تهران به ۳۰ هزار سانتریفوژ نیاز دارد

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از روند پیشرفت برنامه اتمی

روز یکشنبه یکی از مسؤولان اتمی ایران اعلام کرد که تهران به ۳۰ هزار سانتریفوژ مدرن نیاز دارد تا بتواند به تنها مرکز اتمی خود اورانیوم غنی شده تزریق کند. این عدد بسیار بیشتر از تعداد سانتریفوژهایی است که درحال حاضر درحال گردش اند.

اظهارات علی اکبر صالحی، رییس سازمان اتمی ایران، پس از دور جدید مذاکرات میان ایران و قدرت های جهانی در وین بیان شده است.

مباحثات وین به ویژه برای مشخص کردن “نیازهای عملی” ایران برگزار شد و قرار بود دو طرف درخصوص تعداد و نوع سانتریفوژهای مورد استفاده تهران که ازسوی غربی ها و اسراییل مظنون به دستیابی به سلاح اتمی است، به توافق برسند.

ایران در چارچوب توافق نامه مقدماتی ای که در ماه نوامبر با گروه شش کشور به امضاء رسانده، متعهد شده که تعداد سانتریفوژهای خود را در دو مرکز نطنز و فوردو افزایش ندهد.

ایران درحال حاضر دارای ۱۹ هزار سانتریفوژ می باشد که از این تعداد، ۱۰ هزار سانتریفوژ که به نسل اول تعلق دارند درحال گردش اند، و هزاران سانتریفوژ نسل دوم [سه تا پنج برابر قدرتمندتر] هنوز به گردش درنیامده اند.

آقای صالحی گفت: “اگر بخواهیم از مرکز غنی سازی نطنز برای تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر استفاده کنیم، باید ۳۰ هزار سانتریفوژ مدرن بسازیم.”

او در ادامه افزود: “از آنجا که ساخت مراکز جدید غنی سازی بسیار گران تمام می شود، قصد داریم سانتریفوژهای جدید را که ۱۵ برابر قوی تر از سانتریفوژهای نسل قدیمی هستند در نطنز راه اندازی کنیم.”

بوشهر که بخشی از آن توسط روسیه و در کنار خلیج فارس ساخته شده، در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد و درحال حاضر ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید می کند.

آقای صالحی در اکتبر ۲۰۱۳ خاطرنشان کرد که ایران یک خط تولید اورانیوم غنی شده برای مرکز بوشهر ساخته است. ولی او مشخص نکرد ایران چه زمانی از این سوخت بجای سوخت تأمین شده توسط مسکو استفاده خواهد کرد.

تهران در نظر دارد درنهایت ۲۰ مرکز اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی تأسیس کند که از این تعداد، چهار مرکز در بوشهر خواهد بود. هدف ایران ایجاد تنوع در منابع انرژی خود است تا برای مصارف داخلی اش کمتر به نفت و گاز وابسته باشد.

روسیه در ماه مارس توافقی مقدماتی را برای ساخت حداقل دو مرکز اتمی دیگر در ایران به امضاء رسانده است.

منبع: لیبراسیون، ۱۳ آوریل