31 سال و 4 ماه حبس برای شش جوان

نویسنده
فریاد نیک پور

» صدور احکام سنگین در کردستان

منابع خبری و حقوق بشری محلی در استان کردستان خبر از صدور حکم سی و یک سال و چهار ماه حبس برای شش جوان  18 تا 26  ساله دادند. این افراد به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد برانداز از ماه ها پیش در زندان تحت فشار و شکنجه هستند.

طبق خبرهای منتشر شده، دادگاه انقلاب استان کردستان دو روز پیش حکم حبس پنج جوان کرد را صادر کرد. بهمن سیدی 20 ساله، هوشیار احمدی 19 ساله، سیوان رحیمی 20 ساله و سیروان محمدی 26 ساله هر کدام به اتهام تبلیغ علیه نظام و همکاری با یکی از احزاب کرد، به تحمل شش سال حبس محکوم شده اند.این دادگاه همچنین جهانبش احمدی را نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و چهار ماه حبس محکوم کرد.

این پنج جوان همگی اهل یکی از روستاهای توابع سنندج هستند که از سه ماه پیش در زندان بسر می برند.

جلسه رسیدگی به اتهامات وارده به این افراد دو هفته پیش در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج بدون حضور وکیل برگزار شد. در تنها جلسه رسیدگی به اتهامات این پنج تن، قاضی پرونده آنان را متهم به محاربه کرده بود، اما هیچ یک از آنان چنین اتهامی را نپذیرفته بود. این افراد تا زمان برگزاری دادگاه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه برای پذیرفتن اتهام محاربه تحت فشار و شکنجه بودند.

گفتنی است این پنج نفر بعد از پایان جلسه دادگاه، به دلیل نپذیرفتن اتهامات مطرح شده از سوی قاضی پرونده دوباره به بازداشتگاه سپاه منتقل شدند.آن هم در حالیکه خانواده های آنان پیش از برگزاری دادگاه از شکنجه و آزار و اذیت فرزندان شان در این بازداشت گاه اطلاعات سپاه سنندج خبر داده بودند.

از سوی دیگر در مریوان جوان دیگری بنام ابوبکر هژبری، بعد از تحمل 10 ماه حبس، به اتهام همکاری با گروه پژاک به شش سال زندان محکوم شد. وی طی ده ماه گذشته جهت اخذ اعتراف چندین بار به اطلاعات سپاه کرمانشاه انتقال یافته بود.

گفتنی است این فرد نیز در تنها جلسه رسیدگی به اتهامات وارده که بدون حضور وکیل برگزار شد، از پذیرفتن اتهام محاربه سرباز زد. وی هم کنون در زندان مرکزی مریوان در بدترین شرایط جمسی بسر می برد و از هرگونه ملاقات و تماس با خانواده اش محروم است.