شکار مخالفان با 30000 جاسوس

نویسنده

» گزارش وایرد از فعالیت وزارت اطلاعات ایران

رابرت بکوزن

در بهمن 1388 جاسوسان ایرانی مهمترین فرد تحت تعقیب خود را زیر نظر داشتند. عبدالمالک ریگی، از رهبران گروهای مسلح سنی، متهم به قتل یکی از افراد سپاه ایران و انجام یک سری حملات تروریستی در مرز پاکستان بود. بعد از اینکه ریگی با پروازی تبلیغاتی به مقصد دبی از مرز هوایی ایران گذر کرد، ماموران اطلاعات ایران ظاهر شده و به هواپیما دستور فرود دادند و ریگی را دستگیر کردند. او چندی بعد اعدام شد.

این تنها یک نمونه از ماموریت هایی است که طی چند سال اخیر توسط وزارت حفاظت و اطلاعات ایران به انجام رسیده است. بنا به گزارش شاخه تحقیقاتی فدرال در کتابخانه کنگره آمریکا “در بین وزارتخانه های ایرانی بخش اطلاعات و جاسوسی قدرتمند ترین و پرحمایت ترین وزارتخانه به شمار میرود.”

این گزارش، تهیه شده توسط بیل گرتز، از وجود ارتش قدرتمند 30 هزار نفری جاسوسی، یعنی قوی ترین عامل اطلاعاتی و جاسوسی در خاورمیانه، خبر می دهد. وزارت اطلاعات عامل اصلی دستگیری و کشتن معترضان سیاسی ایران است.

باید توجه داشت که سیستم وزارت اطلاعات با نیروی قدس که بر طبق مدل سازمان سیا و با نیروهای انقلابی گارد ویژه کار می کند تفاوت دارد. بنا بر این گزارش خبری، این وزارتخانه نهادی داخلی است که مخالفان رژیم را در داخل و خارج کشور شناسایی می کند و در حال حاضر تحت نظر حیدر مصلحی اداره میشود. مصلحی از طرف دولت آمریکا برای “اعمال شکنجه فیزیکی، روانی و جنسی” بر زندانیان سیاسی مجرم شناخته شده است. درعوض نیروی قدس عموما مسئول “عملیات برون مرزی خرابکارانه، ترور، و جاسوسی است.”

این گزارش نگاه دقیقی به تاریخچه و سازماندهی وزارت اطلاعات دارد. با اینکه وزارت اطلاعات بعد از انقلاب اسلامی ایران به وجود آمد، ولی ریشه های این نهاد به حکومت استبدادی محمدرضا شاه پهلوی برمی گردد. شاه که با کودتای سازمان سیا به قدرت رسیده بود نیروی پلیس مخفی ساواک را بنا نهاد. این نهاد وظیفه جاسوسی، دستگیری و به قتل رساندن مخالفان رژیم را به عهده داشت. هرچند ساواک بسیاری از مخالفان رژیم شاه را به قتل رساند و زندانی کرد، ولی نهایتا نتوانست از حکومت شاه محافظت کند و انقلاب سال 1357، جمهوری اسلامی ایران را به روی کار آورد.

بعد از انقلاب، رئیس ساواک، ارتشبد حسن پاکروان، اعدام شد. ولی دولت جدید به یک نهاد مرکزی جاسوسی احتیاج داشت. با حمله و اشغال خاک ایران توسط عراق و نیاز ایران به شناسایی جاسوسان عراقی، این نیاز به یک موضوع ضروری تبدیل گشت. راه حل این مشکل با قول بخشش به تعدادی از مامورین سابق ساواک و تشکیل وزارت اطلاعات تحت نظر مستقیم آیت الله خمینی پیدا شد. تکنیک های ساواک در مقابله با مخالفان حکومت در خارج و داخل کشور، از جمله ترور دیگراندیشان موثر واقع شد.

بر اساس این گزارش، مهمترین گروه تحت نظر وزارت اطلاعات گروه مجاهدین خلق است. این گروه که به تازگی موفق شد از لیست گروه های تروریستی بیرون بیاید دارای هواداران اندکی در داخل ایران است.

به نظر می رسد اگر جاسوسان رژیم قرار باشد از چیزی احساس خطر کنند، باید از مردم ایران بترسند.

منبع: وایرد. 7 ژانویه