۴۵ سال حبس تعزیری، برای پنج زندانی سیاسی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های زندانیان سیاسی آذربایجان در مصاحبه با روز:

خانواده های ۵ زندانی سیاسی آذربایجان که به ۴۵ سال حبس تعزیری محکوم شده اند احکام صادره علیه این فعالان سیاسی را بسیار سنگین و بی سابقه خواندند.

خانواده های آیت مهرعلی بیگلو و لطیف حسنی به “روز” گفتند که این دو زندانی سیاسی به همان اتهامی با محکومیت سنگین جدید مواجه شده اند که پیشتر به خاطر آن محاکمه و حکم زندان دریافت کرده بودند.

آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، محمود فضلی، بهبود قلی زاده و شهرام رادمهر، ۵ عضو تشکل “یئنی گوماح” هستند که به “جنبش نوبیداری ملی آذربایجان جنوبی” معروف است. آنها به دلیل تشکیل و عضویت در این گروه، به “تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام” متهم و هر کدام به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

سونا فرج زاده، همسر آیت مهرعلی بیگلو در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد که همسرش و لطیف حسنی سال ۸۹ به همین اتهام بازداشت شده، مورد محاکمه قرار گرفته و حکم گرفته بودند. او می گوید: این گروه مجوز نداشت و پس از بازداشت و صدور حکم برای همسرم و آقای حسنی، آنها از زندان که ازاد شدند اسم گروه را تغییر داده و شروع به اصلاح اساسنامه و انجام اقدامات قانونی برای اخذ مجوز کردند و در حال طی همین پروسه بودند که مجددا بازداشت و این بار دوباره محاکمه و با چنین احکام سنگینی مواجه شدند.

به گفته خانم فرج زاده؛ هر یک از این ۵ نفر به اتهام “تشکیل گروه غیرقانونی” به ۸ سال حبس تعزیری و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال حبس تعزیری محکوم شده اند. آنها در حال حاضر در زندان مرکزی تبریز، زندانی هستند.

همسر آیت مهرعلی بیگلو می گوید: این تشکل هیچ فعالیت خاصی در اینت مدت نداشت و درگیر نوشتن اسانامه جدید و گرفتن مجوز بودند در واقع تنها فعالیت شان سایت مربوط به همین گروه بود و واقعا از صدور حکم جدید آن هم به این سنگینی شوکه شده ایم. پیشتر به همین اتهام همسر من و آقای حسنی هر یک به یکسال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بودند که ۹ ماه از این محکومیت را سپری کرده اند. هیچ کس انتظار نداشت و اصلا برخلاف قانون است که برای یک اتهام دوبار محاکمه و دو بار حکم صادر کنند. فقط امیدوار هستیم دادگاه تجدید نظر این احکام را لغو کند و ما همه سعی مان را میکنیم از مراجعه به دادستانی و دادگستری تا هر جایی که دست مان برسد و صدایمان برسد اعتراض مان را برسانیم.

سوال میکنم که وضعیت آقای مهرعلی بیگلو در حال حاضر به چه صورتی است؟ می گوید: سال ۸۹ که بازداشت شده بود بعد از ۹ ماه با قرار وثیقه ازاد شد بعد هم که محکومیت یک سال و نیم را دادند. ۲۰ دی ماه ۹۱ مجدد او را بازداشت کردند و به جای انتقال به زندان مرکزی تبریز برای سپری شدن محکومیت اش، او را به بازداشتگاه اطلاعات بردند و پرونده جدید برای اتهامی که قبلا حکم گرفته بود دوباره تشکیل دادند. در حال حاضر هم که در زندان مرکزی تبریز است و این زندان شرایط مساعدی ندارد در بند متادون هستند و درواقع زندان تبریز بندی برای زندانیان سیاسی ندارد اما به هر حال تحمل میکند. در این میان وضعیت آقای رادمهر زیاد خوب نیست او سرددرهای شدید عصبی دارد و دوران بازجویی بیهوش شده بود. آقای قلی زاده هم ناراحتی کلیه و پروستات دارد.

