آمارهای انتخاباتی از 34 تا 63 در صد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یک انتخابات و چندین آمار

با گذشت بیش از 24 ساعت از زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم، تکلیف بسیاری از حوزه‌های رأی‌گیری مشخص و اسامی راه یافتگان جدید پارلمان نهم جمهوری‌اسلامی اعلام شده؛در میان این اسامی 110 نماینده، بی نشان و “مستقل” هم حضور دارند که در هیچ لیست مشهوری نبوده اند. این در حالی است که طیف‌های مختلف اصول‌گرا در انتخابات –ـ که بنا به گفته مهدوی کنی، به 13 شاخه مختلف تقسیم شده بودند ـ– مدعی پیروزی جریان متبوع خود در انتخابات هستند. از سوی دیگرسایت رسمی وزارت کشور، آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات مجلس نهم را حذف کرده است. این اقدام وزارت کشور پس از آن صورت گرفت که میان آمارهای ارائه شده توسط مسوولان درباره انتخابات تناقضات فراوانی یافت شد. مصطفی محمدنجار، خبر از مشارکت ۶۴ درصدی در انتخابات داد و رئیس ستاد انتخابات از حضور ۳۴ درصدی؛و این تنها آمار متناقضی نبود که مسئولان دادند.

تاکنون بیش از 200 تن از نمایندگان پارلمان نهم مشخص شده‌اند و در تعداد اندکی از شهرها انتخابات به دور دوم کشیده شده است. رقابت اصلی در این انتخابات میان جبهه متحد اصول‌گرایان ـ– با رهبری مهدوی‌کنی –ـ و جبهه پایداری ـ– با رهبری مصباح‌یزدی ـ– بود.

در میان افرادی که تاکنون نام آن‌ها به عنوان نمایندگان جدید مشخص شده، حدود 110 تن نه در لیست جبهه پایداری و نه در لیست جبهه متحد اصول‌گرایان قرار نداشته‌اند.

در این میان خبرآن‌لاین، رسانه نزدیک به علی لاریجانی، نوشته است که “جبهه متحد اصولگرایان بیشترین سهم را از نامزد های پیروز در انتخابات دارد”.

 این سایت، با اشاره به کاندیداهای این دو جریان اضافه کرده است: “فقط در 6 مورد نامزد اختصاصی جبهه پایداری در استانهایی که آنان نامزدی معرفی کرده اند، پیروز شده اند و در 90 مورد نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان یا چهره‌هایی که جبهه پایداری درباره آنها نظر موافق داشته است، در بررسی نهایی این گزارش در ردیف نامزدهای مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان قرار گرفته اند. مبنای این تقسیم بندی از این جهت بوده است که جبهه متحد اصولگرایان ابتدا نامزدهای مورد حمایت خود را در استانهای مختلف معرفی کرد”.

سایت رجانیوز، از حامیان جبهه پایداری اما مدعی شده است که “ تاکنون حدود 60 نفر از کاندیداهای جبهه پایداری به مجلس راه یافته‌اند”.

رجانیوز ویژگی این دوره از انتخابات را “پیروزی کاندیداهای جبهه پایداری و همچنین کاندیداهای مستقل” دانسته و افزوده: “یکی دیگر از ویژگی‌های مهم منتخبان مجلس نهم، تغییر گسترده نسبت به مجلس هشتم به‌ویژه در حوزه‌های انتخابیه کوچک و تک رأی و دو رأی است که می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای بر نارضایتی از عملکرد مجلس هشتم ارزیابی شود”.

رجانیوز درباره انتخابات تهران نوشته است: “در میان 55 نفر اول، پنج نفر از کاندیدای مشترک جبهه پایداری و متحد، 23 نفر از کاندیداهای لیست جبهه پایداری، 23 نفر از لیست جبهه متحد، 2 نفر از لیست منتقدین دولت و دو نفر از لیست خانه کارگر و یک نفر از لیست حامیان ولایت حضور دارند”.

با این حال روزنامه دنیای اقتصاد، در گزارشی نوشت که “جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری به عنوان دو رقیب اصلی انتخابات روز جمعه، تاکنون تنها توانسته‌اند حدود 90 کرسی مجلس نهم را به خود اختصاص دهند و نزدیک 110 صندلی سبز بهارستان به گروه‌های دیگر، نامزدهای مستقل و افراد خارج از این دو لیست رسیده است”.

