۳۵ روز اعتصاب در زندان تبریز

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه با لطیف حسنی مطرح شد

لطیف حسنی، زندانی آذربایجانی محبوس در زندان تبریز که از حدود یک ماه پیش در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده، در شرایطی وارد سی و پنجمین روز اعتصاب خود شده که به گفته خانواده‌اش بیماری قلبی او تشدید شده و به شدت کاهش وزن پیدا کرده است.

اعظم پیرولی همسر لطیف حسنی به روز می‌گوید او از روز ۲۸ اردیبهشت ماه در اعتراض به نقض حقوق زندانیان، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در زندانها و محرومیت از حق مرخصی و نگهداری در محل سکونت خانواده دست به اعتصاب غذا زده است.

به گفته خانم پیرولی، همسرش در آخرین تماس تلفنی از زندان تبریز گفته پس از آنکه سرانجام چند روز پیش به دنبال افزایش شدید تپش قلب و  وخامت حال جسمانی او را به بهداری زندان منتقل کرده‌اند متوجه شده که حدود ۱۷ کیلو کاهش وزن داشته است.

لطیف حسنی که از اعضای اصلی تشکیل “یئنی گوماح” موسوم به “جنبش نوبیداری ملی آذربایجان جنوبی” است در ماه‌های پایانی سال ۹۱ بازداشت شد. او به همراه چهار نفر دیگر به دلیل تشکیل و عضویت در این گروه، متهم به “تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام” و به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

محمود فضلی، آیت مهرعلی‌بیگلو، بهنود قلی‌زاده و شهرام راد‌‌مهر به همراه لطیف حسنی پس از بازداشت، چند ماه در زندان رجایی شهر کرج نگهداری شدند و سپس برخی از آنها به زندان تبریز منتقل و برخی دیگر مانند آیت مهر علی‌بیگلو به مجددا از تبریز به زندان اوین تهران منتقل شدند.

ماه گذشته آیت مهر علی‌بیگلو نیز در اعتراض به وضعیت نگهداری و عدم رسیدگی به تقاضای انتقال به شهرستان جلفا، محرومیت از مرخصی و همچنین ایجاد مشکل برای خانواده به مدت ۳۷ روز دست به اعتصاب غذا زده بود.

اعظم پیرولی به روز می‌گوید: “همسرم امروز شنبه،۳۱ خرداماه، وارد سی و پنجمین روز اعتصاب غذای خود شده و مسئولان زندان نیز تا کنون به هیچ یک از مطالبات او پاسخ نداده‌اند.”

یکی از مطالبات اصلی لطیف حسنی در اعتصاب غذای اخیر، رعایت حقوق زندانیان سیاسی مانند حق نگهداری در شهر محل سکونت و استفاده از حق مرخصی و مداوا است.

خانواده این زندانی سیاسی در حال حاضر ساکن شهرستان کرج هستند و برای ملاقات فرزندشان باید به تبریز بروند.

اعظم پیرولی، خود از بیماری کمر رنج می‌ برد و پدر و مادر آقای حسنی هم به علت کهولت سن قادر به پیمودن این مسافت نیستند. او می‌افزاید در مدت زمان زندان، تنها دو بار توانسته با همسرش ملاقات کند.

آخرین ملاقات آنها همزمان با هفدهمین روز اعتصاب غذای لطیف حسنی به صورت کابینی در زندان تبریز انجام شده و وضعیت او در این ملاقات به لحاظ جسمانی وخیم بوده است.

لطیف حسنی به اتهامی که اینک به آن محکوم شده بار دیگر در ۸۹ بازداشت و۹ ماه[ ۲ ماه در انفرادی و ۷ ماه در بند عمومی] در زندان تبریز به سر می برد.

این زندانی سیاسی به گفته همسرش دو ماه پس از آزادی از اولین بازداشت، دچار عارضه قلبی شده؛ عارضه‌ای که طبق نظر پزشک معالج او احتمالا در نتیجه اثرات شکنجه در زندان رخ داده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در یکی از گزارش های خود از صدور احکام سنگین برای لطیف حسنی و چهار زندانی دیگر آذربایجانی انتقاد کرده بود.