خانم فرج زاده می افزاید: تا همین اواخر هم که هر 5 نفر ممنوع الملاقات بودند و هر بار میخواستیم ملاقات کنیم باید از بازپرس نامه می گرفتیم تا اجازه ملاقات دهند اما اکنون به صورت ماهی یکبار امکان ملاقات داریم.

اعظم پیری، همسر لطیف حسنی هم در مصاحبه با “روز” با بی سابقه خواندن حکم صادره برای همسرش می گوید که آقای حسنی قبلا برای همین اتهام حکم زندان دریافت کرده و اکنون مشخص نیست براساس چه استدلالاتی دوباره برای همان اتهام، حکم جدید صادر کرده اند.

 او توضیح میدهد: همسر من قبلا به خاطر همین اتهام بازداشت شده بود ۹ ماه زندان بود که از این مدت ۷ ماه تمام در انفرادی بود، ۴۵ روز بند ویژه و ۲۵ روز هم بند عمومی زندان تبریز بود که با قرار وثیقه آزاد شد و به یکسال و نیم حبس محکومش کردند. ۱۸ بهمن ۹۱ دوباره او را در کرج بازداشت کردند و ابتدا تصور میکردیم که برای سپری کردن باقیمانده محکومیت یک سال و نیم حبس، بازداشت کرده اند اما بازپرس پرونده به من گفت که با حکم قضایی و نه برای سپری کردن محکومیت که به خاطر پرونده جدید بازداشت کرده اند. پرونده جدید هم که مشخص شد همان اتهامات قبلی است که قبلا به خاطرش محاکمه و حکم دریافت کرده است.

خانم پیری سپس با ابراز نگرانی از وضعیت همسرش میگوید: او در زندان مرکزی تبریز است دفعه قبل که از زندان آزاد شد ناچار شد آنژیو انجام دهد و به دلیل شکنجه هایی که شده بود و فشارهایی که آورده بودند ناراحتی قلبی پیدا کرده بود الان هم نگران وضعیت قلب او هستم از سویی هم واقعا نمیدانم چطور برای یک اتهام دو بار حکم صادر میکنند آن هم حکمی به این سنگینی که در واقع اشد مجازات در نظر گرفته شده برای این اتهام در قانون است. آقای حسنی به گفته همسرش از تدریس در دانشگاه ها محروم شده بود و در دبیرستان تدریس میکرد.
محمود فضلی اما ۱۱ دی ماه ۹۱ بازداشت شد او نیز به ۸ سال حبس به اتهام تشکیل گروه غیرقانونی و یکسال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده است.

فاطمه حیدری، همسر آقای فضلی در مصاحبه با “روز” می‌گوید: ما ابتدا فکر کردیم به خاطر حکم سال ۹۰ همسرم او را بازداشت کرده‌اند. همسرم در جریان اعتراضات به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شده و به یکسال حبس تعزیری و یکسال حبس تعلیقی محکوم شده بود. او با قرار وثیقه آزاد بود که ۱۱ دی ماه ۹۱ او را بازداشت کردند و بعد گفتند که این بار به خاطر تشکیلات ینی گوماح بازداشت شده است. بعد هم که ۴ نفر بعدی را گرفتند.

او می افزاید: از حکم مربوط به مساله دریاچه ارومیه، همسرم تبرئه شد اما اکنون با این محکومیت جدید که خیلی سنگین و عجیب است مواجه شده ایم و قطعا به این حکم اعتراض داریم.

شهرام رادمهر هم سوم بهمن ماه در مشکین شهر بازداشت شده او و بهبود قلی زاده هم مشابه سه نفر فوق، به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

در وب سایت مربوط به این تشکل توضیح داده شده است که “پرنسیپ سه گانه هویت طلبی ترکی، اعتقاد به مدرنیته، سکولاریزم و آزادی بی قید شرط عقیده است و این تشکل این پرنسیپ ها را در سه شعار استراتژیک حقوق بشر، دموکراسی و حق تعیین سرنوشت برای آذربایجان جنوبی دنبال میکند.

آذربایجان جنوبی عنوانی است که این اعضای این تشکل به استان های آذری زبان ایران داده اند.