این ۴ نماینده در زندان چکار دارند؟

نویسنده
نازنین کامدار

» اصرار مشکوک برای دیدار با بابک زنجانی

در حالی که برخی از نمایندگان مجلس حکومت ایران ادعا می کنند که اصرار شان برای دیدار با بابک زنجانی در زندان “اطلاع از ابعاد پرونده” اوست، واکنش مقامات قضایی و عدم موافقت آنها با این درخواست، از دید برخی ناظران انگیزه این نمایندگان روابط شخصی آن ها با وی و نگرانی هایی درباره افشای آن است.

حسین دهدشتی، امیرعباس سلطانی، موسی احمدی و مهدی موسوی‌نژاد چهار نماینده ای هستند که در مرداد ماه بعد از به نتیجه نرسیدن اقدامات فردیشان برای دیدار با بابک زنجانی، با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به آملی لاریجانی، از وی خواستند تا به آنها اجازه دهد با این زندانی گرانبها در اوین  دیدار کنند.(لینک)

درخواست اولیه این چهار تن از سوی مقامات اطلاعاتی و قضایی رد شد. در این زمان یکی از آنان در مصاحبه با روزنامه ای علت اصرار گروه را با خبر شدن از وضعیت زندانی در زندان است با القای این خبر که ممکن است زندانبانان با این زندانی ثرومند با تسامح روبرو شوند. در همان زمان سخنگوی قوه قضاییه بدون نام بردن از نمایندگان شایعه وضعیت ویژه زندانی بابک زنجانی را رد کرد و تلویحا اطمینان داد که وی کاملا تحت نظر است. اما همین جواب سرد منجر شد تا این چهار نماینده برای بار دوم نامه ای را با هدف دیدار با بابک زنجانی منتشر کنند.

آنها مدعی شده بودند در دیدارشان با زنجانی، قصد دارند جزئیاتی از پرونده را مورد بررسی قرار دهند، حال آنکه محسنی اژه ای به آنها اعلام کرده که تنها در صورت مطرح کردن پرسش های شان این دیدار امکان پذیر می شود. پیش از این نیز نماینده قوه قضاییه در مجلس به آن ها خبر داده بود که مطابق قانون نمایندگان مجلس نمی توانند بر پرونده در حال رسیدگی در محاکم هیچ نوع دخالتی داشته باشند.

 امیر عباس سلطانی، نماینده ای که به نظر می رسد از سه همکار خود انگیزه بیشتری برای این دیدار دارد، در پاسخ همه این ها گفته است: “مقرر شده بود که در این نشست نمایندگان جزئیات کامل دیدار و سوالاتی که قرار است از زنجانی پرسیده شود را مطرح نمایند لذا نمایندگان این مسئله را نپذیرفته و جلسه مذکور لغو شد”.(لینک)

او در گفت و گو با تابناک اما صریح تر سخن گفت و به ماجرای پول های زنجانی اشاره کرده است. چیزی که به نظر می رسد انگیزه این نمایندگان برای دیدار با بابک زنجانی باشد: “تا کنون هیچ مبلغی از بدهی های بابک زنجانی به کشور برنگشته و تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومان از اموال وی مانده است که این اموال هم برای شرکت نفت پول بشو نیست، زیرا این اموال مدعیانی دارد، از اموال خارج از کشور هم هیچ مدرکی در دست نیست و به تازگی نیز با آرام شدن اوضاع و دسترسی به حساب های خارج از کشور هیچ ردی از پول های باک زنجانی پیدا نشده است”.(لینک)

چنین بود که شایعاتی مبنی بر ارتباط وکیلان بابک زنجانی با نمایندگان مجلس مطرح شد که همزمان بود با تلاش دوباره نمایندگان مزبور برای ملاقات، همین موجب شد تا ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور نیز به با اصرار بر تعبیر “ارتباط گیری نمایندگان با متهم”، بار دیگر از مخالفت دستگاه قضایی برای برقراری این “ارتباط” سخن بگوید.

