شاکی : چرا مرتضوی هنوز ۴ محافظ دارد؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

کهریزک، پرونده تامین اجتماعی، شکایت فاضل لاریجانی و شکایت وکلای عباس پالیزدار ۴ پرونده مفتوح علیه سعید مرتضوی در قوه قضائیه است؛ ۴ پرونده ای که هرچند شامل همه موارد تخلفات دادستان سابق تهران و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی نمی شود اما او را در جایگاه متهم به دادگاه کشانده اند. علیرضا دقیقی، حقوقدان و وکیل دادگستری، یکی از شاکیان سعید مرتضوی است که در خصوص عملکرد سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی و به گفته خود او حیف و میل و جابجایی اموال این سازمان از او شکایت کرده است. آقای دقیقی هفته گذشته و پس از حضور سعید مرتضوی در دادسرا هم از او به شورای امنیت کشور شکایت کرده است. او پیشتر شکایت دیگری از مرتضوی به اتهام افشای اسناد محرمانه مطرح کرده بود. در همین زمینه رفته ام سراغ علیرضا دقیقی تا از او سئوال کنم روند پی گیری و رسیدگی به این شکایت ها و پرونده ها به چه شکلی است و این همه شکایت و پرونده علیه سعید مرتضوی تاکنون به چه نتیجه ای رسیده؟

 

آقای دقیقی شما هفته گذشته از سعید مرتضوی به شورای امنیت کشور شکایت کردید، قضیه چه بود؟

هفته گذشته که ایشان به دادسرا احضار شده بود با تعداد زیادی محافظ و بادی گارد آمد و هنگام ورود هم سلاح و وسایل خود را تحویل ندادند که این برخلاف مقررات و قانون بود. شورای امنیت کشور بر اساس ماده ۲ این اختیار را دارد که برای تامین امنیت مقامات و شخصیت ها برای آنها محافظ در نظر بگیرد. اینکه چنین ضرورتی الان درباره اقای مرتضوی است مورد سئوال است و من درخواست کرده ام تجدیدنظر شود.

 

چه پاسخی به این شکایت شما داده شده؟

آقای مرتضوی دیگر سمتی ندارد و من در خواست کرده ام در این موضوع تجدیدنظر شود که هنوز پاسخی به ما داده نشده.

 

شما در خصوص پرونده سازمان تامین اجتماعی هم از آقای مرتضوی شکایت کرده اید، رسیدگی به چه صورتی است؟

من از محتوای تحقیقات مقدماتی معذور هستم و نمی توانم اظهارنظر کنم. ولی از سازمان تامین اجتماعی که خود من هم به عنوان بیمه گذار عضو این سازمان هستم اموالی جابجا شده که در جهت اهداف سازمان نبوده. من از رئیس سازمان شکایت کردم که در دادسرا باید رسیدگی شود.

 

منظورتان از جابجایی اموال، بحث بابک زنجانی است که در گزارش هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی هم آمده؟

بله بابک زنجانی را اصلا خودشان در ویژه نامه عملکرد سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۱ تحت عنوان خورشید نوشته اند که به بابک زنجانی این چیزها واگذار یا پرداخت شده و داستان اش آنجا است.

 

قضیه شکاست شما درباره اسناد محرمانه چیست؟

من در جریان رسیدگی ها دیدم که اسنادی در دست داشت که اسناد محرمانه دولتی است و شکایت کردم که ایشان الان دارای سمت نیست و چطور این اسناد محرمانه دست ایشان است.

 

این شکایت به کجا رسید؟

در حال رسیدگی است چون می دانید که به لحاظ بحث تعدد و تکرار جرم، اتهامات باید همزمان رسیدگی و پرونده ها تجمیع شود تا طرف نتواند از زیر کارها در برود و هم اینکه آرای درستی صادر و همه جانبه رسیدگی شود.

 

الان شما چند شکایت مطرح کرده اید علیه آقای مرتضوی. در پرنده پالیزدار هم هستید؟

آقای پالیزدار، آقای عطار و آقای همدانی در آن پرونده شاکی هستند که من وکیل آقای عطار هستم در آن پرونده. در پرونده تامین اجتماعی اما خود من شکایت کرده ام به خاطر حیف و میل اموال تامین اجتماعی. درباره اسناد محرمانه هم من شکایت کرده ام.

