لیاخوف و آن ۴۲ رای مخالف

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

امروز دم غروب با لیاخوف نشسته بودیم کنار پنجره، غروب آفتاب را نگاه می کردیم. یک دفعه گفت: دیدی بالاخره این نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم دارند کار می کنند؟ دیروز در جلسه علنی، یعنی کاملا علنی هااااا، مقرر کردند “در هر مرحله انتخاباتی، هر شخص واجد شرایط می‌‌تواند فقط یک بار با ارائه شناسنامه و کارت ملی خود رأی دهد.“بعد هم با ۱۵۳ رأی موافق، ۴۲ رأی مخالف و ۲۰ رأی ممتنع از 2۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه این ماده را به تصویب رساندند. حالا هی بگو مجلس را به توپ ببند.

نگاهش کردم و گفتم: نه اینکه تو هم خیلی عرضه داری؟ ولی لیا! من شخصا برام سوالی ایجاد شده و خیلی علاقه مندم بدونم اون ۴۲ نفری که به این قانون رای مخالف دادند، دقیقا چه منظوری داشتند؟

لیاخوف سرش را تکان داد. تصمیم گرفتم خودم را جای یکی از آنها بگذارم و ببینم دقیقا چه منظوری داشته. برای همین هم گفتم: “یعنی منظورشان این بوده در هر مرحله انتخاباتی، هر شخص واجد شرایط باید بیشتر از یک بار بتواند با ارائه شناسنامه و کارت ملی خود رأی دهد؟ یا در هر مرحله انتخاباتی، هر شخصی، به کسی چه مربوط واجد شرایط است یا نه، بایدبتواند هر چند بار که دلش خواست با ارائه شناسنامه و کارت ملی خود رأی بدهد؟ یا در هر مرحله انتخاباتی، هر شخصی، به کسی چه مربوط واجد شرایط است یا نه، بایدبتواند هر چند بار که دلش خواست همین طوری بدون ارائه شناسنامه و کارت ملی رأی بدهد؟ یا کلا در هر انتخاباتی، هر شخصی، به کسی چه مربوط واجد شرایط است یا نه، بایدبتواند هر چند بار که دلش خواست همین طوری رأی بدهد؟ یا اساسا چه معنی می دهد در هر مرحله انتخاباتی، هر شخص واجد شرایط بتواند با ارائه شناسنامه و کارت ملی خود رأی بدهد؟ مگر آقا خودش دستش این طوری است؟ البته منظور آن یکی دست آقا بود، این یکی که این طوری هست، ولی آقا با آن یکی دستش رای می دهد. اصلا شما به دست آقا چکار دارید؟ جواب من را بدهید. چه معنی می دهد در هر مرحله انتخاباتی، هر شخص واجد شرایط بتواند با ارائه شناسنامه و کارت ملی خود رأی بدهد؟ آقا خودش رای خیلی خوشگل دارد در هر مرحله انتخاباتی، به هر کسی که به نظرش نزدیک تر باشد رای می دهد، چرا به نظام ظلم می کنید؟ چرا به آقا ظلم می کنید؟ چرا به همه اجازه می دهید بیایند رای بدهند؟ مگر همه دارای شئون امام معصوم هستند؟ اصلا همه از کجا بدانند نظر آقا به نظر چه کسی نزدیک تر است؟ چرا همین طوری آقا را دچار زحمت می کنید مجبورش می کنید بیاید از روی مردم با ماشین رد بشود؟ چرا برای نظام هزینه درست می کنید؟ خب خبر مرگتان تصویب کنید در هر مرحله انتخاباتی، آقا خودش واجد همه شرایط است، مدارکش هم موجود است، می آید رای می دهد، والسلام، آئین نامه تمام.”

به نظر من هم حق با همین ۴۲ نفر است.

لیاخوف همین طور با چشم های باز و دهان باز داشت نگاهم می کرد. بعد یک دفعه به خودش آمد و گفت: واااااااااااای چقدر شبیه نماینده های مجلس شدی؟

گفتم: اولا که بلانسبت. دوما دفعه بعدی که خواستی در مورد شباهت من با نماینده های مجلس نظر بدهی، حواست خیلی به عمه ات باشد. سوما، مردیکه الاغ من چه شباهتی به کلم و هویج و سیب زمینی دارم؟

سرش را پایین انداخت. چند دقیقه ای هم حرف نزد. بعد یک دفعه انگار به کشف بزرگی رسیده باشد، گفت: یا مثلا تصویب کردند” انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا همزمان برگزار می‌شود.” که این یکی هم با ۱۷۹ رأی موافق،۱۰ رأی مخالف و ۲۵ رأی ممتنع تصویب شده. این یکی چی؟

چشم هایم را تنگ کردم و گفتم : البته این بار به نظر می رسد حق با همان ۱۷۹ نفری باشد که موافقت کردند. حتما پیش خودشان گفته اند چه معنی می دهد هی برای هر انتخاباتی نظام دچار هزینه بشود، خودش را بکشد از بین نیروهای مخلص بسیجی، چهارهزار تا خوش خطش را با هزار بدبختی پیدا کند، بیاورد برای یک انتخابات برگ رای پر کنند، بعد دوباره ولشان کند به امان خدا،بروند چهار ماه بعد همین مصیبت را داشته باشیم؟ خب لااقل انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا را با هم برگزار بکنید بهینه سازی کنیم، راندمان برادران بسیجی هم برود بالا.