این گزارش افزوده است: “در واقع تنها 88 کاندیدای راه یافته به مجلس متعلق به لیست جبهه متحد اصولگرایان بوده و 44 نماینده هم از لیست جبهه پایداری وارد مجلس شده‌اند که البته در این میان 40 نفر عضو هر دو لیست بوده‌اند”.

در این میان گروهی از نیروهای نزدیک به اصلاح‌طلبان که با عنوان “جبهه مردم سالاری” وارد انتخابات شده بودند نیز سهم خود را در مجلس دارند. البته در این لیست علاوه بر برخی از افراد منتسب به اصلاح‌طلبان، نام برخی از اصول‌گرایان نیز قرار داشت.

کاندیداهای دیگر فهرست‌های انتخاباتی نظیر صدای ملت (منتقدین دولت)، جبهه توحید و عدالت (حامیان دولت و منسوب به مشایی)، افراد مستقل و احتمالا کاندیداهای بی‌نام و نشان “جریان انحرافی”، دیگر کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داده‌اند.

برخی از اصول‌گرایان در روزهای گذشته هشدار داده‌اند که جریان انحرافی تلاش گسترده‌ای را برای حضور کاندیداهای شهرستانی درمجلس به خرج داده تا بتواند150 کرسی مجلس را از آن خود کند؛ جریانی بدون تابلو و بدون فهرست که احتمالا با چراغ خاموش وارد مجلس خواهد شد.

 

یک انتخابات و این همه آمار

همزمان سایت رسمی وزارت کشور جمهوری اسلامی، آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات مجلس نهم را حذف کرده است. این اقدام وزارت کشور پس از آن صورت گرفت که میان آمارهای ارائه شده توسط مسوولان درباره انتخابات تناقضات فراوانی یافت شد.

مصطفی محمدنجار، پیش از این تعداد واجدین شرایط در انتخابات مجلس نهم را حدود ۴۸ میلیون نفر اعلام کرده بود. وی پس از انتخابات میزان مشارکت در انتخابات را حدود 26 میلیون نفر اعلام و درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات را نیز کمی بیش از 62 درصد اعلام کرد. این در حالی است که حتی با توجه به آمار نجار، میزان شرکت در انتخابات حدود 54 درصد بوده و نه 62 درصد؛ به دنبال یافتن همین تناقضات بود که سایت وزارت کشور اقدام به حذف تعداد مشارکت‌کنندگان در انتخابات کرد.

پیش از این هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از انداختن رای خود به صندوق، ابراز امیدواری کرده بود که رای مردم درست و بدون دست‌کاری خوانده شود: “انشاء الله نتیجه انتخابات همانی باشد که مردم می‌خواهند و همان رایی باشد که به صندوق می اندازند. اگر نتیجه همانی باشد که مردم در صندوق می اندازند انشاء الله مجلس خوبی خواهیم داشت”.

 پیش از این هم ابهامات زیادی درباره آمار ارائه شده از سوی وزیر کشور درباره واجدین شرایط در انتخابات مطرح شده و برخی اعلام کرده بودند که میزان واجدین شرایط رای دادن در انتخابات حدود 53 میلیون نفر است.

از سوی دیگر، صولت مرتضوی، رییس ستاد انتخابات کشور، در یک برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت کنندگان در انتخابات، درصد حاضران در انتخابات را 34 اعلام کرد. وی لحظاتی بعد، اعلام کرد که میزان شرکت‌کنندگان 64.4 درصد بوده، در حالی که وزیر کشور خبر از مشارکت 64.2 درصدی در انتخابات داده بود.

خبرگزاری ایلنا نیز نوشت که در ارائه آمار آرای کاندیداهای مجلس در شهر تهران، در ظهر روز گذشته، آرای 14 نفر از نامزدها نسبت به آرایی که صبح روز گذشته اعلام شده بود، کاهش یافته است.

این‌ها اما تنها تناقضات مطرح شده درباره انتخابات مجلس نهم نیست. سایت بازتاب امروز، در مطلبی با اشاره به کاهش دو میلیونی تعداد رای‌دهندگان در دو استان تهران و البرز، نوشته است: “بر این اساس، آمار رسمی استانداری البرز، تعداد واجدین شرایط در این استان با توجه به آخرین آمار سازمان‌های قانونی یک میلیون و 345 هزار نفر است. تمدن استاندار تهران هم عنوان می کند تعداد واجدین شرایط استان تهران حدود 5 میلیون نفر هست… تعداد واجدین این محدوده جغرافیایی در سال 90 بر اساس امار وزارت کشور معادل 6 میلیون و 345 هزار نفر است… حال آن که بر اساس آمار وزارت کشور در همین محدوده جغرافیایی در سال 88 تعداد واجدین شرایط معادل۸٬۷۹۶٬۴۶۶ نفر بوده است”.