 

هنوز هیچ کدام از این پرونده ها به مرحله صدور کیفرخواست نرسیده؟

این کار خیلی مهم و سنگینی است. کسی که در مقام مهم قضایی قرار داشته طبعا قدرت بسیاری را به خودش جذب کرده و افرادی دور و بر او بوده اند و این مقام باری دارد به هر حال. همین که دارد به این مساله رسیدگی می شود خیلی خوب است. ما اصلا نمی توانستیم این آقا را زیارت کنیم ولی الان به عنوان متهم با یک وضعیت خاصی می آمد و برگه ها را به ما نشان می داد و می گفت من خیلی زحمت کشیده ام در دوران صدارتم در سازمان تامین اجتماعی و… یک نفر که قاضی باشد یا دادستان و تعلیق شود نشان می دهد که سیستم قضایی دارد یک چیزهایی از خودش نشان می دهد و این خیلی خوب است.

همین که ما درباره محافظان عکس العمل نشان دادیم و سیستم قضایی حساس شده که کوتاهی چه کسی بوده خیلی خوب است. صرف نظر از اینکه ما به نتیجه ای که می خواهیم برسیم یا نرسیم، ایرادهای ساختاری است که هیچ وقت، وقت نداشته ایم این ایرادها را درست بکنیم. و این بحث دیگری است. ولی اینکه الان سیستم دارد رسیدگی می کند خوب است. البته ما نباید عجله کنیم که همه چیز همزمان و درست باشد و با مرحله ایده آل فاصله داریم. اینقدر این موضوع در بدنه دارای شاخه های متعدد است که شاید کارشناسی که می خواهد رسیدگی کند هم نتواند جمع کند. در رسیدگی به پرونده های مهم و مال افرادی که صاحب قدرت و نفوذ هستند مثل میم ر یا همین آقا که افراد عادی نبودند افرادی بودند در پست و مقام و آگاه به مسائل سیاسی و حقوقی و نقاط ضعف و نقاط قوت سیستم را هم می دانند اگر سیستم قضایی که رسیدگی می کند ما بگوییم زود باش زود باش درست نیست و به نتیجه نمی رسیم.

همین که یک فردی که اصلا نمی شد او را دید و در مقامی بود الان من جرات می کنم علیه او شکایت کنم، جرات می کنم از شورای امنیت کشور بخواهم درباره او تجدیدنظر کند و… مهم است. مجموعه می خواهد خود را ترمیم کند و افراد را به حاکمیت نچسباند و این برای من مهم است.

 

چطور شد شما شکایت کردید؟

احساس می کردم در جامعه بی تفاوتی است. از سیستم قضایی قبلا بوی عدالت نمی آمد و فکر نمی کردم اگر بروم شکایت کنم و از وقت و زندگی خودم بگذارم به هدف می رسم. این حس در من ایجاد نشده بود اما الان بوی عدالت می آید و من فکر می کنم به نتیجه می رسیم. به همین دلیل اقدام کردیم و می خواهیم احقاق حق کنیم نسبت به مسائل عمومی.

 

برای انصراف از شکایت از سوی آقای مرتضوی تاکنون با شما تماسی گرفته نشده؟

از سوی خود ایشان که من اگر بگویم شاید اخلاقی نباشد. این آقا نظر و تلاشش این است که نظر ما را جلب کند. اما این یک اتهام عمومی است و فکر نمی کنم سیستم قضایی از این اتهام بگذرد. شکایت ما یک استارت است و عدم وجود ما و حتی انصراف ما باعث نمی شود سیستم قضایی از این قضیه بگذرد.

 

یعنی امکان دارد شما انصراف بدهید؟

خیر من انصراف نمی دهم. هر جامعه ای را در هر کجای دنیا با فساد می توان از بین برد. اگر سیستم آلوده شود و عدالت از بین برود جامعه از هم می پاشد. من فکر می کنم کوتاه آمدن در این مسائل یا عاطفی برخورد کردن با این مسائل راه به جایی نخواهد برد. من عموما یا کاری نمی کنم یا تا آخر پی گیر هستم.

 

اشاره به تجمیع اتهامات و پرونده ها کردید. پرونده کهریزک جداگانه رسیدگی می شود یا آن هم با پرونده های شما تجمیع می شود؟

وقتی در پرونده ای موضوعات متعدد تجمیع می شود به این معنا نیست که شاکیان می توانند بروند در جلسه بنشینند و گوش کنند. هرچند از نظر حقوقی من معتقدم باید همه شکات جمع شوند و بشنوند اما این اتفاق نمی افتد. الان دارد همزمان رسیدگی می شود، پرونده کهریزک با پرونده ما تجمیع است یعنی قبل از ما مدعیان آن پرونده رفتند داخل و آنها آمدند بیرون و ما رفتیم داخل.