خمس ۴۵۰ میلیون تومانی سردار میلیاردی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برای پیروزی در انتخابات

اعلام پرداخت خمس 450 میلیون تومانی اموال صادق محصولی، پشتیبان مالی جبهه پایداری، از سوی قاسم روان‌بخش، باعث واکنش تند اصول‌‌گرایان شده است.

قاسم روان‌بخش، از شاگردان و نزدیکان مصباح‌یزدی، لیدر جبهه پایداری، در یک سخنرانی اعلام کرده است که صادق محصولی،از حامیان محمود احمدی نژاد، وزیر اسبق کشور و وزیر سابق رفاه، ثروت خود را از “راه حلال” به دست آورده و حتی “خمس 450 میلیون تومانی” مال خود را پرداخت کرده است.

سخنان روان‌بخش در برخی سایت‌های اصول‌گرا منتشر شده و آن‌ها با طعنه به میزان پولی که محصولی برای “حلال کردن دارایی‌های خود” پرداخته اشاره کرده اند.

به اعتقاد شیعیان “هر مالی که یک سال بدون استفاده قرار گیرد” و “غنیمت جنگی” و چند مورد دیگر خمس به آن تعلق می گیرد و دادن این خمس واجب است. بر همین اساس خمس بر هفت چیز واجب است: “منفعت کسب، معدن، گنج، مال حلال مخلوط به حرام، جواهری که بواسطه غواصی به دست می‌آید، غنیمت جنگ، زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد”.

شیعیان همچنین معتقدند “کسی که از چند طریق کسب درآمد می کند مثلا اجاره ملک می گیرد و خریدو فروش می کند و زراعت هم می کند باید «خمس آنچه را در آخر سال از مخارج او زیاد می آید» بدهد. وچنانچه از یک طریق نفع ببرد و از یک طریق ضرر کند بنابر اظهر نفع و ضرر روی هم حساب می شود”.

آنان همچنین بر این عقیده‌اند که “مالی را که انسان به مصرف نذر و کفاره می رساند از مخارج سالیانه حساب می شود. و نیز مالی را که به کسی می بخشد یا جایزه می دهد در صورتی که از شأن او زیاد نباشد از مخارج سالیانه حساب می شود”.

بر این اساس و با تخمین سایت‌های اصول‌گرا، محصولی در سال گذشته حداقل 2250000000 درآمد بیش از نیاز و خارج از مخارج داشته است.

این برای چندمین بار است که ثروت محصولی برای احمدی‌نژاد و اطرافیان وی دردسرساز می‌شود. پیش از این عماد افروغ، محصولی را فردی دانسته بود که “ثروت بادآورده” خود را از طریق “ارتباطات خاص” به دست آورده است.

محصولی زمانی که به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی شده بود، میزان دارایی‌های خود را 160 میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود آن را پس از رها کردن سپاه پاسداران، طی ده سال ساخت و ساز مسکن به دست آورده‌است.

چند تن از نمایندگان مجلس تاکنون محصولی را که به سردار میلیاردی شهرت یافته به فساد مالی متهم کرده‌اند. تیمورعلی عسگری نماینده مشهد در مجلس هفتم با طرح پرونده ۵/۶ میلیون دلاری محصولی در خصوص نفت تاجیکستان اعلام کرده بود که این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ در حال پیگیری است. قدرت الله علیخانی نماینده قزوین در مجلس هفتم نیز در باره محصولی گفته‌ بود: “محصولی باید پاسخ دهد که منزل گران قیمت، درآمد میلیاردی، برج‌های میرداماد و زمین‌های بزرگ منطقه حسنی کیا را چگونه به دست آورده‌است”.

محصولی به همراه احمدی‌نژاد از متهمان پرونده سواپ نفت در زمان تصدی‌گری احمدی‌نژاد بر استانداری اردبیل است. حشمت الله فلاحت پیشه درباره این قرارداد گفته محصولی تنها کسی است که خارج از وزارت نفت، امتیاز سوآپ نفت کسب کرده‌است. وی همچنین در زمانی که مسئول خرید اراضی متعلق به بنیاد شهید برای سپاه پاسداران بود با شکایت بنیاد شهید در این معامله مواجه شد.

محصولی در دولت نهم ابتدا به عنوان نامزد تصدی وزارت نفت مطرح شد، اما موفق به کسب رای اعتماد نشداما پس از استیضاح علی کردان به عنوان وزیر کشور انتخاب شد. وی در دولت دهم نیز به عنوان وزیر رفاه حاضر بود تا زمانی که این وزارت خانه منحل شد.

روح الله حسینیان از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس و از اعضای جبهه پایداری، زمانی درباره وی گفته بود: “اصولگرایان باید یک نفر پولدار داشته باشند تا از آنها حمایت کند تا بتوانند رای بیاورند”. این گونه بود که پس از مدتی سکوت وی به عنوان حامی مالی جبهه پایداری آغاز به کار کرد؛ حامی ای که چندین دیدار نیز با محمود احمدی‌نژاد، یار قدیمی خود،داشته؛ دیدارهایی که با اعتراض اصول گرایان نیز مواجه شد.

اصول‌گرایان محصولی را متهم کرده اند که باغی به وسعت ده هزار متر را در نیاوران تهران خریداری کرده اما با وجود اینکه حدود هفت هزار متر از این باغ می‌بایست به علت تغییر کاربری از زمین زراعی به زمین مسکونی، به شهرداری تعلق می‌گرفت، وی با تبانی با شهرداری منطقه کل زمین را مالک شده و در آن به برج‌سازی پرداخته است. این رویداد هم‌زمان با ریاست محمود احمدی‌نژاد بر شهرداری تهران روی داده است. بعد از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز، صادق محصولی وامی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان از دولت گرفته و نام او نیز در لیست ۲۰۰ نفره‌ی وزیر اقتصاد از وام‌گیرندگان کلان دولت قرار داشت.