فساد در فوتبال ایران؛ از فدراسیون تا روزنامه های ورزشی

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» ۴۰۰ سفر خارجی بی مورد مسئولان

دامنه افشای “فساد و تباهی در فدراسیون بین المللی فوتبال” به ایران هم رسید و بعد از ظهر یکشنبه، خبرگزاریها از خلافکاریهای بی نظیر و کلان فدراسیون فوتبال ایران در صحن محلس شورای اسلامی خبر دادند.

خبرگزاری دانشجویان ایران از زبان حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد که گزارش کار در جلسه این روز (یکشنبه) کمیسیون مطرح شده و خلاصه پرونده فساد گسترده در فضای حاکم بر فوتبال ایران پس از قرائت در صحن کمیسیون، در جلسه علنی مجلس هم مطرح می شود.

این نماینده مجلس اسلامی در تشریح موارد خلافهای مدیران فدراسیون و مدیران عامل باشگاهها و بازیکنان ، به تبانی بازیکنان و مدیران تیم‌ها وهمچنین سفرهای خارجی غیرضروری مدیران فدراسیون اشاره کرد و گفت: “در این بررسی ‌ها مشخص شده رییس فدراسیون (علی کفاشیان) ۱۸۸ سفر در طول سال‌های تصدی مسئولیت خود داشته و دبیرکل فدراسیون (مهدی محمدنبی) نیز ۲۱۸ بار سفر کرده است.

او به ایسنا گفت: “پرونده فساد در فوتبال ایران از اواخر سال ۹۲ در کمیسیون اصل ۹۰ آغاز شد. در این پرونده حدود ۷۰ مصاحبه از حوزه‌های مختلف فوتبال از جمله بازیکنان، مربیان و مسئولان فدراسیون‌ها گرفته شده است”.

او در مورد خلافکاریهای شکل گرفته در فوتبال ایران نیز چنین گفت: “نقص و نقض مقررات قانونی، نداشتن وجاهت قانونی اساسنامه فعلی فدراسیون‌، مشکلات موجود در آیین نامه انضباطی و اعطای اختیارات ویژه به روسای کمیته انضباطی برای صدور احکام و در نتیجه رفتارهای سلیقه ‌ای در این زمینه، از جمله محورهای این گزارش است.”

حسین آذین همچنین به “انتصاب افراد سیاسی غیرمتخصص در فوتبال، فدراسیون‌ها و همچنین انتصاب افراد غیرمتخصص به عنوان مدیران عامل باشگاه‌ها و منابع مالی غیرشفاف” اشاره کرد و آنها را از دیگر بخش‌های این گزارش خواند. او گفت: “براساس این گزارش هزار میلیارد تومان سالانه در لیگ برتر و لیگ دسته اول از بیت المال هزینه می ‌شود.”

 

پای خبرنگاران هم به میان کشیده شد

به گفته او نقل و انتقالات بازیکنان بدون نظارت بوده، و این حرکت حساس در فوتبال که باید با مسوولیت سرمربی و کمیته فنی باشگاهها انجام شود، با “ارتباط مدیران عامل با بازیکنان و مربیان به صورت مستقیم، وجود ایجنت‌های غیر رسمی از جمله خبرنگاران، پیشکسوتان و کارمندان فدراسیون‌ ها” شکل می گرفته است. آذین این کنش و واکنشهای مالی را از محورهای پرونده فساد در فوتبال دانست و افزود: “رسانه‌های زرد و تیترهای خلاف واقع برای بزرگنمایی یا تحقیر بازیکنان و مربیان، ورود رسانه‌ها به شرط‌ بندی‌ها به روش توتو و لاین و همچنین روش سنتی در قهوه‌خانه‌ها و حضور در نقل و انتقالات بازیکنان نیز از تباهی هایی است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.”

 فرارهای مالیاتی و کارتهای جعلی خدمت سربازی

وی با اشاره به فرارهای مالیاتی در فدراسیون فوتبال از سال‌ ۹۱ تا ۹۳، به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان فرار مالیاتی در فدراسیون‌ها اشاره و ادعا کرد که ۲۸۳ نفر در باشگاه‌ها ممنوع الخروج قطعی شده اند و وضعیت بقیه نیز در حال رسیدگی است.

او همچنین به بررسی کارت پایان خدمت سربازی ۵۰۰ نفر از بازیکنان فوتبال پرداخت و گفت: “در این بررسی‌ها ۶۹ کارت پایان خدمت باطل شده است.”

 

نقش فدراسیون در ایجاد مدرسه های پرفساد فوتبال

نماینده رفسنجان در مجلس اسلامی همچنین با اشاره به مدرسه های فوتبال پرفساد اخلاقی در تابستان ها، از وجود ۱۰۰ مدرسه غیرمجاز فوتبال نیز خبر داد واضافه کرد: “براساس این گزارش تخلفات فدراسیون محرز است و وزارت ورزش نتوانسته نقش لازم را در پیگیری و نظارت به خوبی اجرا کند که همین باعث شده فدراسیون در موارد متعدد خلاف اساسنامه عمل کند و این امر تبعات مالی، اخلاقی و اجتماعی به دنبال داشته است.”

خبرگزاری فارس نیز از زبان آذین اعلام کرد که هفته آینده این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت و به هیأت رئیسه تحویل داده خواهد شد. او افزود که موردهای نیازمند بررسی در قوه قضائیه، به دستگاه قضایی ارسال می‌شود.

این خبرگزاری نیز به محرز بودن تخلفها اشاره کرده و وزارت ورزش را نیز در این تباهی ها سهیم دانسته است.

افشای تبانی در فیفا باعث دستگیری سران فدراسیون جهانی و سرنگونی سپ بلاتر در فاصله چند روز پس از انتخاب چند باره به مقام ریاست بود. آیا موارد خلاف و غیرقانونی سران فدراسیون، مدیران عامل باشگاهها و عاملان تباهی در فوتبال ایران پی آمدی خواهد داشت؟