تعداد روزنامه نگاران زندانی به 32 رسید

شهرام رفیع زاده
شهرام رفیع زاده

» ادامه بازداشت انبوه فعالان سیاسی و اجتماعی

موج بازداشت چهرهای سیاسی، روزنامه نگاران، دانشجویان و مردم معترض که از نیمه شب جمعه 22 خرداد همزمان با کودتای انتخاباتی در ایرن آغاز شد با بازداشت محسن میردامادی دبیر کل، محسن صفایی فراهانی رییس اجرایی، علی مزروعی عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، ژیلا بنی یعقوب و بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، و عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت در  روزهای شنبه و یک شنبه تداوم یافت.

این در حالی است که نیروی انتظامی با انتشار اطلاعیه ای در خبرگزاری ها به طور رسمی از بازداشت 457 نفر از مدرم معترض تهران در روز شنبه خبر داد.

نیروی انتظامی معترضان را “اغتشاشگر” نامیده و اتهام آن ها را آسیب رساندن به اموال عمومی ذکر کرد.

همزمان در پی بازداشت ده‌ها تن از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و بی اطلاعی خانواده‌ های بازداشت ‌شدگان، فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی روز یک شنبه با ارسال نامه ای خطاب به رییس قوه قضائیه خواستار ملاقات با بازداشت شدگان روزهای اخیر شد.

در نامه فراکسیون اقلیت مجلس به آیت الله محمود هاشمی شاهرودی با اشاره به اینکه “دستگیری‌های گسترده و عمدتا بدون محمل قضائی این روزها سبب نگرانی جامعه و خانواده بازداشت‌شدگان شده” تاکید شده: “تعداد این افراد، ‌نحوه بازداشت، محل نگهداری و شیوه برخورد با آن ها‌ و مواردی از این دست همه نامعلوم هستند.”

نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت مجلس در این نامه خطاب به هاشمی شاهرودی نوشتند: “ما نمایندگان ملت خواهان آن هستیم تا در راستای ایفای عهد نمایندگی اطمینان یابیم در این روند موازین قانونی رعایت می‌شود.”

فراکسیون اقلیت مجلس از  رییس قوه قضائیه خواست تا “زمینه بازدید تعدادی از نمایندگان از محل نگهداری زندانیان و ملاقات با آن ها فراهم آید تا بتوانیم در جو ملتهب فعلی به جامعه و خانواده‌هایشان آرامش و اطمینان دهیم که حقوق این افراد مراعات شده و روند کارها طبق موازین قانونی و شرعی است.”

 

بازداشت رهبران احزاب اصلاح طلب

سایت نوروز روز یک شنبه و به دنبال یک روز بی خبری از سرنوشت دبیر کل حزب مسارکت از بازداشت میردامادی و صفایی فراهانی خبر داد و اضافه کرد که محسن میردامادی عصر روز شنبه 30 خرداد از سوی افراد ناشناس برای دومین بار در یک هفته اخیر بازداشت شده است.

دبیرکل حزب مشارکت هفته پیش  با آغاز اعتراضات به نتایج اعلام شده انتخابات به همراه شماری دیگر از اعضای ارشد حزب مشارکت بازداشت شده بود اما 24 ساعت بعد آزاد شد. همسر محسن میردامادی شنبه شب به روز گفته بود که وی پس از خروج صبح شنبه از خانه اش  ناپدید شده و احتمالا بازداشت شده است.

محسن صفایی فراهانی از دیگر اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت نیز ظهر شنبه 30 خرداد در محل کارش بازداشت شد.

مصطفی تاج زاده، عبدالله رمضان زاده، سعید حجاریان، علی مزروعی، علی تاجرنیا، شهاب الدین طباطبائی از دیگر اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت نیز در یک هفته اخیر بازداشت شده اند. سعید نورمحمدی و علی تقی پور دو عضو دیگر حزب مشارکت نیز در بازداشت به سر می برند.

سازمان مجاهدین انقلاب دیگر حزب اصلاح طلب حامی میر حسین موسوی نیز یک شنبه 31 خرداد اعلام کرد که در جریان دستگیری های گسترده اخیر 7 نفر از اعضای این سازمان بازداشت شده اند.

بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده هر دو عضو شورای مرکزی، جواد امام و مجید نیری عضو شورای شاخه تهران، محسن باستانی و مهرداد بال افکن هر دو از اعضای شاخه اصفهان سازمان مجاهدین انقلاب، و حجت اسماعیلی از دیگر اعضای مجاهدین انقلاب هستند که بازداشت شده اند.

سایت های نزدیک به فعالان سیاسی ملی-مذهبی نیز از مفقود شدن هادی احتظاظی در همدان خبر داده و افزودند که وی سه روز است که از خانه خارج شده و مراجعه نکرده و خانواده اش به شدت نگران هستند.

روزنامه دولتی ایران صبح یک شنبه خبر بازداشت فائزه هاشمی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی به همراه دخترش، و نیز همسر، دختر و خواهرزن حسین مرعشی در تهران خبر داد اما عصر یک شنبه بی بی سی فارسی گزارش داد که فائزه هاشمی بعد از 24 ساعت آزاد شده است.

