هواپیمای شخصی؛ سرگرمی تازه ۳۰۰ میلیاردر

نویسنده
فیروزه متین

» بعد از خودروهای گران قیمت در کشور

پس از پرشدن بازارهای داخلی از خودروهای لوکس و گرانقیمت که بهای آنها بین ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیاردتومان در نوسان است، حالا نوبت به رقابت ثروتمندان نوکیسه ایرانی بر سر خرید هواپیمای شخصی رسیده که قیمت آنها بین۷۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد برآورد شده است.

اعلام پرواز تفریحی ۳۰۰ هواپیمای شخصی در ایران در حالی است که گزارش های رسمی از افزایش ضریب ۲.۵ درصدی سقوط شهروندان به زیر خط فقر حکایت دارد.

در همین باره، روزنامه “هفت صبح” در گزارشی نوشته است: “مدت زمان خیلی زیادی نیست که پای مازراتی، فراری و دیگر خودروهای لوکس به ایران باز شده و دیگر ویراژ دادن آنها در خیابان های شهرهای بزرگ ایران به هیچ وجه عجیب نیست. دیگر، خانه ها و آپارتمان هایی که نه تنها امکانات، بلکه قیمت آنها نیز همپای خانه هایی در محلات شیک شهرهای اروپا و آمریکا است، عجیب نیستند. حالا دیگر نه تنها خیابان های ایران، بلکه کم کم آسمان ایران شاهد پول های میلیونی و میلیاردی است که برخی از ایرانیان خرج «هواپیماهای شخصی» خود می کنند.شاید وسایل «چرخ دار» هیجان خود را از دست داده است و بسیاری «میلیون های» خود را خرج خرید هواپیمای شخصی در ایران می کنند. هیجان انگیزتر و تا حدی هم از مازراتی ارزانتر! موضوع دارد آنقدر در میان بخشی از ثروتمندان ایران داغ می شود که کمپانی های فیلیپینی سایت ها و صفحاتی در شبکه های اجتماعی با هدف جذب مشتری های ایرانی برای آموزش خلبانی ایجاد کرده اند.”

در این گزارش که با الهام از گزارش شبکه “فرانس ۲۴” نوشته شده، آمده: “دیگر خرید هواپیما، خرید قطعات یدکی و بیمه کردن هواپیما و یافتن تمام خدمات لازم برای هواپیمای شخصی کار سختی نیست. فقط کافی است چند صد میلیون پول اضافه در حساب بانکی تان داشته باشید و ماهانه هم البته چند میلیون برای خرج و مخارج نگهداری از این اسباب بازیهای تازه مد شده در ایران کنار بگذارید”.

 در همین باره، ایسنا نیز به نقل از یک فروشنده هواپیمای شخصی نوشته است: “هواپیمایی که کارآمد باشد و سرعت خوبی داشته باشد از ۱۰۰ هزار یورو شروع می شود که می شود حدود ۴۲۰ میلیون، ۳۰ میلیون هم خرج گمرک تان می شود، ۱۵ میلیون هم خرج حمل و نقل، تا لحظه تحویل حدود ۶۰۰ میلیون تومان برایتان خرج برمی دارد، اگر مدل های بهتر بخواهید، قیمت بالاتر می رود. این هواپیماها ساخت ایتالیا و جمهوری چک هستند، گرانترها هم ساخت آلمان.برای نگهداری هواپیما هم باید به یک فرودگاه نزدیک محل زندگی خودتان هواپیما را بسپارید که آنها آشیانه در اختیار شما می گذارند و کار نگهداری هواپیما را هم به عهده می گیرند. هزینه نگهداری هم بنا بر محل زندگی شما متفاوت است. مثلا در نزدیکترین فرودگاهی که شما اجازه سپردن هواپیمای خود را در تهران دارید که بین کرج و قزوین است حدود یک میلیون و دویست هزار تومانه ماهانه باید پرداخت کنید، فرودگاه مشهد ۹۰۰ هزار تومان، شیراز ۷۰۰ هزار تومان، تقریبا همه فرودگاه های کشور خدمات ارائه می دهند و با این هواپیما همه جای ایران می توانید بروید”.

