ روز از بازداشت محبوبه را در بیمارستان بود. وی در شبی که محبوبه از زندان آزاد شد درگذشت و این مسئله بر محبوبه فشار روحی بسیاری وارد کرد. برادر محبوبه عنوان می کند که وی در سال گذشته به دلیل از دست دادن مادر و نگهداری از پدر بیمار خود که ۸۶ سال دارد و به بیماری آلزایمر مبتلاست، نتوانسته بود به فعالیت های شخصی خود برسد، بنابراین هیچ وقتی نیز برای فعالیت اجتماعی نداشته، به طوری که دچار افسردگی شده و تحت درمان روانپزشک قرار داشت. از همین رو، محسن کرمی، دلیل بازداشت محبوبه را نامفهوم می داند.

 

بیخبری از نصور نقی پور

از وضعیت نصور نقی پور، نویسنده وبلاگ نصوراطلاع دقیقی در دست نیست.آخرین وضعیت وی حاکی از این است که در طول 10 روز بازداشت تنها یک بار با خانواده تماس داشته و حال عمومی خود را خوب توصیف کرده است. نامبرده پس از بازداشت به تهران منتقل شده و هم اکنون نیز در زندان اوین به سر می برد.این وبلاگ نویس سایتی با نام “نصور” را اداره میکرد که به گسترش محتوای مفید در وب فارسی می پردازد و در زمینه های اندیشۀ سیاسی، فلسفه، اجتماع و ادبیات مطلب منتشر می نماید.

 

بی خبری از امیر ابوطالبی و ادامه ممنوع الملاقاتی

در روزهای اخیر در حالی شایعه‌ها در مورد وضعیت مهندس امیرابوطالبی افزایش یافته که خانواده او، کوچکترین اطلاعی از وی ندارند.یکی از نزدیکان ابوطالبی به به وب سایت پارلمان‌نیوز گفته است: “اگر چه برخی گزارش‌های تائید شده از انتقال مهندس ابوطالبی از بند ۲۴۰ به بند عمومی ۲۰۹ حکایت می کند اما هنوز بی خبری و نگرانی خانواده وی به دلیل ممنوع المالاقات بودن و قطع تلفن ایشان از ۴۵ روز تاکنون ادامه دارد”.

گفتنی است ابوطالبی از نزدیکان سید علیرضا بهشتی است که از هفتم دی ماه بدون اعلام دلیل بازداشت، در اوین به سر می‌برد.

 

نامه پدر و مادر شیوا نظرآهاری به دادستان تهران

پدر و مادر شیوا نظر آهاری فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر که از ۲ آذرماه در بازداشت به سر می برد در آستانه رسیدن سال نو نامه ای به دادستان تهران نوشته و برخی خواست های خود را درباره دختر دربند شان اعلام کرده اند. شیوا که برای دومین بار در سال جاری بازداشت شده است هم اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد او بار دوم وقتی به همراه تعدادی از فعالان اجتماعی و مدنی و خانواده‌های زندانیان سیاسی عازم قم برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آیت الله منتظری بود بازداشت شد. متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای جعفری دولت آبادی دادستان محترم تهران

با سلام

غرض از نوشتن این نامه این است که ما موفق به دیدار شما و همچنین معاون محترمتان نشدیم. ما در چند روز گذشته بارها برای دیدار با شما به دادستانی تهران مراجعه کرده ایم.بنابراین خواستیم از این طریق صدای مان را به شما برسانیم. هر چند پیش از این یک بار با شما ملاقات کرده ایم و برخی از گفته هایمان را با شما در میان گذاشته ایم. آن زمان فکر نمی کردیم مدت حبس دخترمان این قدر به درازا بکشد ما در آن دیدار از شنیدن اتهامات دخترمان تعجب کردیم و تاکنون نیز نتوانسته ایم آنها راباور کنیم و همچنان به صحبت های آن روزمان با شما فکر می کنیم.ما به عنوان پدر و مادر شیوا نظر آهاری دختر جوانی که هم اکنون در زندان اوین به سر می برد در آستانه نوروز مثل تمام خانواده های ایرانی دلمان می خواهد همه در کنار هم سال نو را آغازکنیم.اما با توجه به شواهد مثل اینکه امسال از این موهبت بر خوردار نیستیم.

آقای دادستان

حالا که قرار بازداشت دخترم را تبدیل به قرار وثیقه نمی کنید ( می دانید که شیوا با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی برای بار اول از زندان آزاد شد و هم اکنون نیز این قرار در پرونده ایشان وجود دارد ) حداقل اجازه دهید با او ملاقات حضوری داشته باشیم. می دانید که ما پس از گذشت چهار ماه از بازداشت دوباره دخترمان هنوز موفق به ملاقات حضوری با او نشده ایم و هربار فقط از پشت شیشه های مات و گوشی های تلفن با دلبندمان سخن گفته ایم.آیا در آستانه فرا رسیدن سال نو این درخواست بزرگی است ؟

از شما تقاضا داریم اگر هنوز تصمیمی برای آزادی فرزندمان نگرفته اید ، حداقل دستور دهید که او در شرایط بهتری دوران زندانش را سپری کند. او را به سلولی ببرید که امکانات حداقلی مثل تلویزیون داشته باشد. هم اکنون دخترم در سلولی بدون هیچ امکاناتی نگهداری می شود و حتی از داشتن کتاب و روزنامه هم محروم است.کتابهایی که حدود یک ماه و نیم است در روز ملاقات به اوین می بریم و هر بارنیز به دلیل قبول نکردن آنها توسط ماموران زندان اوین دوباره با خود به خانه بر می گردانیم.آقای دادستان لااقل دستور دهید دخترمان را از خواندن کتاب و روزنامه محروم نکنند. در پایان هنوز هم امیدوارم که راٌفت اسلامی شامل حال ما و خانواده ام بشود و فرزندمان در لحظه ی تحویل سال مانند بسیاری از شهروندان ایرانی در کنار مان باشد.

پدر و مادر شیوا: شهرزاد کریمان، نظر آهاری