داشت همین طور هیجان زده نگاهم می کرد. انگار منتظر بود اتفاقی بیافتد. ادامه دادم: البته من آن ۱۰ نفری را که با این قانون مخالفت کرده اند هم درک می کنم.اصلا باید انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، هر انتخابات دیگری هم داریم یک جا برگزار کنیم کنترات بدهیم سردار نقدی برود پی کارش. اصلا ما انتخابات می خواهیم چکار؟ خب مقام معظم که هستند.تمام.

با تعجب نگاهم کرد و گفت: یعنی دیگر لازم نیست مجلس را به توپ ببندم؟

گفتم: نه اینکه خیلی هم عرضه داری.

دوباره سرش را پایین انداخت و چند دقیقه ای همینطور ساکت با مواضع هسته ای اش ور رفت. گفتم: اه… مرده شورت رو ببرن، تو هم باید مثل آقا یا حرف بزنی یا می روی سراغ… اصلا حرف بزن. حالم به هم خورد. دیگه چه خبر شده؟

خوشحال شد. دستش را مالید به شلوارش و گفت: بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد گفته “ هیات مرکزی انتخابات باید زیر نظر شورای نگهبان برگزار شود چرا که قانون اساسی نظارت بر انتخابات را در وظایف شورای نگهبان حصر کرده و تشکیل هیات مرکزی انتخابات خلاف قانون اساسی است. ناصر سودانی نماینده اهواز هم همین را گفت. الیاس نادران هم می خواست همین ها را بگوید، ولی رئیس مجلس اجازه نداد و گفت، این اخطارها درباره ماده ۴ وارد نیست.”

کمی به فکر فرو رفت و جواب داد: خب، اگر شده که پس چرا رسیدگی نکردن و نگفتن که تقلب شده، اگر هم نشده که چرا شش ماه مانده. اَااااااه، اینا دیگه کین؟ الان می خوان یه کاری کنن که دیگه دولت نتونه کاری بکنه، نه اینکه تقلب نشه. برای همین هم احمدی نژاد گفته: “بعضی‌ها خیال می‌کنند هنوز در زمان قاجار هستیم و در زمان استبداد که یک مجلس پیدا کردیم و این مجلس پناه مردم است، خیر این طور نیست، دستاوردهای ملت و انقلاب فقط در مجلس خلاصه نمی‌شود. این اصلاحات غیر قانونی است و اداره بخش‌هایی نظیر زندان، پزشکی قانونی و ثبت اسناد و احوال نباید در اختیار یک قوه باشد.”

دوباره با تعجب به من نگاه کرد و ساکت شد.

گفتم: لیا! تو اصلا دقت کردی که ستون پنجم تو در مجلس علامت داده که حالا دیگر وقتش است و اگر می خواهی قضیه را تمام کنی باید تمام کنی؟ اصلا دقت کردی؟

نگاهی به من کرد و گفت: ستون پنجم من؟ مجلس؟ علامت؟ کجااااا؟

گفتم: ده نمی گیری آقا جان! همین است که به جای اینکه توپت را شلیک کنی، دائم یا داری با مواضع نظام ور می روی یا می خارانی، همین مهدی کوچک زاده دیروز گفته “رفتار رئیس مجلس مثل پادشاهان قاجار است.” این یعنی چی؟

لیاخوف چشم هایش را باریک کرد و مثل اینکه یاد چیزی قدیمی افتاده باشد، خیره شد به من و گفت: یعنی مثل محمد علیشاه که دستور داد مجلس را با توپ بستم؟ یعنی خود لاریجانی هم؟

یکهو انگار که یک چیزهایی یادش آمده باشد، از جایش بلند شد، از یک جای دوری صدای شیپور را شنیدم و دیدم دارد دور می شود و زیر لب به زبان روسی یک چیزهایی برای خودش بلغور می کند، من که یک ساعتی بعد صدای شدیدی از دور شنیدم، حالا نمی دانم کسی موضع تندی گرفته بود، موضوع تند کسی باعث شده بود بقیه را بگیرند، سپاه کودتا نموده بود، کودتا سپاه را نموده بود. یا بعید هم نیست که بالاخره لیاخوف کار خودش را کرده باشد. اصلا بعید نیست.