فاطمه هاشمی: فائزه ۳۰ اسفند آزاد می شود

لیلا طیری
لیلا طیری

» دستگیری ها و احضارهای تازه

فاطمه هاشمی، دختر بزرگ هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با “روز” از آزادی فائزه هاشمی در روزهای آتی خبر داد و گفت با توجه به پایان محکومیت فائزه هاشمی، او نوروز را در کنار خانواده خود سپری خواهد کرد.

خانم هاشمی که روز گذشته با خواهرش در زندان اوین ملاقات کرده بود توضیح داد: محکومیت فائزه ۳۰ اسفند به پایان می رسد و دیروز هم در ملاقات گفت که نامه آزادی اش به زندان ارسال شده و منتظر آزادیست. هرچند که پرونده جدیدی برای او باز شده اما برای این پرونده جدید هم قرار وثیقه صادر شده و وثیقه نیز از سوی خانواده تودیع شده است لذا دلیلی برای نگهداری فائزه در زندان وجود ندارد و تا ۳۰ اسفند او آزاد می شود.

خواهر فائزه هاشمی درباره پرونده جدیدی که برای خواهرش باز شده می گوید: گفته اند که آشوب و اغتشاش کرده در زندان. آنطور که خود فائزه به ما میگفت زندانیان زن به وضعیت زندان اعتراض داشته و شعارهایی داده اند بعد آقایان فائزه را به انفرادی برده و به عنوان عامل اغتشاش و آشوب معرفی کرده اند. حالا پرونده جدیدی هم در این زمینه درست کرده اند که برای این پرونده ۱۰۰ میلیون تومان قرار وثیقه صادر شده و سند خانه خود فائزه را گذاشتیم و حالا هم منتظر آزادی او هستیم.

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و مدیرمسول روزنامه توقیف شده زن است. او دوم مهرماه بازداشت و برای سپری کردن محکومیت خود راهی زندان اوین شد. او به ۶ ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، مطبوعاتی و اجتماعی محکوم شده است. خانم هاشمی در مصاحبه با سایت روزآنلاین گفته بود که مملکت دست اراذل و اوباش است و پس از همین مصاحبه متهم به تبلیغ علیه نظام شد.

فاطمه هاشمی برخی شایعات مبنی بر اینکه فائزه هاشمی نوروز را در زندان سپری خواهد کرد تکذیب می کند و با اشاره به آزادی سعید تاجیک می گوید: به دروغ نوشته اند که سعید تاجیک به دلیل توهین به فائزه بازداشت شده بود. این صحت ندارد و کذب است فائزه اصلا شکایت نکرد و سعید تاجیک به دلیل توهین به قوه قضائیه زندانی شده بود یعنی او را به خاطر اینکه به خودشان توهین کرده بود زندانی کردند نه به دلیل توهین به فائزه یا پدرم.

سعید تاجیک روز گذشته با پایان یافتن محکومیت زندان اش آزاد شد. او سال گذشته اقدام به توهین و فحاشی به فائزه هاشمی کرده بود.

 

بازداشت معتمدی مهر و احضار پدر رامین رمضانی

روز گذشته همزمان مهدی معتمدی مهر، رییس کمیته آموزش و عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران بازداشت شد. براساس گزارش وب سایت میزان خبر، آقای معتمدی مهر از سوی شعبه ۲۸  دادگاه انقلاب به اتهام “عضویت در نهضت آزادی ایران، شرکت در تجمع روز عاشورا و نوشتن مقالات انتقادی” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

او نخستین بار در فروردین ۸۸ به بهانه‌ نقش داشتن در تنظیم و انتشار بیانیه درخواست نظارت بین‌المللی در انتخابات دهم ریاست جمهوری و بار دوم پس از وقایع عاشورای ۸۸ بازداشت شد.

این حقوق‌دان پیش از این در نامه‌ای سرگشاده به وزیر اطلاعات و با اشاره صریح به ضرب و شتم در دوران بازداشت، نسبت به رفتارهای غیر قانونی ماموران این وزارتخانه افشاگری کرده و از وزیر اطلاعات خواسته بود که از ادامه این رفتارهای غیر قانونی جلوگیری کند.

همزمان کمیته گزارشگران حقوق بشر از احضار مهدی رمضانی، پدر رامین رمضانی خبر داده است. رامین رمضانی از جان باختگان ۲۵ خرداد ۸۸ است. پدر او که آذرماه ۸۹ در بهشت زهرا و در جریان مراسم تولد امیرارشد تاجمیر، جانباخته عاشورای ۸۸ با قرار وثیقه آزاد شده بود از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

براساس این گزارش آقای رمضانی ۲۰ فروردین باید خود را به شعبه اجرای احکام معرفی کند.