اینترپل درپی دستگیری 4 عضو حزب الله

نویسنده
نیما فرح آبادی

» اجرای حکمی که خامنه ای آن را مردود دانست

برخی منابع خبری خاورمیانه گزارش کرده اند که سازمان پلیس بین الملل (اینترپل)، دستور دستگیری 4 عضو جنبش مقاومت اسلامی لبنان، حزب‌الله، را در خصوص پرونده ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق این کشور صادر کرده است. این مسئله خشم حزب الله و اصلی ترین حامی آن یعنی جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری دستور دستگیری این چهار عضو حزب الله لبنان را به اینترپل داده است و مقامات اینترپل نیز از دولت لبنان خواسته‌اند این چهار تن را تحویل دهد.

این افراد از سوی یک دادگاه بین المللی زیر نظر سازمان ملل متحد، متهم اند که در ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان دست داشته‌اند. پایگاه خبری “مدیا لاین” در این خصوص خبر داده که این متهمان احتمالا لبنان را تاکنون ترک کرده‌اند.

 این چهار تن عبارتند از حسن العنیسی، سلیم عیاش، اسد صبرا و مصطفی بدرالدین که فرد آخر برادر همسر عماد مغنیه، ارشدترین فرمانده نظامی حزب‌الله است که در سال ۲۰۰۸ در دمشق ترور شد.

بر اساس حکم اولیه صادر شده از دادگاه، این افراد برنامه‌ریزی و اجرای عملیات ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ را بر عهده داشتند که طی آن یک تن تی‌ان‌تی منفجر شد و به قتل حریری و ۲۱ نفر دیگر انجامید.

حزب‌الله لبنان بارها تاکید کرده است که این دادگاه را ساخته اسرائیل و آمریکا می‌داند و هیچ‌یک از اعضای خود را به دادگاه مزبور تحویل نخواهد داد.

 

نصرالله: نمی توانند متهمان را دستگیر کنند

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله شنبه دوم ژوئیه در یک سخنرانی تلویزیونی، تمام آنچه را که از طرف دادگاه بین‌المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری اعلام شده رد و تاکید کرد که امکان بازداشت اعضای حزب‌الله که نامشان به عنوان مظنون در این پرونده ذکر شده، وجود ندارد.

او گفت: “احکامی که از این دادگاه صادر می شود از نظر ما کاملا آمریکایی و اسرائیلی است و بر همین اساس آن را رد می کنیم. همه اتهام ها واحکام باطل را رد می کنیم و آن را علیه مقاومت وظلم علیه افراد شریف این امت می دانیم.”

نصرالله افزود: “نمی توانند متهمان را توقیف کنند چه 30 روز مهلت بدهند چه 60 روز یا 30 سال یال 300 سال.”

دادگاه بین المللی تروررفیق حریری به لبنان 30 روزمهلت داده است تا متهمان را تحویل دهد ویا اینکه اعلام کند از تحویل آنها عاجز است.

حسن نصرالله در سخنرانی‌اش به اسامی این  افراداشاره‌ای نکرد اما آنها را “مجاهد” خواند و تاکید کرد: “برخی از آنها در مقاومت علیه اشغالگران سابقه ای طولانی و قدیمی دارند.”

او که در این پیام دادگاه را به فساد وسیاسی کاری تهدید کرده بود این بار با آرامش وخونسردی سخن گفت تا از واکنش مخالفان جلوگیری کند.

نصرالله گفت: “اغلب کسانی که برای تحقیق درمساله ترورحریری برای همکاری با دادگاه فراخوانده شده بودند قاتل، توطئه گر، جاسوس و وابسته به دستگاه امنیت آمریکا هستند.”

همزمان با پیام رهبر حزب الله مدارکی ارائه شد که حسن نصرالله آن را نشانه فساد بازپرسان و افراد مرتبط با پرونده ترور حریری دانست.

یکی از این اشخاص، فردی به نام رابرت بییر از مأموران سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا)و از چهره‌های مشهور رسانه‌ای در زمینه مسائل اطلاعاتی و امنیتی در جهان است.

