۴۲ درصد مردم جهان، نگران برنامه هسته‌ای ایران‌اند

نویسنده
حسین محمدی

» مذاکره برای تعلیق غنی‌سازی بیست درصدی

هم‌زمان با انتشار نتایج یک نظرسنجی جدید درباره نگرانی ۴۲ درصد مردم جهان از برنامه هسته‌ای ایران، سخنگوی وزارت امورخارجه گفته است که جمهوری‌اسلامی این آمادگی را دارد تا بر سر تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی با غرب مذاکره کند.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در کنفرانس مطبوعاتی خود، در این زمینه گفته است: “موضوع غنی سازی ۲۰ درصد یکی از موضوعات مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵ بوده و در دوره های گذشته، مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته و احتمالا در آینده نیز در این باره مذاکره انجام خواهد شد و این موضوع جدیدی نیست.”

عراقچی گفته است که “اصول و اهداف سیاست خارجی و تلاش برای احقاق حقوق مردم ایران امری تغییرناپذیر است”، اما اضافه کرده که با تغییر دولت و به قدرت رسیدن حسن روحانی، ممکن است “نوع برخورد با مسائل” در سیاست خارجی “با توجه سلایق دولت‌ها” متفاوت باشد. وی اضافه کرده که “درباره اینکه چه تغییری در رویکردها صورت خواهد گرفت بهترین مرجع شخص رئیس‌جمهور منتخب هستند.”

پیش از این برخی از مقام‌های جمهوری‌اسلامی گفته بودند که تعلیق‌ غنی‌سازی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است و این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد. مساله‌‌ای که مورد تاکید حسن روحانی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی‌اش قرار گرفته بود؛ وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تعلیق غنی‌سازی گفت که “زمان تعلیق گذشته است”.

پیش از این منصور حقیقت‌پور، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیرامون مذاکرات آلماتی میان ایران و گروه ۱+۵ گفته بود: “ما به تیم مذاکره کننده ۱+۵ پیشنهاد کرده‌ایم که برای مدت شش ماه ۲۰ درصد غنی سازی را که در راکتور تهران به آن دست یافته‌ایم تعلیق می‌کنیم و این حسن نیت ایران را نشان می‌دهد، چرا که ایران توانسته برای ۵ سال سوخت غنی سازی خود را تولید کند و این تولید نیز تنها برای ساخت دارو و تجهیزات پزشکی است و نیازی ندارد که بیشتر از این غنی سازی را ادامه دهد. همچنین ایران به تیم مذاکره کننده ۱+۵ پیشنهاد کرده که سایت فردو را به مدت شش ماه متوقف خواهد کرد تا حسن نیت بیشتر نیز نشان دهد”.

گفته می‌شود جمهوری اسلامی در ازای این درخواست، خواستار لغو فوری تحریم‌ها بوده است. گرچه هنوز مشخص نیست آیا چنین پیشنهاداتی به نمایندگان ۱+۵ ارائه شده یا خیر، اما در صورت صحت این خبر، به نظر می‌رسد که آن‌ها این شرایط را قبول نکرده‌اند.

این سخنان هم‌زمان با آن مطرح می‌شود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار با همتای هندی خود چنین گفت: “امیدواریم که دولت هند به خاطر مناسباتی که با ایران دارد بتواند از رهبران جدید و همین طور رهبر جمهوری اسلامی ایران بخواهد از فرصت ویژه‌ای که فراهم شده است استفاده کنند”.

وی همچنین از ایران خواست تا به جامعه جهانی ثابت کنند همان طور که همواره ادعا کرده‌اند برنامه هسته‌ای این کشور واقعا غیرنظامی و صلح آمیز باشد.

کری پیش از این در یک نشست خبری در ترکیه، با اشاره به این‌که روند مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ “یک روند بی‌پایان نیست”، گفته بود که “نمی‌شود فقط به خاطر این‌که گفت‌وگویی انجام شده‌باشد گفت‌وگو کرد”. وزیر امورخارجه آمریکا اما اضافه کرده بود: “قصد ما رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک است اما این گزینه در دست ایرانیان است… دیپلماسی وظیفه‌ای پردردسر است و صبر و حوصله زیادی می‌طلبد”.

در تحولی دیگر، موسسه تحقیقاتی “پیو” نتایج یک نظرسنجی تازه را منتشر کرد که نشان می‌دهد به طور میانگین ۴۲ درصد از مردم جهان برنامه هسته‌ای ایران را یکی از تهدیدهای اصلی علیه کشور خود قلمداد می‌کنند. بنا بر این نظرسنجی، ۵۴ درصد از مردم ایالات متحده و به طور میانگین ۵۶ درصد از مردم اروپا برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی علیه کشور خود می‌دانند. ۸۵ درصد از مردم اسرائیل، ۵۱ درصد از لبنانی‌ها، و ۴۲ درصد از مصری‌ها از تهدید برنامه هسته‌ای ایران علیه کشور خود نگران‌اند.

درصد نگرانی مردم اروپا از تهدید برنامه هسته‌ای ایران برای کشورشان در ایتالیا ۷۰ درصد، در یونان ۶۴ درصد، در فرانسه ۵۸ درصد، در آلمان ۵۷ درصد و در لهستان ۵۶ درصد است.

به گزارش رادیو فردا این نظرسنجی توسط موسسه  پیو (Pew) و در ۳۹ کشور و با پرسش از بیش از ۳۷ هزار فرد انجام شده است. در این نظرسنجی از پاسخ‌دهندگان در ارتباط با هشت مورد به عنوان “تهدیدهای اصلی علیه کشور” سوال شده است که این هشت مورد عبارتند از: تغییرات آب‌وهوای جهان، بی‌ثباتی مالی جهان، گروه‌های تندروی اسلام‌گرا، برنامه هسته‌ای ایران، برنامه هسته‌ای کره شمالی، قدرت و نفوذ ایالات متحده، قدرت و نفوذ چین، بی‌ثباتی سیاسی پاکستان.