اعتراض محیط زیستی و ۳۰ بازداشت

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مصاحبه روز با خانواده معترضان به انهدام دریاچه ارومیه

افراد مطلع از وضعیت ۳۰ شهروند آذربایجانی که هفته قبل بازداشت شده بودند به روز می‌گویند، دادگاهی در تبریز ۲۵ نفر آنها را با قرار وثیقه آزاد کرده اما پنج نفر درگیر با حکم همان دادگاه، روانه زندان مرکزی تبریز شده‌اند.

روز سه‌شنبه، ۲۰ خرداد شماری از شهروندان آذربایجانی در اعتراض به روند خشک‌شدن دریاچه ارومیه در میدان آبرسانی شهر تبریز دست به تجمع زدند. این تجمع با دخالت نیروهای نظامی و امنیتی و بازداشت شماری از معترضان خاتمه یافت.

در تصاویری که از این تجمع در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، معترضان به زبان ترکی شعارهایی با مضمون دریاچه ارومیه و وعده های رئیس دولت سر داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها در این تجمع دست کم ۳۰ نفر بازداشت شدند.

مرتضی محمدی، فعال آذربایجانی می‌گوید دادگاه انقلاب تبریز با طرح اتهاماتی نظیر اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی، برای ۲۵ نفر از این افراد قرار وثیقه صد میلیونی صادر کرده و پنج نفر دیگر را هم با حکم بازداشت موقت به قرنطینه و زندان مرکزی تبریز منتقل کرده است.

آقای محمدی، خود در اسفند ماه گذشته به علت شرکت در مراسم پاسداشت زبان مادری بازداشت شده بود.

امیریاسین سید حسینی، از فعالان دانشجویی و اهل شهرستان خوی، اکبر ابول‌زاده، فعال مدنی اهل اهر ، نیما عباسپور، فعال مدنی اهل تبریز، عبدالله نوری، فعال مدنی اهل تبریز و وحید ولیزاده، فعال مدنی افرادی هستند که اکنون با قرار بازداشت در زندان تبریز به سر می‌برند.

این پنج نفر پیشتر هم در جریان تجمع‌ها برای دریاچه ارومیه و بزرگداشت مراسم روز جهانی زبان مادری بازداشت شده‌اند.

فعالان آذربایجانی می‌گویند در این میان نیما عباسپور از بیماری چشم رنج می‌برد و به علت عمل پزشکی چند ماه پیش باید به صورت مرتب دارو مصرف کند.

مقامات زندان تا روز، شنبه،‌ ۲۴ خرداد داروهای این زندانی را از خانواده نپذیرفتند،‌ اما یک عضو خانواده این زندانی روز شنبه به “روز” گفت بالاخره موفق شدند صبح شنبه داروها را به نیما عباسپور برسانند.

به گفته این عضو خانواده عباسپور، ماموران زندان گفته اند که نیما عباسپور به زودی آزاد می‌شود.

او گفت خانواده برای مصاحبه با رسانه‌ها در موقعیت مناسبی قرار ندارند.

در سالهای گذشته و همزمان با آغاز بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، شماری از شهروندان آذربایجانی در شهرهای مختلف به وضعیت این دریاچه اعتراض کرده و هر بار هم شماری از آن بازداشت شده‌اند.

در اردیبهشت ماه گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفته بود که ۹۳ درصد دریاچه ارومیه خشک شده و شوری آب آن تقریبا دو برابر میزان استاندارد شده و به حالت فوق اشباع رسیده است.

حسن عباس‌نژاد، تابستان امسال را آخرین مهلت احیای دریاچه ارومیه دانسته و خواستار عزم جدی مردم و مسئولان برای حفظ این تالاب با ارزش بین‌المللی شده بود.

کار‌شناسان محیط زیست بار‌ها نسبت به پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده‌اند.

 دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور جهان است که در سال های گذشته با بحران کم آبی رو به رو بوده و بخش عمده‌ای از آن خشک شده است.