ابراهیم رئیسی در یک برنامه زنده تلویزیونی گفته: “ارتباط گیری با متهم نیاز به مجوز قضایی دارد. ما از همکاری نمایندگان استقبال می‌کنیم و این همکاری تا به حال وجود داشته اما این که نمایندگان یا هر شخص دیگری بخواهند وارد پرونده ای شوند که در حال رسیدگی است این امر امکان پذیر نیست چرا که رسیدگی به پرونده در شأن قاضی است. اصولاً افراد و اشخاصی به دنبال پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی وجود دارد به خاطر نسبتشان پرونده را مورد پیگیری قرار می‌دهند که ما این پیگیری‌ها را بعضاً طبیعی نمی‌دانیم”.(لینک)

جالب آنکه با وجود رد دوباره این درخواست و تردید ضمنی دادستان کل کشور به انگیزه این چهار نماینده، امیر عباس سلطانی بار دیگر بر درخواست خود اصرار کرده و گفته که حتی در صورت گزینه اعدام نیز نمی توان پرونده بابک زنجانی را مختومه اعلام کرد.

به نوشته سایت روزنو، سلطانی دیروز و درواکنش به اظهارات ابراهیم رئیسی به باشگاه خبرنگاران گفته است: “همچنان پیگیر این دیدار هستیم. حال قوه قضائیه پاسخ نامه نگاری مبنی بر تقاضای دیدار با زنجانی را نداده است. تقاضای دیدار ما با بابک زنجانی از قوه قضائیه به هیچ‌وجه منتفی نخواهد شد. اگر تابحال دادگاه زنجانی تشکیل می‌شد این امکان وجود نداشت که ما بخواهیم با بابک زنجانی ملاقاتی داشته باشیم، ولی خب در شرایط فعلی هم قوه قضائیه بنا ندارد تا این دیدار برگزار شود که این موضوع جای تعجب دارد”.

سلطانی حتی در بخشی از این مصاحبه گوشه ای هم به دستگاه قضایی زده و گفته “ پیگیری پرونده بابک زنجانی از سوی نمایندگان تنها به شخص زنجانی ختم نمی‌شود. بابک زنجانی تنها ویترین بوده و ما به دنبال شناسایی کسانی هستیم که زنجانی را به هرحال ساخته و پرداخته کرده‌اند. حتی اعدام بابک زنجانی هم نمی‌تواند باعث بازگشت دارایی‌های مملکت شود، چرا که ما به دنبال دست‌های پشت پرده در پرورش بابک زنجانی هستیم و صرفا با دست برداشتن از پرونده زنجانی موضوع مذکور را پایان یافته نمی‌بینیم”.(لینک)

جالب این که اصرار این نماینده برای دیدار غیر معمول با یک زندانی در حالی صورت می گیرد که در مواردی که زندانیان روزنامه نگار یا دانشجو و متعلق به جنبش مدنی در زندان با مشکلی یا خلاف قانونی روبرو شده اند هرگز نمایندگان مجلس شوقی برای دیدار با آنان نشان نداده اند و حتی گفته شده در مورد نرگس رحمانی که بیماری و ضعف جسمانی وی باعث نگرانی خانواده اش شده بود نماینده شهر اقامتگاه نرگس محمدی با این جواب که “به ما اجازه ورود به زندان و دیدار با زندانیان امنیتی نمی دهند” از آن سرباز زده بود به همین جهت شاید اصرار این چهار نماینده برای دیدار با بابک زنجانی شایعات درباره انگیزه های وی را تشدید کرده است.

چنین حرکتی - دیدار نماینده ای از مجلس با زندانیان در اوین - تنها در مجلس ششم و با پیگیری های مهندس خویپنی ها ممکن شد که بارها به دیدار روزنامه نگاران و دانشجویان زندانی رفت و از همین رو وی کوتاه مدتی بعد با خشونت در خیابان دستگیر و به همان سلول ها انداخته شد.