وام 450 میلیون دلاری برای دیدار از لبنان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سفر احمدی نژاد برای سنگ‌پرانی به اسراییل

سفر محمود احمدی نژاد به لبنان، پیش از آغاز خبرساز شده و چند روزی است که در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته است. این در حالی است که دولت لبنان و همچنین “حزب الله لبنان” به عنوان بزرگترین متحد جهموری اسلامی در لبنان در تلاش اند تا همه شرایط برای سفر احمدی نژاد به لبنان فراهم شود.

تاخیر در اکران فیلم حنا مخلمباف با نام “روزهای سبز” در جشنواره فیلم بیروت که سرکوب معترضین انتخابات ایران را به تصویر کشیده، یکی از تدابیری است که این روزها دولت لبنان، سازمان حزب الله و نیروهای ایرانی مستقر در لبنان برای استقبال از محمود احمدی نژاد اندیشیده اند.

در این راستا، مسوولان لبنانی از دست اندرکاران جشنواره فیلم بیروت خواسته اند فیلم ایرانی “روزهای سبز”، کار خانم حنا مخملباف را فعلا اکران نکنند. طبق جدول زمانی از پیش تعیین شده جشنواره، می بایست این فیلم یکشنبه و چهارشنبه اکران شود؛ اما چهارشنبه همان روزی است که احمدی نژاد سفر رسمی خود به بیروت را آغاز می کند.

حزب الله لبنان در حالی در پی آن است تا بهترین شرایط برای احمدی نژاد فراهم شود که ائتلاف “چهارده مارس” لبنان به رهبری سعد حریری، نخست وزیر لبنان از دو هفته قبل از عواقب سفر احمدی نژاد به این کشور ابراز نگرانی و تاکید کرده بود که ایران همواره از لبنان برای پیشبرد منافع خود سوء استفاده کرده است. دولت های آمریکا و اسرائیل نیز در بیانیه هایی ناخشنودی خود را از این سفر نشان داده اند.  سفیر آمریکا در لبنان با اشاره به احتمالاتی که در مورد بی ثبات شدن لبنان در آستانه انتشار گزارش دادگاه بین المللی پرونده قتل رفیق حریری منتشر شده، دوباره گفت که آمریکا نگران است و از ادامه کار دادگاه جنایی بین المللی برای روشن شدن حقایق قتل رفیق حریری حمایت می کند.

از سوی دیگر، هفته گذشته، پوسترهایی علیه احمدی نژاد در خیابان های شهر تریپولی، در شمال لبنان نصب شده بود. در این پوسترها، صورت احمدی نژاد با خط قرمز ضربدر خورده و زیر آن به عربی نوشته شده بود: “لا أهلا” و لا سهلا”، لا بولایه الفقیه فی لبنان” (خوش نیامدید، نه به ولایت فقیه در لبنان). پوسترها امضای “جبهة العمل الاسلامی- هیئة الطواری”، یک تشکل سنی را داشت؛ هر چند ساعاتی بعد، پوسترها پایین آورده شدند.

برخی رسانه های لبنان و عرب زبان می گویند حزب الله و ایران صدها هزار دلار برای استقبال گسترده از احمدی نژاد هزینه کرده اند؛ تدارکاتی گسترده که از بیروت تا مرز لبنان با اسرائیل را در بر گرفته است. از رقم هشتصد هزار دلار برای این تدارکات سخن رفته است. نه تنها صدها هزار پوستر خوشآمد گویی و تصاویر احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای و پرچم  جمهوری اسلامی برای اهتزاز و نصب آماده شده، بلکه استادیوم بزرگ بیروت و بسیاری از اماکنی که احمدی نژاد در آن حضور خواهد یافت، شاهد جنب و جوش گسترده است.

روزنامه عرب زبان “الحیات” روز یکشنبه نوشت که همه این تدابیر با دخالت گسترده سفارت جمهوری اسلامی در لبنان و زیر چشم صدها مهره امنیتی و اطلاعاتی ایران صورت می گیرد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله نیز روز شنبه از مردم لبنان خواست استقبال گسترده ای از احمدی نژاد به عمل آورند، و “کمک های بی دریغ ایران به خاطر عمران و آبادی همه لبنان” را یاد آور شد.

دبیر کل حزب الله گفت: “احمدی نژاد به عنوان نماینده انقلاب اسلامی به لبنان می آید… انقلاب اسلامی موجب هم پیمانی راهبردی میان ملت های عربی و ایجاد مقاومت اسلامی شد…آیت الله خامنه ای مانند امام خمینی از مقاومت لبنان و مقاومت فلسطین حمایت کرده است…دوره احمدی نژاد مسایل حساس و مهمی داشته است. اوست که حمایت ایران از نهضت های مقاومت را تقویت کرده است. در مهم ترین نبرد (چهار سال پیش) این ایران بود که در کنار ما ایستاد و با انواع وسایل به ما کمک کرد. بعد از جنگ هم، ایران کمک بسیاری به بازسازی لبنان کرد. حمایت های مالی فراوان ایران به لبنان ادامه دارد. ایران امروز نیز حاضر به ادامه کمک های گسترده به لبنان است. ایران پشیزی در برابر این کمک های بی دریغ خود از لبنان درخواست نکرده. حتی نگفته که از من تشکر کنید.”

سفر احمدی نژاد در حال صورت می گیرد که برخی اخبار حکایت از کمک 450 میلیون دلاری جمهوری اسلامی به لبنان حکایت دارد. سیدحسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان اعلام کرده پولی که حزب الله از ایران دریافت کرد، باعث شد تا خانههای تخریب شده در نتیجهی حملهی اسراییل به لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی، بازسازی شوند. حسن نصرالله در پیامی ویدیویی همچنین افشا کرد: “حزب الله به نظام اداری لبنان اعتماد ندارد و ایران مبلغ اهدایی را بصورت نقدی به ما تحویل داد”.

حسن نصرالله با تایید بر اینکه احمدی نژاد به جنوب لبنان هم خواهد رفت، در مورد گزارش هایی که در زمینه احتمال سنگ پرانی از سوی احمدی نژاد به خاک اسرائیل منتشر شده، گفت: “اگر از من بپرسید، احمدی نژاد نه یک سنگ، که خیلی چیزهای دیگر می تواند به اسرائیل پرتاب کند.”