۳۵ میلیون نامه را شخصا می‌خوانم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادعای تازه‌ی احمدی‌نژاد

در حالی که مدیرکل ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌‌جمهوری٬ پیش‌تر خبر از آن داده بود که تاکنون در سفرهای استانی دولت٬ بیش از ۳۵ میلیون نامه از مردم دریافت شده محمود احمدی‌نژاد گفته است که شخصاً نامه‌های مردمی را دریافت می‌کند، می‌خواند و دستور می‌دهد.

این چندمین بار است که احمدی‌نژاد اعلام می‌کند خود شخصا پاسخگوی نامه‌های مردم است. وی پیش از این نیز از آن دسته از افراد که برای رسیدگی به مشکلات مختلف خود نامه نوشته اند خواسته بود که نامه های خود را با نام و نشانی و شماره دقیق به دست همکاران او برسانند و به آنها قول داده بود که شخصا به نامه ها رسیدگی خواهد کرد: “خودم همه نامه ها را می خوانم و به آنها پاسخ خواهم داد و همه تلاشم را برای حل مشکلات شما انجام خواهم داد”.

تعداد نامه‌هایی که تاکنون برای هیئت دولت ارسال شده٬ بیش از ۳۰ میلیون است. این مطلبی است که چندی پیش رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری گفته بود: “۳۰ میلیون نامه، پیامک و ایمیل در سه دوره سفر رئیس جمهور به استانها و شهرهای مختلف کشور جمع آوری شده است.”

وی افزوده بود که: “به ۷۴ درصد نامه ها جواب دادیم که این رقم در رسیدگی به نامه های مردمی، آمار قابل قبولی است.”

پیش از این٬ دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت کشور نیز از مردم خواسته بود در فرمهای از پیش آماده، با احمدی‌نژاد نامه نگاری کنند.

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی٬ پیرامون ادعاهای دولت درباره پاسخ به نامه‌ها٬ نوشته بود: “با فرض این که خواندن هر کدام از این نامه ها یک دقیقه وقت نیاز داشته باشد، ۵۸۳هزار و ۳۳۳ساعت از وقت دولت تا به حال صرف خواندن نامه ها شده که معادل ۲۴هزار و ۳۰۵ شبانه روز است. اگرچه تعداد زیادی از همکاران رئیس جمهور در مطالعه و پاسخگویی به نامه ها به وی کمک می کنند اما اگر قرار باشد یک نفر همه این نامه ها را مطالعه کند، باید بیش از ۶۶ سال به طور شبانه روزی و بدون حتی یک دقیقه وقفه، مشغول خواندن نامه باشد”.

این خبرگزاری نزدیک به سازمان تبلیغات اسلامی٬‌ ادامه داده بود: “نامه نگاری برای شخص رئیس جمهور، سنتی است که در دولت نهم بیشتر از همه دولت های گذشته باب شد؛ آنقدر که وزارت کشور بالاخره تصمیم گرفت این وضعیت را ساماندهی کند و در آخرین ماه های سال گذشته فرم های مخصوصی طراحی کرد و در اختیار ستاد ارتباط مردمی هر شهرستان گذاشت تا مردم درخواست های خود را فقط از طریق آنها به دست رئیس جمهور برسانند. البته شرط رسیدن این نامه ها به احمدی نژاد، پر کردن آنها زیر نظر کارشناسان و نماینده های ستاد بود”.

به گزارش مهر، به نقل از مدیرکل ارتباط مردمی نهاد ریاست جمهوری “۴۰درصد از این نامه ها مربوط به مشکلات معیشتی مردم است، ۲۰درصد به مشکلات بیکاری مربوط می شود، ۱۵درصد درباره مشکلات بانکی و درخواست تسهیلات است و ۲۵ درصد باقی‌مانده مشکلات مسکن و دارو و درمان را مطرح می کند”.

عادل محمدیان که در یک نشست مطبوعاتی صحبت می کرد، گفت: “۲۵ درصد از این نامه ها به دستگاه هایی مثل قوه قضائیه مربوط بود که در اختیار آنها گذاشته شد و ۷۵ درصد باقی مانده مطالعه و به همه آنها رسیدگی شده است”.

منتقدان احمدی نژاد معتقدند یکی از سیاست‌های تبلیغاتی او در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که باعث پیروزی اش شد، “عوام گرایی” در طرح شعارهای انتخاباتی بود؛ موضوعی که از سوی حامیان او “سیاست مردم گرا” نامیده شده است.

این سیاست در طول چهارساله نخست و دوره کنونی تکیه احمدی‌نژاد بر دولت در بسیاری حوزه‌ها نمود یافته و از تاکید مداوم بر شعار “آوردن درآمد نفتی بر سفره‌های مردم”، تا استفاده از عبارات و کلمات غیرمتعارف از منظر عرف دیپلماتیک در سخنرانی‌ها را در بر گرفته است؛ همچنین تظاهر به ملی گرایی و تاکید بر نمادهای تاریخی ایران و سرانجام طرح هدفمندی یارانه‌ها موجب شد منتقدان، سیاست‌های او را قبل هر چیز “پوپولیستی و مردم فریب” بخوانند.

در این میان اما موضوع نامه نگاری مردم و تاکید‌های ‌گاه و بیگاه احمدی‌نژاد بر این نکته، از دید منتقدان تلاشی برای بدست آوردن جایگاه از دست رفته در میان حامیانش تعبیر شده است.

ناصر ناصری، مدیر دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری، در آبانماه سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری ایسنا از هزاران نامه‌ای گفته بود که مردم در آن، از احمدی‌نژاد تقاضای “مساعدت مالی” کرده‌اند. در پاسخ نیز هزاران هدیه از طرف احمدی‌نژاد برای مردم فرستاده شده که به گفته ناصری، “مبلغ آن، برای هر تقاضا متفاوت بود.”

 تاکید مجدد احمدی‌نژاد بر پاسخ گویی مستقیم به نامه ‌های مردمی در حالی صورت می‌گیرد که خانواده بسیاری از معترضان زندانی در طول سه سال گذشته می‌گویند رئیس دولت به هیچ یک از نامه‌های آن‌ها پاسخ نگفته است.