کمپین حمایت از بسیجی ۳۵ میلیاردی در فیس بوک

نویسنده
نازنین کامدار

» نماینده مجلس: زنجانی همه ما را سر کار گذاشته

یک هفته پس از اعلام شناسایی رابطان و واسطه های بابک زنجانی در زندان که موجب شده بودند او بتواند کسب و کار خود را از داخل زندان هدایت کند، یک نماینده عضو کمیته بررسی پرونده وی در مجلس از “زندگی راحت” او در زندان و “طلبکار بودن” اش خبر داده و در عین حال فاش کرده که در پرونده وی پای چهار تن از وزرای کابینه محمود احمدی در میان است.

این اظهارات در حالی است که بیژن نامدار زنگنه نیز دیروز در تازه ترین اظهارات خود درباره این “بسیجی اقتصادی” بار دیگر اعلام کرداو در حال دست به سر کردن نظام است و البته دارایی های وی در داخل کشور نیز کفاف بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی اش را نمی دهد.

امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی به سایت انتخاب گفته است: “زنجانی همچنان همه را بازی داده و هیچ پیشنهاد و راه حلی برای حل و فصل پرونده ارائه نمی کند. پرونده بابک زنجانی فعلا پیشرفت محسوسی نداشته و او هر روز برگ جدیدی رو کرده و کار خود را از زندان انجام می دهد. در نظر داریم که در کمیسیون، مسئولان را احضار کرده و از آنها بخواهیم توضیح دهند که چرا پرونده بگونه ای پیش می رود که تنها به منافع ملی ضربه خورده و چیزی عاید مردم نمی شود. زنجانی ۱۳ هزار میلیارد تومان بالا کشیده است، حالا شما حساب کنید سودش در این اوضاع چقدر است و چقدر به کشور و مردم ضربه خورده است. زنجانی ۱۳ پرونده تخلف مالی داشته و شناسنامه جعلی استفاده می کرده است، متاسفانه باوجود این تخلفات بازهم نفت را در اختیار او قرار می داده اند”.

او همچنین با اشاره به اینکه “پای مسئولان دولت احمدی نژاد در پرونده زنجانی گیر است” افزوده: “سه یا چهار وزیر و مسئول دولت احمدی نژاد از جمله وزیر دارایی، رئیس بانک مرکزی و وزیر نفت در این مسئله درگیر بوده و باید پاسخگو باشند. اعلام شده است که ۱۰ تن از عوامل زنجانی دستگیر شده اند، این نشان می دهد که او از ما جلوتر است. این مسائل حکایت از آن دارد که زنجانی در شرایط مساعدی کارها، اختلاس ها و کاسبی اش را بدون هیچ مانعی مدیریت کرده و ادامه می دهد. ارتباط با ده نفر در زندان توسط زنجانی نشان می دهد که او در شرایطی مساعد و خوبی زندگی می کند”.

او درباره احتمال بازگرداندن اموال عمومی در اختیار زنجانی نیز معتقد است: “۹۰ درصد اموال زنجانی در خارج از کشور است و او چیزی در ایران ندارد که ما به آن دلخوش باشیم، در واقع ۱۰ درصد اموالی که در ایران دارد صاحب دیگری نیز دارد. زنجانی شرکت های بزرگ خود را نیز به نام افراد دیگری کرده و مدیرعاملان آنها اشخاص دیگری هستند، با همین ترفند توانسته کاری کند که نتوانیم این شرکت ها را مصادره کنیم. زنجانی همه را سرکار گذاشته و هیچ راه حلی ارائه نکرده و حتی طلبکار هم شده و می گوید، من از دولت طلبکارم. در مملکت ما بابک زنجانی ها زیادند، متاسفانه یک سر تمام اختلاس ها، خرابکاری و فسادها به بانک ها می رسد، چراکه نگاه اقتصادی راه انداخته و با گرفتن پول مردم کار دیگری می کنند”.

سخنان این نماینده مجلس البته جنبه های دیگری از جمله “وجود رابط های گسترده زنجانی در شبکه های اجتماعی و تلاش برای قهرمان سازی از او” نیز دارد؛اظهاراتی که به شکلی بسیار مختصر و سربسته همزمان با سخنان محسنی اژه ای منتشر شده که گفته: “متهم پرونده نفتی موفق شده بود در مدت بازداشت از طریق اقدامات ناصحیح، اطلاعاتی را به بیرون زندان منتقل کند. خوشبختانه پیغام های داده شده و واسطه ها و افرادی که آنها را دریافت کرده بودند، شناسایی شدند”.

این اظهارات در حالی است که پیش ترامیر عباس سلطانی از بازداشت تیم رابطین زنجانی خبر داده و گفته بود: “بیشتر رابط‌های بابک زنجانی شناسایی شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند اما او جنبش سراسری راه‌انداخته است. درواقع برای تبرئه خودش یک سری افراد را خریده است که از او بخصوص در شبکه‌های اجتماعی حمایت و از مسئولان انتقاد می‌کنند”.

با وجود ادعای بازداشت تیم رسانه ای بابک زنجانی که در صفحات شبکه های اجتماعی فعالیت می کردند، روز گذشته صفحه کمپین حمایت از بابک زنجانی در فیس بوک که نزدیک به ۴۰۰ عضو دارد کماکان فعال بود و درباره اقدامات خیرخواهانه او مطلب به روز می کرد.

در همین حال، صفحه شخصی او در فیس بوک هم که بیش از ۳۵ هزار عضو دارد تا هفته گذشته به روز بوده و آخرین مطلب آن واکنش به سخنان اخیر شمس اردکانی است که ماجرای قتل بانکدار مرتبط با زنجانی در مالزی را فاش کرده بود.

در همین حال مسئله بدهی های وی کماکان از سوی وزارت نفت پیگیری می شود هرچند وزیر نفت هم معتقد است با دارایی های او در ایران نمی توان بدهی هایش را جبران کرد.

زنگه دیروز در اینباره گفته است: “در این زمینه همکاری‌هایی با قوه قضاییه انجام شده، اما میزان دارایی بابک زنجانی نسبت به بدهی‌هایی که به دولت دارد بسیار کمتر است. هنوز نمی‌توانیم چه میزان از این بدهی‌ها وصول شده است و باید ارزیابی صورت بگیرد، اما این رقم بسیار کم است”.

گفتنیست، بابک زنجانی یک دلال نفتی در زمان دولت محمود احمدی نژاد است که نام اش در کنار نام فاضل لاریجانی، برادر روسای قوه قضاییه و مقننه حکومت اسلامی، در جلسه علنی مجلس و با افشاگری محمود احمدی نژاد بر سر زبان ها افتاد. او مدتها پس از افشای نام و روشن شدن ارتباطات اش با عوامل سپاه و حتی عوامل سرکوب اعتراضات سال ۸۸، آزادانه به توسعه فعالیت های اقتصادی اش مشغول بود اما پس از مدتی به دلایل نامشخص تصمیم به بازداشت وی گرفته شد. او هم اکنون در بازداشت به سر می برد اما برخی نمایندگان معتقدند که مافیای پشت پرده حامی او، از وی حمایت می کند و نمی گذارد که وی اموال عمومی ای را که بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان بر آورد شده است به خزانه بازگرداند.