 این فروشنده در ادامه گفته: “ما خودمان همه قطعات یدکی را نیز داریم که به شما بدهیم. روغن، لنت، ملخ و غیره که مصرف زیادی دارد همیشه داریم. اگر قطعه خاصی هم نیاز داشته باشید در آلمان سفارش می دهیم و ۵ روزه با «دی اچ ال» برای ما می فرستند. باید هواپیما را حتما بیمه کنید که آن کار را نیز مثلا بیمه آسیا انجام می دهد و البته چند بیمه دیگر که آن هم سالانه حدود ۴ میلیون خرج دارد. با هواپیماهای ما، می توانید از کیش تا تهران را حدودا ۴ ساعت و نیم با یک باک پرواز کنید، سرعت این هواپیماها بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است، ظرفیت آن نیز ۲ نفر است. ما خودمان کلاس آموزشی هم داریم که تحت نظر سازمان هواپیمایی ایران است، اگر به کلاس های فیلیپین بروید امکان دارد برای پرواز دچار مشکل شوید چون امکان دارد سازمان هواپیمایی گواهینامه آنها را به رسمیت نشناسد اما ما زیر نظر سازمان هواپیمایی کار می کنیم. هم آموزش در ایران داریم هم اگر مایل باشید شما را به ترکیه اعزام می کنیم تا آنجا آموزش ببینید ولی دلیلی نیست، ایران بهتر است. دوره آموزش خلبانی هم حدود ۱۱ میلیون خرج دارد. ۶۰ ساعت تئوری و ۴۰ ساعت هم باید آموزش عملی ببینید، خرج آن تقریبا ساعتی ۲۵۰ هزار تومان است. تا حالا ۲۰۰ عدد از این هواپیماها در ایران فروخته شده و هیچ اتفاقی نیفتاده است. البته من فروشنده همه آنها نبوده ام اما نشان می دهد امنیت این هواپیماها تا چه حد زیاد است. پرواز با هواپیما هم با توجه به قیمت سوخت، ساعتی حدود ۲۰۰ هزار تومان خرج برمی دارد. این تحریم ها هم مشکلی در کار ما ایجاد نکرده است. هواپیما را از آلمان سوار کانتینر می کنیم و کاملا قانونی و بدون هیچ مشکلی آن را به ایران وارد می کنیم.”

 سایت انتخاب نیز با اشاره به رونق بازار هواپیمای شخصی می نویسد: “با یک حساب سرانگشتی می توان حساب کرد با خرید یک هواپیما با قیمت متوسط، گرفتن گواهینامه در اولین امتحان و بدون گرفتن کلاس اضافه و تنها ۵۰ ساعت پرواز طی یک سال و نگهداری هواپیما در فرودگاه تهران، یک هواپیمای شخصی در سال اول دست کم حدود ۶۵۰ میلیون تومان خرج برمی دارد”.

 در همین حال، یعقوب انتصاری نایب رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران از تاسیس چند شرکت به منظور توسعه‌ هوانوردی عمومی در کشور خبر داده و به ایسنا گفته است: “تاکنون چندین شرکت با سهم ۵۹ درصد دولتی و ۴۱ درصد خصوصی تاسیس شده تا به صورت تخصصی روی برنامه‌ی توسعه‌ی هوانوردی عمومی در کشور و ساخت هواپیماهای دو تا ۱۹ نفره کار کنند. این شرکتها همچنین روی تدوین قوانین و فرهنگ‌سازی در حوزه‌ی هوانوردی عمومی و مواردی مانند ایرتاکسی، گردشگری هوایی، ایجاد کلوب های هوانوردی در کلاس‌های فوق سبک، اسپورت و سبک نیز کار خواهند کرد”.

او افوده است: “باید ظرف پنج سال سه هزار و ۵۰۰ فروند هواپیمای کوچک در کلاس‌های دو تا ۱۹ نفره در ایران به صورت داخلی‌سازی یا با مشارکت خارجی ساخته شود. همچنین بخشی از این نیاز را نیز می‌توان از خارج خریداری کرد. در این بین شرکت‌های خصوصی می‌توانند با مشارکت شرکت‌های خارجی اقدام به ساخت این نوع هواپیماها کنند. همچنین قرار است شرکتهای لیزینگ برای خرید قسطی هواپیماهای شخصی در کشور تاسیس شوند. ایجاد زیرساختهایی مانند فرودگاه‌ها و بانک‌ها به سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی با هم نیاز دارد”.

او درباره تعداد و قیمت هواپیماهای شخصی در کشور نیز گفته است: “قیمت هواپیماهای دو نفره حدود ۹۰ میلیون تومان، ‌هواپیماهای چهار نفره بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، هواپیماهای ۶ تا ۸ نفره بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان و هواپیماهای ۱۲ تا ۱۹ نفره بین ۱.۵ تا ۴ میلیارد تومان است که اینها هم‌سطح قیمت‌های جهانی هستند. هم اکنون ۳۰۰ فروند هواپیمای شخصی در ایران وجود دارد که امیدواریم هر چه بیشتر شوند”.

هم اکنون سایت های متعددی در ایران به تبلیغ و فروش هواپیمای شخصی مشغول اند. در یک نمونه، یک سایت اینترنتی به نام “خلبانان ایران”، با انتشار تصاویری از هواپیماهای شخصی قابل فروش خود، خدمات خود را چنین اعلام کرده است: ”خرید و فروش هواپیماهای شخصی ( با نمایندگی انحصاری شرکت های سازنده انواع هواپیماهای شخصی از اروپا)، امکان پرواز به نقاط مختلف کشور توسط هواپیمای شخصی، تعمیر و نگهداری انواع هواپیماهای شخصی توسط مجرب ترین گروه های فنی و تامین قطعات و لوازم اصلی مورد نیاز در کمترین زمان توسط نمایندگان انحصاری در داخل کشور”.

گفتنی ست، آسمان ایران در کنترل و تحت حراست نیروهای نظامی و مشخصا سپاه پاسداران قرار دارد و بر اساس گفته برخی آگاهان، هیچ نهادی به غیر از سپاه و ارتش قادر به فروش هواپیمای شخصی، آموزش خلبانی و صدور مجوز پرواز و… نیست.