او همچنین خطاب به گروه‌های لبنانی مخالف حزب‌الله گفت که از هر گونه فعالیت که بخواهد دولت نجیب میقاتی را زیر فشار قرار دهد، خودداری کنند چرا که نه تنها دولت میقاتی، بلکه هیچ دولت دیگری قادر به بازداشت اعضای حزب‌‌الله نیست.

 

واکنش جمهوری اسلامی: هر حکمی باشد مردود است

حزب‌الله در دولت کنونی لبنان، که هنوز به شکل رسمی و نهایی کار خود را شروع نکرده، اکثریت اعضای کابینه را در اختیاردارد. پس از اعمال فشار حزب‌الله در پی اختلافاتی که بر سر دادگاه بین‌المللی ایجاد شده بود، دولت سعد حریری در ۱۲ ژانویه گذشته سقوط کرد و نجیب میقاتی به عنوان نخست‌وزیر جدید مامور تشکیل دولت شد.

پس از اعلام نخست‌وزیری میقاتی، انتخاب وزرا به مدت پنج ماه به تاخیر افتاد تا سرانجام با تغییر موازنه سیاسی در داخل لبنان و تبدیل حزب‌الله و هم‌پیمانانش به اکثریت، اعضای دولت معرفی شدند؛ اما از دو هفته قبل تاکنون تصمیم‌گیری بر سر بیانیه کاری دولت باعث شده تا بار دیگر آغاز فعالیت رسمی دولت به تاخیر بیافتد.

جمهوری اسلامی که اصلی ترین حامی حزب الله لبنان شناخته می شود نیز تاکنون بارها تاکید کرده که نتیجه دادگاه بین المللی را نخواهد پذیرفت.

آیت‌الله خامنه‌ای، بلندپایه ترین مقام جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۰ دسامبر گذشته در دیدار با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر گفت : “ایران نتیجه‌ی دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری را به هیچوجه نخواهد پذیرفت.”

آیت‌الله خامنه‌ای افزود: “این دادگاه، دادگاهی فرمایشی است که هر حکمی بدهد، مردود است و امیدواریم طرفهای تأثیرگذار و دخیل در لبنان، براساس عقل و حکمت عمل کنند تا این موضوع به یک مشکل تبدیل نشود.”

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جریان سفر اخیرش به جمهوری آذربایجان با اشاره به حکم “یک دادگاه علیه برخی نیروهای حزب‌الله لبنان” گفت حکم یک “دادگاه سیاسی بی‌آبرو” که توسط آمریکائی‌ها هدایت می‌شود، اهمیتی ندارد.

به گفته او، جمهوری اسلامی از مدتها قبل اطلاع داشت که فرستاده آمریکا به لبنان تلاش دارد تا دولت نجیب میقاتی شکل نگیرد؛ او قصد داشت شرایط را آشفته کند. اما با تیزهوشی رهبران سیاسی لبنان از جمله سیدحسن نصرالله، میقاتی و نبیه بری، فرستاده آمریکا نتوانست به اهداف خود برسد.

لاریجانی گفت: “آمریکایی‌ها در این قضیه و شیطنتی که انجام داده‌اند از رهبران لبنان سیلی خورده‌اند لذا داستانی فراهم کرده‌اند. این دادگاه بی‌آبرو هم حزب‌الله را متهم کرد اما کسی به این مسئله اهمیت نداد چرا که این دادگاه آن‌قدر بار سیاسی داشت که روشن بود موضوع اتهام‌زنی به هیچ وجه درست نیست.”

لاریجانی اتهام‌زنی به حزب‌الله لبنان را در پرونده ترور رفیق حریری ابزاری برای اعمال فشار به مقاومت دانست و گفت: “ملت لبنان به مسئله آگاه هستند و این‌گونه شیوه‌های آمریکایی و رشوه‌های آنها در منطقه نمی‌تواند مشکلات ایالات متحده را حل کند.”