این خبر البته ساعاتی بعد با فشار نیروهای امنیتی از این سایت حذف شد.

در همین حال خبرگزاری مهر، خبری را منتشر کرده بود که براساس آن از 373 هزار ایلامی واجد شرایط 380 هزار رای جمع آوری شده بود. این خبرگزاری ساعاتی بعد خبر خود را اصلاح کرد و نوشت که نرخ مشارکت در این منطقه 76 درصد است، آنهم در حالیکه خبرگزاری فارس نرخ مشارکت در ایلام را 87 درصد اعلام کرده بود.

در همین حال، در بسیاری از حوزه‌ها نرخ مشارکت مردم در انتخابات بیش از صد در صد اعلام شده است. برخی از این حوزه‌های انتخاباتی، جزء مناطقی هستند که هرگز این نرخ مشارکت را تجربه نکرده بودند. از سوی دیگر در آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور، تنها آرای صحیح اعلام شده و خبری از مجموع آرا و آرای باطله منتشر نشده است.

مخالفان نیز اعلام کرده‌اند که جمهوری‌اسلامی در ارائه آمار حاضران در انتخابات “دروغ” می‌گوید. اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، در این‌باره گفته است: “میزان مشارکت در این انتخابات نیز از قبل مشخص شده بود تا ادعای رکوردشکنی های متوالی، البته در کنار رکوردهای مربوط به فساد، اختلاس، بی کاری، جرایم اجتماعی، نرخ ارز و غیره ادامه یابد”.

در همین حال، سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی به بسیاری از خبرنگاران خارجی اجازه حضور در تهران و پوشش انتخابات را نداده است.

اویوان واتسون، خبرنگار سی ان ان، روز گذشته در صفحه توییتر خود نوشت که خبرنگاران خارجی را بر اتوبوسی سوار کرده و آن‌ها را به حوزه‌های مشخصی می‌برند.به گفته وی به خبرنگاران اجازه آزادانه تردد در خیابان‌ها داده نشده و او این فضا را تاکنون در جایی ندیده است.

 

درگیری های انتخاباتی

در دو روز گذشته اخبار مختلفی نیز از درگیری در نقاط مختلف کشور در اعتراض به نتایج انتخابات منتشر شده است.

در شهرستان تویسرکان، جابه‌جایی ناگهانی کاندیداهایی که واجد شرایط برای حضور در مرحله دوم انتخابات شده بودند، باعث اعتراض هواداران نامزدها شده است. برخی روزنامه‌نگاران می‌گویند که در این شهر، میزان خرید و فروش رای بالا بوده است.

در شهرستان آمل نیز، پس از اعلام نتایج انتخابات، میان هواداران کاندیداها درگیری به وجود آمده است. کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات اعلام کرده که برخی از صندوق‌های رای باید باطل شوند. وی گفته است که از زندان آمل – با جمعیت حدود 900 نفر – بیش از 1500 رای جمع‌آوری شده است.

یک ناظر سیاسی اهل خوزستان نیز درباره جو انتخاباتی این استان نوشت که در شهرهای بزرگ‌تر این استان، نظیر اهواز و آبادان، عملا شور انتخاباتی در شهر وجود نداشته است.

در حوزه انتخابیه گرمسار نیز، پروین احمدی نژاد خواهر محمود احمدی‌نژاد، نسبت به تقلب در انتخابات اعتراض کرد.

بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور، پس از شمارش آرا در حوزه انتخابیه گرمسار غلامرضا کاتب با 16228 رای نفر اول و پروین احمدی نژاد با 15500 رای نفر دوم شد.

پروین احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی مدعی شد که “در روز و شب برگزاری انتخابات در حوزه گرمسار، تخلفات انتخاباتی از سوی برخی نامزدهای این حوزه مشاهده شد که این امر خلاف قانون بوده و بنده اعتراض خودم را نسبت به این موضوع تسلیم مسئولین برگزاری انتخابات خواهم کرد.”

پیش از این یک روزنامه‌نگار از رشت، به “روز” گفته بود که “خرید و فروش رای، چندبار رای دادن و انواع تخلف‌ها” در انتخابات وجود داشته است. وی مدعی شده که خود چهار بار در این انتخابات شرکت کرده و رای داده است.