۴۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان خاکستر شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» چهار فقره آتش‌سوزی در سه هفته

پارک ملی گلستان در شمال ایران برای چهارمین بار در کمتر از سه هفته طعمه حریق شد. این بار به گفته مقامات سازمان محیط زیست حدود ۴۰۰ هزار هکتار این پارک در شعله‌های آتش، به گفته مسئولان احتمالا “تعمدی”، سوخته است.

در تازه‌ترین مورد این آتش‌سوزی‌ها مدیر دیده‌بان محیط زیست و حیا‌ت‌وحش ایران گفته است شامگاه سه‌شنبه ۱۷ تیر همزمان با خاکستر شدن ۴۰۰ هکتار از زمین‌های پارک ملی، تعدادی از متخلفان شکار و صید وارد پارک شده و حیات وحش را شکار کرده‌اند.

به گفته کیوان هوشمند، شکارچیان از اهالی روستاهای اطراف پارک ملی گلستان و از متخلفان سابقه‌داری هستند که بالغ بر ۱۰ پرونده شکار غیر مجاز در این پارک دارند.

 دیده‌بان محیط زیست و حیا‌ت‌وحش گفته است این احتمال وجود دارد که آتش سوزی اخیر تعمدی و برای رد توجه محیط ‌بانان صورت گرفته باشد.

این چندمین بار در سه هفته گذشته است که پارک ملی گلستان طعمه حریق می‌شود، اما آتش‌سوزی اخیر، به گفته کیوان هوشمند، نسبت به دفعات گذشته که حدود ۱ تا۱۰ هکتار برآورد شده بودند بسیار گسترده بوده.

جواد سلیاری روز دوشنبه ۱۶ تیرماه با اعلام خبر مهار یک فقره آتش‌سوزی گفته بود ۱۰ هکتار از علفزارها و درختچه‌های اُرس پارک ملی گلستان در آتش سوخته است اما باز هم برای اعلام دقیق وسعت این آتش‎سوزی باید بررسی‌های بیشتری انجام داد.

کارشناسان محیط زیست در سالهای گذشته دلیل عمده آتش سوزی‌ جنگل‌های ایران را که در چند سال گذشته شدت گرفته، عوامل انسانی و طبیعی عنوان کرده و گفته‌اند با آغاز فصل گرما، ایجاد تغییرات جوی و همچنین افزایش تردد و عبور مرور شهروندان در طبیعت، احتمال آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع نیز بالا می‌رود.

در مورد پارک ملی گلستان، کمبود باران، خشکسالی، جاده فعالی که از میان پارک می‌گذرد و بی‌احتیاطی مسافران از جمله دلایل آتش سوزی های این پارک معرفی شده‌اند.

پارک ملی گلستان با ۹۲ هزار هکتار وسعت، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران است و گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی دارد و بیش از نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در خود جای داده‌ است.

جنگل‌های ایران به ویژه جنگ های شمال و غرب در سا‌‌لهای گذشته در معرض آتش و نابودی قرار گرفته و چندین هزار هکتار آنها خاکستر شده ‌اند.

چندی پیش روزنامه شهروند، از روزنامه‌های صبح تهران، با اشاره به نصف شدن مساحت جنگل‌های شمال طی ۶۶ سال اخیر نوشته بود: “جنگل‌های شمال کشور که اکنون کمتر از دو‌میلیون هکتار وسعت دارند، جزو نقاطی هستند که همواره روند تخریب آنها بیش از سایر نقاط حس شده است.”

استان گلستان در سال‌های گذشته به دلیل نابودی جنگل‌ها و فرسایش خاک با سیل‌های متوالی روبرو بوده که خساراتی را بر طبیعت و شهروندان تحمیل کرده است.

همچنین سال گذشته بخشی از جنگل نهارخوران شهر گرگان با قصد ساخت موزه دفاع مقدس تخریب شد؛ اقدامی که یک سال پس از تخریب “باغ کشاورزی یکصد ساله گرگان” صورت گرفت.

از بین بردن طبیعت و تبدیل آن به مناطق مسکونی در کنار آتش سوزی جنگل‌های برخی از مناطق کشور در سالهای گذشته، فعالان محیط زیست را نگران سرنوشت محیط زیست ایران کرده؛ چنانکه برخی از آن‌ها هشدار داده‌اند در صورت ادامه این وضعیت طبیعت ایران به سمت نابودی کامل در حرکت است.