 

بازداشت فعالان دانشجویی

از سوی دیگر  شماری از فعالان دانشجویی که در انتخابات اخیر در ستاد های انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی فعالیت می کردند در 24 ساعت گذشته بازداشت شدند.

عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت و مسئول ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی بنابر اعلام فعالان حقوق بشر در ایران طی ساعات پایانی یک شنبه پس از یورش نیروهای امنیتی به دفتر ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی در میدان ونک بازداشت شد.

تعدادی از فعالان شاخه  دانشجویی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و از جمله مسئول آن علی وفقی نیز در شبانه روز گذشته بازداشت شدند.

احسان باکری، حمزه غالبی، سعید نیکخواه، همایی، فتاحی، و ذاکری در تهران و رضا ارجینی، جلال بهرامی، صادق رسولی، احد رضایی، باقر فتحعلی بیگی، منصور وفا از اعضای ستاد دانشجویی میرحسین موسوی در  زنجان از بازداشت شدگان هستند.

 

بازداشت بیست روزنامه نگار در یک هفته

شنبه شب ماموران امنیتی با هجوم به خانه ژیلا بنی یعقوب و همسرش بهمن احمدی امویی این زوج روزنامه نگار را بازداشت کردند. ماموران پیش از انتقال این زوج روزنامه نگار به بازداشتگاهی نامعلوم خانه آنها تفتیش کرده و برخی از لوازم شخصی آن ها را توقیف کردند.

بهمن احمدی امویی روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی است و ژیلا بنی یعقوب نیز روزنامه نگار و فعال حقوق زنان است.

پیشتر ساعت 2 بامداد شنبه نیز ماموران امنیتی در تهران محمد قوچانی روزنامه نگار و سردبیر روزنامه اعتماد ملی را در خانه اش بازداشت کردند. مجتبی پورمحسن روزنامه نگار و وبلاگ نویس و سردبیر روزنامه گیلان امروز در استان گیلان نیز در رشت بازداشت و کامپیوتر و برخی از لوازم شخصیش از سوی ماموران اطلاعاتی توقیف شد.

عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز  یازده روزنامه نگار دیگری هستند که از 23 خرداد و یک روز پس از آغاز اعتراضات به تقلب در انتخابات از سوی ماموران امنیتی در تهران بازداشت شده اند.

روح اله شهسوار در مشهد، و ماشالله حیدر زاده، حمیده ماحوزی، امان الله شجاعی، حسین شکوهی در بوشهر از جمله دیگر بازداشت شدگان یک هفته اخیر هستند که.  سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که با بازداشت روزنامه نگاران در هفته اخیر ایران در کنار چین به بزرگترین زندان روزنامه نگاران دنیا تبدیل شده است.

با بازداشت ژیلا بنی یعقوب و همسرش بهمن احمدی امویی شمار روزنامه نگاران بازداشت شده در یک هفته اخیر به 20 نفر رسید و در مجموع 32 روزنامه نگار در ایران زندانی شده اند.

 

بازداشت در بیمارستان

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران شنبه شب با انتشار بیانیه ای از بازداشت زخمی های راهپمیایی 30 خرداد در بیمارستان ها خبر داد.

در این بیانیه آمده است که روز شنبه “تعداد بسیار زیادی از مردم ایران در حالی که تلاش می کردند تجمع مسالمت آمیزی برگزار کنند توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و مجروح شدند و مجروحینی که به بیمارستان منتقل شده بودند در برخی از بیمارستان ها بازداشت شدند.”

هادی قائمی سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد وضعیت مجروحین گفت: “بازداشت مردمی که خواستار حقوق تضمین شده خود در قانون اساسی ایران و قوانین بین المللی هستند و توسط نیروهای امنیتی زخمی شده اند، بسیار اسف بار است و این بی حرمتی کامل دولت به جان مردم ایران است.”

کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین اعلام کرد اطلاعاتی در دست دارد که روز ۲۹ خرداد ماه به پرسنل و پزشکان بیمارستان ها دستور داده شده بود که فهرست زخمی ها را گزارش کنند و بسیاری از افرادی که به شدت مجروح شده و در وضعیت بحرانی هستند، بخاطر ترس از بازداشت، به دنبال راه های مختلف درمان فوری هستند و برخی نیز ممکن است به سفارت های خارجی مراجعه کنند.

این نهاد بین المللی که برای بهبود حقوق بشر در ایران تلاش می کند از دولت ایران خواست تا  در مورد تعداد افرادی که در جریان این تجمع کشته و مجروح شده اند، پاسخگویی کامل و شفافی ارائه کند و  از مداخله در کار مراکز درمانی و بهداشتی شدیدا خودداری کند.

بنابر اعلام کمپین بین المللی حقوق بشر بسیاری از سیاستمداران مخالف، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگارانی که در طول روزهای اخیر بازداشت شده اند به زندان اوین منتقل شده اند و امکان ارتباط زندان اوین تهران با بیرون قطع شده است.

به گفته هادی قائمی “قطع ارتباط زندانیان اوین با دوستان و اقوام به معنای این است که همه در زندان اوین در یک بازداشت واقعی دولتی بدون ارتباط با دنیای خارج قرار دارن د، و این خود به این معناست که همه آنها در خطر شدید شکنجه دولتی هستند.”