۴ هزار اتوبوس و بیمه مجانی برای نماز خامنه‌ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» دانشگاه تهران به جای مصلی

مسئول ستاد نماز عید فطر از اختصاص ۴ هزار دستگاه اتوبوس، خطوط مترو و بیمه برای شرکت کنندگان در نماز روز عید فطر که به امامت علی خامنه ای برگزار خواهد شد، خبر داد. حجت الاسلام سید یدالله شیرمردی در نشست خبری دیروز خود گفت که تمام این خدمات به طور رایگان در اختیار نمازگزاران قرار خواهد گرفت. در صورت رویت هلال ماه شوال، نماز عید فطر صبح روز یکشنبه هفته آینده در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

به گفته مسئول ستاد نماز عید فطر، درهای دانشگاه تهران رأس ساعت ۳۰:۵ بعد از نماز صبح باز خواهد شد و ایستگاه‌های مترو از‌‌ همان ساعت مردم را به دانشگاه منتقل می‌کنند.

شیرمردی افزود که برنامه‌ها از ساعت ۷ صبح آغاز می‌شود و همچنین ۴ هزار دستگاه اتوبوس از میادین و مساجد آماده جابجایی ایاب و ذهاب رایگان نمازگزاران است.

رهبر جمهوری اسلامی از ساعت ۳۰:۸ صبح نماز را آغاز می‌کند و به گفته مسئول ستاد نماز عید فطر، از رأس ساعت ۷صبح برنامه با تلاوت قرآن و مداحی یکی از مداحان کشور آغاز خواهد شد.

شیرمردی همچنین با اشاره به آماده بودن خطوط “بی.آر.تی” در روز عید به مردم توصیه کرد که حتی الامکان برای رسیدن به نماز عید از مترو استفاده کنند.

مسئول ستاد نماز عید فطر گفت که با وجود آنکه پارکینگ برای خودروهای شخصی مهیا است اما توصیه ما به مردم این است که برای عدم ایجاد ترافیک از آوردن خودرو پرهیز کنند.

او همچنین از آماده بودن ۱۰ کمیته برای خدمت رسانی به نمازگزاران و بیمه مجانی برای آن‌ها خبر داد.

شیرمردی پیشبینی کرد که حدود ۲ میلیون نفر در نماز روز عید فطر به امامت علی خامنه ای شرکت کنند. وی توضیحی درباره میزان هزینه مالی این برنامه عظیم نداد اما با بیان اینکه “دشمنان خیال می‌کنند تهران غربزده شده” گفت: ما شاهد خواهیم بود در روز عید فطر سنت رسول‌الله جاری خواهد شد.

اشاره مسئول ستاد نماز عید فطر به “غربزده” شدن تهران چندی پیش توسط فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ مورد تاکید قرار گرفته بود.

سردار محسن کاظمینی اوایل ماه امرداد از “عملیات های راهبردی” سپاه علیه “زندگی غربی” در تهران خبر داده بود.

 

به یاد آذربایجان

حجت الاسلام شیرمردی در کنفرانس خبری دیروز خود همچنین گفت که نماز عید فطر با گرامیداشت یاد کشته شدگان زلزله آذربایجان شرقی برپا خواهد شد.

چند زلزله و پس لرزه شدید که روز شنبه این هفته مناطقی وسیع در شمال غربی کشور با مرکزیت استان آذربایجان شرقی را لرزاند، به کشته شدن ادست کم ۳۰۰ نفر و مجروح شدن هزاران تن منجر شد.

بی تفاوتی صدا و سیما در ساعات اولیه وقوع زلزله نسبت به انتشار اخبار و گزارش های مربوط و پوشش ندادن روزنامه های نزدیک به حکومت مانند رسالت و کیهان به این اخبار، با واکنش منفی تعداد زیادی از مردم و کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد.

علاوه بر این، نه رهبر جمهوری اسلامی و نه رئیس جمهور هیچکدام تا ۲۴ ساعت پس از حادثه که به یک فاجعه ملی در ایران تبدیل شده بود، اقدام به صدور پیام تسلیت نکردند. این در حالی بود که هم خامنه‌ای و هم احمدی‌نژاد فردای زلزله، سخنرانی عمومی داشتند اما در این سخنرانی‌های جداگانه نیز هیچ اشاره‌ای به وقوع زلزله در کشور نداشتند.

این چهارمین سال پیاپی است که نماز عید فطر به امامت رهبر جمهوری اسلامی به جای مصلی در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. پیش از این مصلی تهران یا مصلی امام خمینی برای سال‌ها میزبان خامنه‌ای و نمازگزاران عید فطر بود اما از سال ۱۳۸۸ شهرداری تهران اعلام کرد که به دلیل ادامه عملیات ساختمانی، نماز فطر آن سال در مصلی برگزار نخواهد شد.

در آن هنگام برخی از منتقدان گفتند که فضای وسیع مصلی تهران باعث زیر سئوال رفتن
آمار رسمی و حکومتی از شرکت کنندگان در نماز خواهد شد که مسئولان حکومتی آن را میلیون ها نفر اعلام می کنند. در حالیکه فضای دانشگاه تهران و خیابان های اطراف آن به علت محدود بودن، قابلیت تبلیغی بیشتری دارد.

همچنین گفته شد که انتقال محل برگزاری نماز عید فطر از مصلی به دانشگاه تهران در سال ۸۸ امکان بیشتری برای سازماندهی نیروهای وابسته به حکومت و مقابله با تظاهرات اعتراضی جنبش سبز در مرکز تهران به آنها خواهد داد.

تنها چند روز پیش از عید فطر سال ۸۸ و در جریان راهپیمایی روز قدس تعداد زیادی از معترضان با استفاده از نمادهای سبزرنگ و سردادن شعارهای ضد دولتی، برای نخستین بار در سه دهه اخیر این تظاهرات حکومتی را با چالش مواجه کردند.

از آن سال تاکنون، سیدعلی خامنه ای نماز عید فطر را مجددا در مصلی دانشگاه تهران که محل برگزاری نماز جمعه پایتخت است، برگزار می کند.

عید فطر بزرگترین عید مسلمانان است و نماز این روز در صبح نخستین روز ماه قمری شوال که اولین روز پس از پایان ماه رمضان به شمار می آید اقامه می شود.