وثیقه 300 میلیونی برای سهیل آصفی

نویسنده

soheilasefi557.jpg

پریسا حاتمی

پس از گذشت 54 روز از بازداشت سهیل آصفی، روزنامه‌نگار مستقل مقیم تهران و همکار “روز آنلاین” در بند امنیتی 209 زندان اوین، قرار بازداشت وی به وثیقه تبدیل شد. بنا به اعلام منابع خبری، آصفی به بند عمومی 350 اوین منتقل شده است و تا زمان تامین این وثیقه در این بند خواهد ماند. با این حال تاکنون دادسرای انقلاب از اعلام رسمی تبدیل قرار سهیل آصفی خودداری کرده است.

میزان وثیقه سهیل آصفی “300 میلیون تومان” تعیین شده است که در مقایسه با وثیقه متهمانی همچون علی شاکری و کیان تاج بخش که در روزهای اخیر آزاد شده‌اند، رقم بسیار زیادی به نظر می‌رسد و هنوز مشخص نیست آیا خانواده وی از عهده تامین آن برخواهند آمد یا خیر. برای دو متهم مذکور که بنا به اتهامات امنیتی بازداشت شده بودند، “100 میلیون تومان” تعیین شده بود، با این حال آزادی تاج بخش به علت ناتوانی از تامین این میزان وثیقه، یک هفته به تاخیر افتاد. پیش از این هم برای حسین موسویان، عضو تیم قبلی مذاکراته هسته‌ای، که سایت‌های اصولگرا وی را به “جاسوسی هسته‌ای” متهم کرده‌اند، “200 میلیون تومان” وثیقه تعیین شده بود.

برای فرشاد قربانپور، روزنامه‌نگار دیگر مقیم تهران که تقریبا همزمان با سهیل آصفی بازداشت شده بود نیز وثیقه‌ای 200 میلیون تومانی تعیین شده بود که خانواده وی تا چند روز از تامین آن برنیامدند و به همین علت وی در بازداشت ماند تا پس از کاهش مبلغ وثیقه از سوی دادسرا، امکان آزادی وی فراهم شد.

سهیل آصفی در 13 مرداد ماه از سوی شعبه 2 بازپرسی ویژه امنیت دادسرای انقلاب اسلامی بازداشت شد. ماموران این دادسرا سه روز قبل، یعنی در 10 مرداد، به منزل وی مراجعه کرده و با اعلام حکم تفتیش منزل، به بازرسی و ضبط کیس کامپیوتر، لوازم کار، دفترچه تلفن ها، آرشیو مجلات، نوارها، نامه های خصوصی، پاسپورت و برخی لوازم شخصی وی کرده بودند. در همان روز به آصفی اعلام شده بود که در روز 13 مرداد باید به دادسرای انقلاب مراجعه کند. در همان روزها با فرشاد قربانپور و مسعود باستانی نیز رفتار مشابهی صورت گرفت.

آصفی از آن روز تا امروز در بند 209 زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد و هنوز هیچ جزییاتی درباره اتهام وی و مدارک این اتهام مشخص نشده است. در تمام طول بازداشت، وی هیچ ملاقاتی با اعضای خانواده و یا وکیل خود نداشته و تنها چند بار توانسته با خانواده تماس تلفنی برقرار کند. به گفته مادر سهیل آصفی، “در طول بازداشت سهیل، تنها دو‌بار پدر وی برای سوال و جواب به زندان فراخوانده شده که در آنجا توانسته سهیل را از دور ببیند.”

اینها همه در حالی بود که هیچ خبری از تفهیم اتهام به سهیل آصفی نبود، به طوری که ناصر زرافشان، وکیل وی به خبرگزاری آفتاب گفت: “در پرونده علیه وی چیزی وجود ندارد. تا آنجا که ما اطلاع یافته‌ایم او برای اقرار درباره برخی از مسائل در زندان به سر می‌‌برد!”

ناهید خیرابی، مادر سهیل آصفی، تاکنون برای پیگیری وضعیت وی با مهدی کروبی رئیس مجلس ششم دیدار کرده و با رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت‌وگو کرده است. اما از این تلاش‌ها هیچ نتیجه ملموسی عاید نشد، تا آنکه وی اوایل هفته گذشته خبر داد سعید مرتضوی، دادستان تهران، به وی وعده رسیدگی به وضعیت سهیل آصفی را داده است.

این در حالی بود که در روز 26 شهریور، مدت قرار بازداشت موقت به پایان می‌رسید و خانواده سهیل آصفی امیدوار بودند که این قرار به وثیقه تبدیل شود. اما تا چند روز خبری از تغییر قرار و تعیین وثیقه نشد، تا آنکه مادر سهیل آصفی در روز دوشنبه 2 مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری آفتاب، با اشاره به نامه قبلی خود به آیت الله شاهرودی رییس قوه قضاییه، بار دیگر از این مقام رسمی قضایی درخواست کرد “دستور عاجل و اکید برای رسیدگی به پرونده سهیل آصفی را صادر فرمایند.”

وی همچنین به خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که نسبت به وضعیت سلامتی فرزندش نگران است و افزود: “سهیل در تماسی که با پدرش داشته، عنوان کرده که دچار سر گیجه است و افت فشار دارد. به همین جهت ما نسبت به وضعیت جسمی وی نگران هستیم زیرا او پیش از این هم در تماس‌های خود گفته بود که به صورت انفرادی نگهداری می‌شود.”

اکنون مبلغ300 میلیون تومان برای وثیقه سهیل آصفی درحالی به خانواده وی اعلام شده است که این رقم در مقایسه با موارد مشابه، بسیار سنگین و فراتر از حد متعارف و رویه قضایی به نظر می‌رسد و احتمالا خانواده این روزنامه‌نگار بازداشت شده نیز از تامین این وثیقه سنگین اظهار ناتوانی می‌کنند و باید او تا تصمیم مقامات قضایی برای کاهش آن، باز هم در زندان بماند.