فعالیت اتاق توطئه از 4 روز قبل

نویسنده
نازنین کامدار

» هدفمندسازی یارانه ها هم امنیتی شد

با نزدیک شدن زمان اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها که حتی نمایندگان مجلس گفته اند دولت احمدی نژاد توان لازم برای اجرای آن را ندارد، وابستگان دولت زمزمه هایی مبنی بر  احتمال بروز “بحران” پس از اجرای این قانون سر دادند و مرتضی تمدن، استاندار تهران که یکی از چهره های سرکوب اعتراضات مردمی در سال 88 بود نیز مدعی “فعال شدن اتاق توطئه بر علیه اجرای هدفمندسازی یارانه ها” شد.

بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، مرتضی تمدن یک روز پس از آنکه محمود احمدی نژاد در یک برنامه زنده تلویزیونی از “احتمال بروز بحران در صورت اعلام زمان اجرای طرح هدفمندسازی  یارانه ها” سخن گفت، در حاشیه همایشی درباره گاز مایع، در جمع خبرنگاران مدعی وجود “اتاق توطئه بر علیه هدفمندسازی” شد و گفت: “مخالفان دولت اتاق توطئه علیه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را فعال کرده‌اند. این اتاق توطئه از سه چهار روز قبل فعال شده و مخالفان دولت و دشمنان خارجی در آن حضور دارند”.

او دلیل خود برای طرح چنین ادعایی را مقالات انتقادی رسانه ها دانست و افزود: “از چهار روز قبل سایت‌ها و رسانه‌ها به صورت هدفمند و یکپارچه علیه این قانون موضع گیری کرده‌اند و ما متوجه شدیم اقلیت شکست خورده سیاسی که اجرای این قانون را به نفع خود نمی‌داند در این کار دخیل است”.

تمدن در ادامه گفته های احمدی نژاد درباره “ثروت های افسانه ای” را تکرار کرد و گفت: “ما برخورد قانونی را با این افراد خواهیم داشت چراکه مخالفان این قانون از محل توزیع نادرست یارانه‌ها ثروت‌های افسانه‌ای اندوخته‌اند و می‌دانند اگر این قانون اجرا شود نام دولت دهم در تاریخ ماندگار می‌شود”.

او اما بر خلاف احمدی نژاد با اشاره به اینکه اجرای این طرح “هیچ تبعات امنیتی ای ندارد” افزود: “مگر قبلا با سهمیه بندی بنزین اتفاقی افتاد؟ مطمئنا باشید این بار هم هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. البته همان زمان هم من معتقدم که مردم نبودند که تنش ایجاد کردند، بلکه گروهی از همان مخالفان چنین اقداماتی را انجام دادند. اما مطمئن باشید این اتفاق دیگر در کشور تکرار نمی‌شود و ما اصلا تهدید امنیتی احساس نمی‌کنیم. تبلیغ و مانور روی این مساله کار همان مخالفان است که می‌خواهند فضا را قبل از اجرا با مشکل مواجه کنند. پیش‌بینی‌های لازم برای هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفته و پیشگام خود مردم هستند چون شیرینی سهمیه بندی را درک کرده‌اند. در ضمن اجرای این قانون تبعات مثبتی برای مردم دارد اما دشمنان می‌خواهند این شیرینی را تلخ کنند”.

او در همین راستا تمامی انتقادات از بی کفایتی دولت احمدی نژاد در اجرای این قانون  را “هدفمند، یکپارچه و در راستای فعالیت اتاق توطئه” دانست.

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، تمدن هیچ اشاره ای به نام گردانندگان “اتاق توطئه” مورد ادعای خود نکرده است.

محمود احمدی نژاد پیش از استاندار تهران در یک برنامه زنده تلویزیونی از احتمال “بحران ساز شدن زمان اعلام نهایی اجرای طرح” سخن گفته بود.

بنا به نوشته سایت آفتاب، احمدی نژاد وحشت از بروز بحران را علت اصلی عدم اعلام زمان اجرای این طرح دانسته و افزوده بود: “ما روز دقیق اجرای نهایی طرح را اعلام نمی‌کنیم؛ چرا که اگر بگوییم قرار است از فردا مثلا قیمت بنزین یا کالایی افزایش پیدا کند، بحران‌ساز خواهد شد. در مهرماه با آغاز اجرای طرح، بخشی از یارانه به حساب‌ها واریز می‌شود و هر لحظه هر بخشی مثل بنزین یا غیره آماده شد، این را نیز اجرا می‌کنیم.”

احمدی نژاد هم در سفر استانی خود به خوزستان در دی ماه سال گذشته، ادعای دیروز تمدن را مطرح کرده بود.

به نوشته ایسنا، احمدی نژاد در آن سفر، پس از تمجید های فراوان از خود و تکرار جملات و شعارهایش درباره پیشرفت و مدیریت جهانی و فروپاشی غریب الوقوع غرب، در این باره گفته بود: “عده ای در جلسات خود گفتند با فضاسازی سیاسی و تبلیغاتی نتوانستیم ملت و دولت برآمده از رای ملت را سست کنیم بنابراین طراحی کردند که در جریان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها توطئه کنند و با پول هایی که به ناحق انباشته اند در برابر ملت ایران مانع تراشی کنند”.

او در سفر به زنجان نیز منتقدان طرح تحول اقتصادی را “ثروتمندانی” خوانده بود که “شکم هایشان سیر است” و با مخالفت خود به ملت “توهین” می کنند.

گفتنی است در همان زمان، سایت فرارودر گزارشی، مخاطب پیام احمدی نژاد را هاشمی رفسنجانی دانست که در همایش “چشم انداز 1404” از “گداپروری دولت” انتقاد کرده بود.

اکنون نیز ماجرای  راه اندازی اتاق توطئه بر علیه طرح هدفمندسازی، پس از آن مطرح شده که هاشمی رفسنجانی در اجلاس اخیر خبرگان رهبری به بی ملاحظه گی های دولت در مسائل سیاسی و اقتصادی حمله کرد. انتقادی که با واکنش سایت “احمدی نژاد گرای” رجا نیوز مواجه شد و این سخنان را “خوراک رسانه های بیگانه” دانست.

سخنان مرتضی تمدن درباره اتاق توطئه با واکنش مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد و معاون پارلمانی مرکز مطالعات استراتژیک این  مجمع از ادعای تمدن به “دشمن سازی های تصنعی” تعبیر کرد.

بنا به گزارش ایلنا، علی عسگری، معاون پارلمانی مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: “این قبیل اظهارنظرها به عنوان فرار به جلو ارزیابی می‌شود و دلیل آن هم این است که چون برخی از دولتمردان شک دارند که رضایت مردم در جریان هدفمند کردن یارانه‌ها تامین شود، از این قبیل سخنان می‌گویند. این توهم توطئه و دشمن‌سازی‌های تصنعی مانع از اجرای این طرح نخواهد شد. به این دلیل که اراده حاکمیت بر این معطوف شده که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها انجام بشود و هماهنگی‌های لازم نیز در این راستا انجام شده است. در شرایط حساس کنونی که دشمنان قسم خورده نظام بیش از گذشته ما را در معرض تهدید قرار می‌دهند، باید بیش از گذشته فضای کشور را از نیرنگ و دغل پاک کنیم و ارزش‌های اخلاقی را منظور نماییم”.