۴۲ کشته و ده ها زخمی در سه روز

نویسنده
نازنین کامدار

» مرگ و میرهای عیدفطر

تعطیلات عید فطر، علاوه بر ایجاد راهبندان های کیلومتری در جاده های غیر استاندارد شمال کشور که منجر به معطلی ۲۰ ساعته مسافران شد، با آمار تکان دهنده ای از مرگ و میر مسافران هم همراه بود به طوری که بر اساس آمارهای رسمی، در فاصله روز چهارشنبه تا جمعه گذشته، ۱۶ تن در جاده ها کشته و بیش از ۴۵ تن نیز زخمی شدند.

 اما این آمار، تنها آمار مربوط به تلفات تعطیلات اخیر نبود، چرا که در همین فاصله ۲۶ تن از شهروندان نیز به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی در حریم دریا، در آبهای خزر غرق شدند تا تلفات کشته های یک تعطیلات سه روزه به ۴۲ نفر برسد؛ یعنی روزی ۱۴ نفر.

در حوزه تلفات جاده ای”بررسی اخبار منتشر شده از تصادفات رخ داده در جاده‌های کشور در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه حاکی از این است که طی این سه روز ۱۶ نفر در جریان وقوع ۱۰ تصادف کشته شده و ۴۲ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. این آمار گرچه آمار قطعی از تعداد تصادفات رخ داده در ایام تعطیلات عید فطر محسوب نمی‌شود اما بررسی آن بیانگر این است که خستگی و خواب آلودگی راننده، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ از جمله مهمترین علل وقوع حوادث در ایام تعطیلات چهار روزه عید فطر و آخر هفته محسوب می‌شود”.

در همین حال، وزارت بهداشت نیز با انتشار گزارشی، ضمن اعلام رتبه اول ایران در تلفات جاده ای، به دلایل کسب این جایگاه هم پرداخت تا مشخص شود که چه عللی موجب می شود یک تعطیلات تفریحی سه روزه این اندازه قربانی بر جای بگذارد.

بنا به نوشته تابناک، این گزارش را مریم غفاری مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ارائه کرده و گفته است: “طبق آمارها ایران با ثبت ۲۷ هزار کشته در سال و با توجه به جمعیت ۷۷ میلیون نفری خود به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در دنیا دارد. در ایران به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه، ۱۲۰ سانحه رانندگی اتفاق می افتد؛ در حالی که این رقم در فرانسه و ژاپن ۱۲ تصادف است”.

او افزوده است: “مرگ و میر در سوانح جاده ای در کشور عمدتا به دلیل نبود پایگاه های اورژانس هوایی رخ می دهد. از آنجا که انتقال زمینی بیماران دارای محدودیت های ویژه ای مانند زمان، محدودیت ظرفیت کابین آمبولانس ها، تغییرات مکرر سرعت و به ویژه ترافیک است، انتقال هوایی بیماران روش مناسبی به نظر می رسد. از سویی دیگر صعود و فرود عمودی بالگردها و امکان نشست و برخاست در سطوح ناهموار از مزایای بسیار بزرگ امداد هوایی است ضمن این که امکان حمل تعداد بیشتری از بیماران به روش انتقال هوایی وجود دارد. بخشی از طرح تحول نظام سلامت، افتتاح پایگاه های اورژانس هوایی است که بنا دارد با خرید خدمت ۱۴ پایگاه اورژانس هوایی را در کشور ایجاد کند. استفاده از آمبولانس هوایی به منظور کمک های پزشکی فوری برای دسترسی به نقاط دور افتاده، سخت گذر و یا حائز اهمیت زمانی، بسیار ضروری است و می تواند با ارائه خدمات پیش بیمارستانی به بیماران و مصدومین نقش موثری را در کاهش آمار کشته شدگان تصادفات و سوانح به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور داشته باشد”.

آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در حالیست که اسکندر مؤمنی رییس پلیس راهور ناجا، ادعایی متفاوت در این زمینه دارد.

به نوشته خبرآنلاین، او گفته است: “با توجه به تأکید رهبر انقلاب، همه ارگان‌ها و نهادها، اعم از مجلس و دولت دست به دست هم داده‌اند تا به خواسته ایشان برسیم و این حساسیت سخنان معظم له در کارها و برنامه‌های همه دستگاه‌های ذیربط دیده می‌شود. با توجه به این مسئله، آمار ۲۸ هزار کشته در سال‌های گذشته در پایان سال ۹۲ به ۱۸ هزار نفر رسید و این کاهش آمار تلفات در حالی به دست آمده که تعداد خودروها، رانندگان و سفرها افزایش دو برابری داشته است. این آمار هم هنوز راضی کننده و مطلوب نیست اما به عنوان یک دستاورد خوب، نشان می‌دهد در یک مسیر درست حرکت کرده‌ایم ولی تأکید داریم که حتی یک نفر کشته هم زیاد است”.

 افزایش آمار تلفات جاده ای و کسب رتبه اول در مرگ و میر ناشی از تصادف در جهان در ایران به حدیست که آیت الله خامنه ای در سال ۹۱، در سخنانی بر ضرورت کاهش این تلفات تاکید کرده بود و فرماندهان پلیس نیز ادعا کرده بودند که “منویات معظم اله” را سرلوحه فعالیت خود قرار خواهند داد.

آیت الله خامنه ای گفته بود: “همه دستگاههای مسئول باید تلاش کنند تا سوانح و حوادث سفرهای نوروزی به حداقل ممکن برسد”.

اما، جاده ها تنها عامل تبدیل تعطیلات تفریحی، به مهلکه نبودند. در این میان عدم ایمن سازی حریم دریا ها نیز، سهم بسزایی در افزایش آمار مرگ و میر در سه روز تعطیلات داشته به طوری که سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده در فاصله روز چهارشنبه تا جمعه ۲۶ نفر در سواحل استان های گیلان و مازندران جان خود را از دست داده اند.

به نوشته ایرنا، پزشکی قانونی در گزارش خود آورده است: “در تعطیلات عید هفته گذشته (هفتم تا دهم مرداد ۱۳۹۳) ۲۶ نفر بر اثر غرق شدگی در سواحل استان های گیلان و مازندران جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۲۲ نفر مرد و چهار نفر زن بودند.همچنین از این تعداد، ۱۱ نفر در سواحل استان مازندران و ۱۵ نفر در سواحل استان گیلان جان خود را از دست داه اند.هفت نفر از این تعداد در شهرستان محمودآباد، یک نفر در شهرستان چالوس، یک نفر در عباس آباد، یک نفر در رامسر و یک نفر نیز در فریدونکنار جان خود را از دست داده ا ند. در استان گیلان نیز از کل موارد غرق شدگی تعطیلات اخیر ۱۱ نفر مرد و چهار نفر زن بودند که هفت نفر از آنان در شهر انزلی، چهار نفر در آستانه، یک نفر در لنگرود، یک نفر در تالش، یک نفر در رشت و یک نفر در رودسر جان باخته اند.همه این افراد با وجود توصیه ها و هشدارهای مکرر، محدوده های ایمن سازی نشده و خارج از طرح را برای شنا انتخاب کرده بودند”.