افزایش مصرف 40 درصدی بنزین

نویسنده
آرش معتمد

» روزانه 90 میلیون لیتر در نوروز

مصرف بنزین در نوروز دوباره اوج گرفت و به 90 میلیون لیتر در روز رسید و این به باور ناظران، به آن معناست که سیاست افزایش قیمت باعث نشده  مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کند. با این حال، پیش بینی میشود در هفته های آینده قیمت هر لیتر بنزین با افزایش 40 درصدی به هزار تومان برسد.

به نوشته خبرآنلاین: “در شرایط عادی مصرف بنزین حدود 60 میلیون لیتر درروز عنوان می شود. درعین حال باید تاکید داشت که ظرفیت تولید پالایشگاه های کشور در هر روز حدود 58 میلیون لیتر در روز اعلام می شود که در صورت تحقق این پیش بینی روزانه باید در بهترین حالت 17 میلیون لیتر بنزین از محل تولید پتروشیمی ها یا واردات تامین شود.”

پس از تعطیلات عید اولین موج خبری درباره بنزین گزارشی بود از خبرگزاری مهر؛ این گزارش به دو سناریوی دولت در این باره اشاره می کند: “همزمان با نهایی شدن 2 سناریوی نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال 1391 احتمال افزایش 20 تا 40 درصدی بهای این فرآورده پرطرفدار نفتی در بهار سال جاری قوت گرفته است.”
این افزایش قیمت، با کلید خوردن فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها ارتباط مستقیم دارد که محل نزاع تازه دولت و مجلس است و رییس مجلس در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی از او مدد خواسته که جلوی اقدامات دولت را بگیرد زیرا به باور مجلس، موج دوم هدفمند سازی طوفانی از گرانی به پا میکند.

در این باره، دولت شامگاه 6 فروردین ماه در اقدامی ناگهانی با واریز 28 هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه‌ها، به حساب سرپرست خانوار، گام اول برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها را برداشت. اسفند ماه سال گذشته هم برخی از جایگاه‌داران سوخت کشور از دریافت نامه‌ای از وزارت نفت به منظور آماده باش برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در روزهای پایانی فروردین 91 خبر داده بودند که این موضوع توسط مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تکذیب شد. بر این اساس در فاز دوم اجرای این طرح اقتصادی پیش بینی می شود حداقل قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب بین 20 تا 40 درصد افزایش یابد.
خبرگزاری مهر روز ۱۳ فروردین ماه گزارش داد که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با برگزاری جلسات متعدد، دو طرح حذف نظام سهمیه بندی و عرضه بنزین تک نرخی و یا حفظ شرایط موجود و افزایش “۲۰ تا ۴۰ درصدی” قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد را در دستور کار قرار داده است.
بنا براظهار کارشناسان قیمت بنزین به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین کالاهای اقتصادی که حتی از آن به عنوان دماسنج اقتصاد کشور یاد می کنند بیش از سایر گزینه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران حدود 60 میلیون لیتر در روز بود که در مقایسه با سال 1389 مصرف این فرآورده نفتی حدود سه درصد کاهش یافته است؛ با این حال، در روزهای پایانی اسفند ماه 1390 رکوردهای جدیدی برای مصرف بنزین کشور ثبت شده است.
آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که با وجود عدم اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروزی، در روز 29 اسفند 1390 رکورد مصرف روزانه 90 میلیون و 940 هزار لیتر بنزین در کشور ثبت شده است.

از سوی دیگر در ماه پایانی سال 1390، در مجموع حدود یک میلیارد و 874 میلیون لیتر بنزین مصرف شد؛ این در حالی است که میانگین مصرف بنزین در اسفند ماه 64.4 میلیون لیتر در روز بود که در مقایسه با میانگین مصرف 57
میلیون لیتری مدت مشابه سال 89 از رشد 11.5 درصدی مصرف بنزین در اسفند 90 حکایت می‌کند.
محمد رویانیان با بیان اینکه تاکنون هیچ سناریویی برای تعیین قیمت و یا نحوه عرضه بنزین در فاز دوم هدفمندی نهایی و قطعی نشده است، گفت: “عرضه بنزین تک نرخی را هم می‌توان یکی از گزینه‌های بنزینی دولت در فاز دوم
هدفمندی یارانه‌ها نام برد. این گفته ها در واقع نشان میدهد که دولت برای بنزین به صورت بندی کاملی نرسیده و در آخرین ساعات میخواهد این موضوع را به مردم اعلام کند. چنانکه احمدی نژاد دیروز گفته بود همه باید در اجرای فاز دوم هدفمند سازی آماده و همراه باشند”.
از سوی دیگر به گفته رویانیان، افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۱ “قطعی” است، اگرچه درباره میزان این افزایش قیمت هنوز توافقی حاصل نشده است. به گزارش خبرگزاری مهر در حال حاضر سناریوی افزایش ۴۰ درصدی قیمت بنزین بیش از گزینه افزایش ۲۰ درصدی در سطح دولت مطرح است. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها باید بهای حاملهای انرژی در یک برنامه پنج ساله واقعی شود، اظهار داشت: در حال حاضر جلسات
مکرری بین رئیس جمهوری برخی از وزیران اقتصادی دولت برای تعیین قیمت بنزین در حال انجام است.


از زمان اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه‌ای ۴۰۰ تومان و بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که در صورت افزایش ۴۰ درصدی این فرآورده نفتی در فاز دوم، قیمت بنزین معمولی
یارانه‌ای و آزاد به ترتیب به ۵۶۰ و ۹۸۰ تومان خواهد رسید. بنا بر توجیهات دولتی ها، در سال 1390 دولت هیچ گونه افزایشی در قیمت بنزین اعمال نکرد؛ این در حالی است که مطابق با مجوز مجلس شورای اسلامی، دولت دهم از این اختیار برخوردار بوده که سالانه بهای این فرآورده نفتی را 20 درصد افزایش دهد.

 در شرایط کنونی سناریوی افزایش 40 درصدی قیمت بنزین (مجوز مجلس برای افزایش بنزین در سال 90 و 91) بیش از گزینه افزایش 20 درصدی این حامل انرژی در سطح دولت مطرح است.